Miért félünk az internetes vásárlástól?

A válságban felértékelődött a belső fogyasztás élénkítése, mint a gazdaság felpörgetésének egyik eszköze és miután a legtöbb országban mind a fogyasztó, mind a szolgáltató egyre inkább ár, illetve költségérzékeny, értelemszerűen felértékelődik az internetes vásárlás szerepe. A költséghatékony, munkaerőkímélő megoldás mégis a vártnál lassabban terjed Európában.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Online üzletekből nincs hiány, és a bankok is erősen igyekeznek az elektronikus csatornák felé terelni a lakossági valamint a kkv ügyfeleiket. Az emberek többsége viszont tart az internetes vásárlásoktól. Habár a digitális forradalom technikailag számos európai országban támogatja az online vásárlást, az emberek nem érzik biztonságosnak. A CB Richard Ellis (CBRE) legújabb kutatása szerint a gyenge biztonságérzet több millió európai vásárlót akadályoz meg abban, hogy internetes felületen vásároljon.

A CBRE „Európa online fogyasztója” című vizsgálat az első pán-európai kutatás a maga nemében: több mint tízezer ember bevonásával készült, és az online fogyasztói magatartást vizsgálja tíz európai országban. A kutatásban – többek között – a következő termékcsoportok szerepelnek: cipő és ruházat, könyv, zene és szórakoztatás, élelmiszer, elektronikai termékek, kozmetikumok, gyógyszerek és számítógépes játékok.


Forrás: PP archív

Amikor a CBRE a fogyasztókat arról kérdezte, hogy mi akadályozza őket az online vásárlásban, a biztonság miatti aggodalom volt az elsőszámú szempont. Ez fontosabb volt, mint a szállítás költsége és kényelme, vagy a hitelkártya hiánya. Akik gyakran vásárolnak az interneten, azok is a fizetés biztonságát említették fő szempontként. A spanyol fogyasztók közel fele, míg az olaszok, németek, britek harmada szemében a biztonság kérdése a három fő aggodalomra okot adó tényező között van. Legkevésbé a franciák (30%) és a svédek (29%) tartják a netes vásárlást kockázatosnak.

Ezzel ellentétes megállapításra jutott egy közelmúltban készített hazai vizsgálat. A KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felmérés szerint közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően jelentősen megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében. A kutatás arra is rámutatott, hogy egyre kevesebben kérdőjelezik meg az online vásárlás biztonságosságát, ugyanakkor a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya még mindig visszatartó erőt jelent.

Pörög a magyar piac

Míg tavaly nyáron júliusban kisebb forgalom volt tapasztalható a webáruházakban, mint június vagy augusztus hónapokban, idén, az elmúlt 3 hónapban folyamatos növekedés volt látható - közölte az Árukereső.hu. A GKIeNET néhány hete nyilvánosságra hozott felmérése szerint az idén 155-160 milliárd forintot fog kitenni a hazai e-kereskedelem forgalma. Az Árukereső.hu elemzői szerint ezt az összeget meghaladva, akár 170 milliárdot is elérheti az internetes kiskereskedelmi forgalom 2011-ben.

Ebben a periódusban a mobiltelefon termékkategória az átlagosan tapasztalható növekedés kétszeresét produkálta, a tablet pc-k (avagy táblagépek) pedig most először jutottak be a tíz legnépszerűbb elektronikai termék listájába. Az okostelefonok helyettesítő kategóriái mint például a GPS, a játékkonzol, stb. mind átlagon aluli növekedést produkáltak. Ez is azt bizonyítja, hogy egyre többen az okostelefonjukat használják számos olyan tevékenységre, melyhez korábban külön terméket vásároltak. Ezen a területen csak egy kivétel volt: bár gyakorlatilag minden okostelefonban van kamera, a digitális fényképezők forgalma mégis növekedni tudott, annyira, hogy a nyár folyamán a negyedik legkeresettebb termékkategória lett. Ezzel szemben az MP3 lejátszók kereslete nemhogy nem növekedtek, de hajszálnyit csökkent is a növekvő piaci környezetben. Valószínűleg az MP3 lejátszókat használó korcsoportok inkább mobiljukról hallgatnak zenét manapság.

Kevesen bankolunk online

A CBRE kutatása arra is rámutat, hogy kapcsolat van az online vásárlás iránti hajlandóság és az online bankolás között Európában. Azokban az országokban, ahol a fogyasztók magas aránya vásárol online, mint például Svédországban (69%), Németországban (66%), Nagy-Britanniában (58%) és Franciaországban (56%), az online bankolók aránya is magasabb, szemben a dél-európai országokkal, ahol az internet-használat alacsonyabb, míg egyes kelet-európai országokban az online bankolás meglehetősen ritka.

Az online vásárló és online bankoló fogyasztók aránya

* Az első oszlop forrás: CBRE (10.000-es minta) / 2. oszlop forrása: Deutsche Bank

Elfogadva azt a tényt, hogy az online bankolás napi szinten kapcsolódik az online pénzügyek intézéséhez, a CBRE kutatása szerint az online bankügyek magasabb aránya segítheti a fogyasztókat abban, hogy felülemelkedjenek az online vásárlás okozta aggodalmakon.

– A legújabb fogyasztói szokások változásának megértése Európa-szerte abban segít, hogy formáljuk a kereskedők gondolkodását a jövő trendjei felé. A YouTube, iPod, és Facebook világában nem meglepő, hogy egyre több európai használja az internetet az információgyűjtés és az online vásárlási döntéshez. Mindenesetre a fogyasztók a technikai eszközök iránt érzett vonzalma ellenére az online biztonság miatt érzett aggodalom a virtuális vásárlás legnagyobb akadálya – kommentálta a jelentést Peter Gold, a CBRE határon átnyúló kiskereskedelemért felelős vezetője.

A magyaroknál a közösségi média számít
A fiatal magyar felnőttek (16-34 év) más országokban élőkhöz képest kevésbé végeznek kutatást online, mielőtt a boltban vásárolnak, és kevésbé gyakran vásárolnak online (számítógépen), illetve sokkal inkább használják a közösségi médiát, hogy eldöntsék, mint vásároljanak, derül ki a CBRE kutatás magyar vonatkozású részéből. A magyar nők számára a bolti vásárlás élményt jelent, bár ezzel valószínűleg más országok hölgyei is így vannak. A gyengébbik nem a férfiaknál gyakrabban használja a közösségi médiát, hogy eldöntse, mit vegyen, ám a magyar nők a legkevésbé néznek utána online, mielőtt a boltban vásárolnának. A magas jövedelmű hazai fogyasztók – más országokban élőkhöz képest - kevésbé vesznek meg olyan terméket online, amit nem vehetnek meg a boltban, illetve jellemző rájuk, hogy inkább megnéznek egy terméket a boltban, mielőtt online megrendelik. Ugyanez a kör a más országokban tapasztaltakhoz képest jobban támaszkodik a közösségi médiára, amikor dönt arról, hogy mit vegyen.

 

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo