Korai még temetni a munkahelyi e-mailt

2017. január 11. szerda - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

Az elektronikus levelezés alig néhány évvel ezelőtt is még a kommunikáció legkényelmesebb, leggyakrabban használt eszköze volt. Ám az okostelefonok és az azokon futó alkalmazások elterjedése itt is változásokat hozott. Azonban garantálható, hogy az e-mailezés nem fog egyhamar kikopni mindennapi életünkből.  

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Az vitathatatlan, hogy az utóbbi időszakban egyre több területről – csevegőappok, közösségi platformok – kezd nyomás helyeződni a hagyományos online levelezésre. A Deloitte kimutatása szerint tavaly az sms és a csevegés már az online kommunikáció 35 százalékát adta világszerte, szemben a két évvel korábbi 29 százalékkal. Mindeközben az e-mail részesedése 22 százalékra esett vissza a 2014-es 29 százalékról. Ráadásul, ahogy ezeknek a kommunikációs csatornáknak egyre bővül a funkcionalitása, úgy növekszik az elektronikus levelezés fenyegetettsége – idézi az elemzést a Bitport.hu.

De valóban az e-mail lesz-e a digitális világ soron következő kiöregedő technológiája? A rövid válasz: nem. Az okostelefonok ma már a legtöbb fejlett piac kommunikációját uralják. Az egymás közti kommunikáció a közösségi médián, csevegőappokon és az e-mailen keresztül egy gombnyomásra elérhetővé válik.

A kommunikációs eszközökön belül a chatalkalmazások gerjesztik a legnagyobb hullámokat, főként a felhasználók nagy száma miatt. A WhatsApp és a Facebook Messenger könnyedén felveszi a versenyt akár a Google maillel is, miután mindhárom szolgáltatást egyenként már több mint egymilliárdan használják havonta legalább egyszer. Még meggyőzőbb, ha a négy legnépszerűbb csevegőappot nézzük, ezek együttvéve több mint 3 milliárd aktív felhasználóval rendelkeznek világszerte, többel, mint a top négy közösségi hálózat.

Az e-mailezés 3 alapszabálya
Az írásbeli kommunikációt az e-mail alaposan megváltoztatta, ennek egyik oka éppen a gyorsasága. Az a tény, hogy gyorsan eljuttathatjuk gondolatainkat, kéréseinket, az elvégzendő feladatot vagy a megoldandó problémát a címzetthez, fura elvárásokat és elegánsnak kevéssé nevezhető viselkedési szokásokat is felszínre hozott. Szakértőnk összeszedte azt a három játékszabályt, amihez érdemes tartani magunkat.

Ezek a változások már nemcsak az emberek egymás közti kommunikációjára hatnak, hanem egyre jobban megváltoztatják az üzleti kapcsolattartás online formáját is. A csevegőappok növekvő népszerűsége komoly hatással van az online kommunikáció minden formájára, beleértve az üzleti levelezést is. Egy Adobe-felmérés szerint a válaszadók több mint a kétharmada úgy véli, a csevegőprogramokon jellemző rövid üzenetváltások nyomán az elektronikus levelek is jóval rövidebbek és kevésbé hivatalosak lettek.

A munkahelyi e-mail trónfosztásában az elmúlt másfél évben igen nagy szerepe volt annak, hogy számos funkcióval és képességgel bővültek a csevegőalkalmazások.  Van persze a chateknek egy olyan oldala is, aminek nem biztos, hogy annyira örülnek a munkavállalók. Ezek többsége alkalmas arra is, hogy monitorozza a munkahelyi kommunikációt, beleolvasson az alkalmazott levelezésébe, statisztikát készítsen arról, hogy az adott csevegések milyen gyakoriak, mennyi időt vettek igénybe.

A jelenlegi trendek ellenére a szakértők úgy látják, hogy az e-mail még jó ideig kitart, mint az egyik legmegbízhatóbb kommunikációs forma, legyen szó az üzleti vagy a magánéletről. Mint ahogy a toll és a papír sem tűnt el teljesen a digitális eszközök és az internet megjelenése után. Elemzők szerint még legalább öt év kell ahhoz, hogy a legfiatalabb generációk képviselői, belépve a munkaerőpiacra, tovább faragjanak a hagyományos elektronikus levelezés munkahelyi szerepén. A másik oldalról viszont a megszokás nagyon nagy úr, így az idősebbek ragaszkodása az e-mailhez egyfajta védelmet nyújt a régi kommunikációs formának.

Az Adobe felmérése szerint rövid távon akár még növekedhet is az elektronikus levelezés használata, köszönhetően épp az ehhez való könnyű hozzáférést biztosító okostelefonok világméretű terjedésének. Az e-mail ma még meghatározó eszköz a fogyasztók elérésében is. A megkérdezettek közel fele preferálja ezt a csatornát a marketingüzenetek fogadásánál, 22 százalék a postaládában landoló hagyományos levelezést (direct mail) preferálja, és mindössze 9 százalék látja jó szívvel a reklámüzeneteket a közösségimédia-felületén.

Így kerüljük el az e-mailes bakikat
A közelmúltban körbejárta a hazai és nemzetközi sajtót, hogy az egyik világcég hálózatát feltörték, és több terabyte adatot szereztek meg. Azóta számos belső levél is kiszivárgott, kellemetlen helyzetbe hozva a levelek íróját és a céget, nem kis feszültséggel terhelve a személyes kapcsolatokat is. Azt, hogy az ügynek lesz-e folyománya még nem tudjuk, de tanulságai vannak.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek