Mire jó a QR kód?

2012. augusztus 29. szerda - 14:09 / Timár Gigi
  •    

A QR kód egy adatok tárolására alkalmas pontokból álló kép. Olyasmi, mint egy fajta vonalkód, de a mögötte rejlő információ szinte bármi lehet. Egy okostelefon és a kód segítségével leendő ügyfelünk azonnal a honlapunkon találhatja magát. Vagy bárhol ,ahová csak irányítani szeretnénk őt.

 

Ez itt például a weboldalunkra mutató kód
Ez itt például
a weboldalunkra mutató kód

A QR-kód egy univerzális felhasználásra képes kétdimenziós vonalkód. 4296 karakter tárolható benne, így elég sokrétű lehet a felhasználása. Az okos telefonok kamerájával fényképezve gyorsan kinyerhető belőle az információ, ami lehet egyszerű szöveg, egy weboldal címe vagy egy névjegykártya adatai. Akár SMS is egyszerűen küldhető vele egy előre megadott telefonszámra.

Ami az igazi különlegessége, hogy segítségével egyszerű kapcsolatot teremthetünk az online és offline világ között, mivel egy direkt linket tudunk eljuttatni a reménybeli fogyasztóhoz bármilyen, nem online felületen keresztül akár. A QR kód akár a jövő fizetési megoldása is lehet – erről itt olvashat bővebben.

A nemzetközi szakmai publikációk és mobil használati szokásokat elemző kutatások alapján a QR kód ismertsége a technológiailag fejlettebb országokban 45-55% között mozog. Miután egy kifejezetten intelligens mobilra kitalált hasznos eszközről van szó, ez az arány a smartphone penetráció növekedésével együtt, sőt az eddigi tendenciák alapján azt jóval meghaladó mértékben növekszik. Hazánkban ez az arány jelenleg 30% körülire tehető. Ha figyelembe vesszük az okostelefonok számának megállíthatatlannak tűnő növekedését, rövid időn belül egy kikerülhetetlen kommunikációs lehetőséggel fogunk szembesülni. Mindennek ellenére a hazai vállalatok jelentős része, az ügynökségek edukációs próbálkozásai ellenére sem ismerte még fel a QR kódban rejlő lehetőségeket – mondják a kirowski isobar szakértői.

Kódtörténet
A QR-kód egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. Jó tulajdonsága, hogy bármilyen irányból készülhet róla fénykép vagy szkennelt kép, nem kell törődni a kód helyes tájolásával. Ez azért lehetséges, mert a kód megfejtésére, dekódolására szolgáló programok a három sarokban elhelyezett jellegzetes, minden QR-kódban azonos minta alapján el tudják dönteni, milyen irányban kell a kód pontjait értelmezni, feldolgozni, még akkor is, ha a kódbélyegről készült kép teljesen ferde.
Forrás:Wikipédia

Azon felül, hogy URL-eket, szövegeket, üzeneteket tárolhatunk, a QR kód igazi jelentősége abban rejlik, hogy az egyik leghatékonyabb mód az offline világ és az internet kapcsolatának megteremtésére. Egy site-ra, termékre, akcióra mutató hivatkozást, kontaktinformációkat, elérhetőséget nem csak egy elektronikus üzeneten keresztül tudunk eljuttatni a felhasználók felé, hanem bármilyen nyomtatott, vetített felületen, ami kép megjelenítésére alkalmas. Ezzel közvetlen kapcsolatot tudunk teremteni a vevő és a termék között, a szolgáltatás és a szolgáltató között, azaz egy passzív, egyirányú kommunikációt interaktívvá tudunk alakítani.

 Példa egy extra felhasználásra a dél-koreai Tesco-tól

Egyik leggyakoribb felhasználása egy link kódolása, amit egy okostelefonnal vagy tablettel lefényképezve, azonnal a kért oldal jelenik meg. Így felhasználható nyomtatott sajtóban, óriásplakáton, gépjárművek oldalán, szórólapon vagy névjegykártyán – magyarázza a Piac&Profit szakértője, Hirschler András informatikus, a Hunet Kft. ügyvezetője.

Online QR kód készítő eszközök:
A Google-nek van egy un. URL rövidítő szolgáltatása, ami rögtön QR kódot is ad és egyben részletes statisztikát a látogatókról: http://goo.gl

Hogyan érdemes QR kódot készíteni?

Mindenképpen úgy, hogy utána mérhető legyen, hogy mennyien nézték azt meg! Sok esetben látható, hogy egyszerűen egy cég oldala van csak a QR kódban. Ilyenkor nagyon nehéz vagy nem lehet megállapítani, hogy mennyien jutottak az oldalra a kód használatával. Mindenképpen érdemes egyedi URL-t tenni a kódba. Tehát a www.sajatoldal.hu helyett, szerepeljen például a www.sajatoldal.hu/qr, ami rögtön a főoldalra irányítja a látogatót, de egyszerűen mérhetővé teszi, hogy hányan használták a kódot.

Hogyan lehet ellenőrizni egy QR kódot?

Bár minden okos telefonhoz található ingyenes alkalmazás a célre, de előfordulhat, hogy ezt a gépünkön szeretnénk megtenni. (Például egy kreatív anyag leadása előtt.) Erre is van hasznos online alkalmazás, például itt.

Bár a QR kód célja alapvetően az offlineból az onlineba történő egyszerű „átmenet", de elképzelhetőek olyan alkalmazási területek, amikor ezt érdemes a képernyőn is megjeleníteni. Például a cég web oldalán linkkel egy térképre, hogy aki el akar jutni, az könnyen és gyorsan be tudja olvasni mobil telefonnal. Vagy a cég kollégáinak elérhetőségénél, hogy a dolgozók névjegykártyája könnyen elmenthető legyen egy mobil telefonra, csak a monitorról kell azt lefényképezni.
Akit netán riasztana a kód statikus megjelenése, számtalan lehetőség kínálkozik mind a képi megjelenés, mind a hordozófelület kreatív megválasztására. A QR-nak nem kell feltétlenül szögletesnek lennie vagy fekete-fehérnek, sőt akár képek, logók is elhelyezhetőek benne.

Köszönjük Hirschler Andrásnak a cikk elkészítéséhez nyújtott segítségét!