Kicsi is, lassú is még, de ez a jövő

Még mindig le vagyunk maradva az e-kereskedelem elterjedtségében a régió más országaihoz képest. Csehországban kétszer, Lengyelországban tízszer annyi webáruház van mint nálunk.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Gemius utánajárt az e-kereskedelmi webhelyek (pl. e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok) forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában. Az elemzés az érintett weboldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta. Kiderült, hogy ezekben az országokban nagyon népszerűek az ilyen szolgáltatások. Az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek. Több mint 80 százalékuk látogatott ilyen típusú webhelyet. A Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig 44 százalék. Ugyanakkor négyből három internetet használó magyar felnőtt vásárolt már a világhálón – derül ki a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának aktuális adataiból. A növekedés viszont itthon is töretlen, a magyar webáruházak 73%-a könyvelt el 2012-ben forgalom növekedést, közülük minden harmadik több mint 50%-al tudta növelni az árbevételét – derül ki a Webshop-Experts Kft. A kis- és középvállalkozásoknak mindenképpen érdemes ezzel a lehetőséggel élnie, hisz míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik.(Közel egy éve pedig szinte robbant a mobileszközökön keresztüli vásárlás itthon.)

 

Kép:PP archív

Németh Norbert a Tchibo e-commerce üzletágának magyarországi vezetője szerint elgondolkodtató, hogy a régióban a magyar felhasználók látogatják legkisebb arányban e-kereskedelmi oldalakat, ugyanakkor az is igaz, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három közép-európai országban. Emellett elmondható Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando, vagy a Groupon számára – ezek a cégek mind nincsenek jelen nálunk. Csehországan kb tízszer, Szlovákiában körülbelül kétszer annyi webáruház van, mint nálunk, ez a teljesítmény EU szinten is kiemelkedő. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így a növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése, továbbá a mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években - fűzte hozzá Németh.

Karácsonykor nagyot szakíthatnak a webshopok
A virtuális üzletek idén is tömegeket csábítanak át a zsúfolt plázákból a kényelmes kanapékra: a megkérdezettek 92,4 százaléka el tudja képzelni, hogy idén asztali számítógépén keresztül, 37,7 százaléka pedig azt is, hogy okostelefonján keresztül rendel karácsonyi ajándékot. Összehasonlításképp az Egyesült Államokban a hálaadás és a „fekete péntek” során a megrendelések 15,6 százaléka táblagépről, 8,6 százaléka pedig okostelefonokról érkezett. Bár az online vásárlást elsősorban a férfiak részesítik előnyben, a felmérés szerint a karácsonyi időszakban a nők aránya jelentősen megnő a vásárlók között, várhatóan idén is meghaladja majd az ötven százalékot – derül ki az Allegro Group által üzemeltetett Grando.hu online pláza kérdőíves felméréséből.
Az elemzés arra is rámutat, hogy Magyarországon és Szlovákiában, a legtöbb e-vásárló a 25-34 éves korcsoportba esik (ennek a korosztálynak közel egyharmada keresett fel e-commerce weboldalakat az internetezők közül a vizsgált országokban). Érdekes, hogy míg Lengyelországban ezek az oldalak túlnyomórészt a fiatalokat érdekelték (minden harmadik online boltot böngésző kevesebb, mint 25 éves), addig például a Cseh Köztársaságban ezen felhasználók egyötöde esik mind a 12-24 éves, mind a 35-44 éves korosztályba.

A Gemius arra is kíváncsi volt, hogy melyek azok az országok, ahol az online vásárlás népszerű az idősebb korosztály körében is. Kiderült, hogy Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, a webshopokat felkereső internetezők mintegy 15 százaléka 55 éves vagy annál idősebb volt a vizsgált időszakban. A legkisebb csoport a vizsgált korcsoportban, Szlovákiában és Lengyelországban volt megfigyelhető, ahol minden tízedik internet vásárló tartozott a szenior kategóriába 2013 augusztusában.Meglepő, hogy annak ellenére, hogy sok a hasonlóság a fejlődés terén a közép-és kelet-európai országokban, az internet használat továbbra is nagy különbségeket mutat.

A magyar online vásárló főként telekommunikációs eszközt és kiegészítőket, biztosítást, könyvet, üdülést rendel valamely webshopban a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának legfrissebb adatai szerint. Az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján a top 5 helyezést idén sorrendben a szerszámok, a háztartási és vegyi áru, a könyvek, az autó és motoralkatrészek illetve a kozmetikai termékek foglalták el a Webshop Experts felmérése szerint. Bár a számok nőnek, még mindig nagy a bizalmatlanság az online fizetési móddal szemben. Igaz, hogy az utóbbi tíz évben folyamatosan növekszik az interneten elköltött és átutalt pénz mennyisége, de az e-kereskedelmi felmérés szerint még mindig az átvételkor történő készpénzes fizetés a legnépszerűbb a fizetési mód a Gemius kutatási eredményei szerint.

Öt tévhit a webáruházakról
A legtöbb kereskedő nem, vagy nem jól használja ki az internetben rejlő lehetőségeket. Szakértőnk bemutat öt tipikus tévhitet, amelyek a jövőbeli sikerek gátjai lehetnek!
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo