Kicsi is, lassú is még, de ez a jövő

2013. december 13. péntek - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Még mindig le vagyunk maradva az e-kereskedelem elterjedtségében a régió más országaihoz képest. Csehországban kétszer, Lengyelországban tízszer annyi webáruház van mint nálunk.

A Gemius utánajárt az e-kereskedelmi webhelyek (pl. e-boltok, online aukciós oldalak, ár-összehasonlító honlapok, csoportos vásárlási oldalak és e-bevásárlóközpontok) forgalmának Magyarországon, Lengyelországban, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában. Az elemzés az érintett weboldalak 2013. augusztusi látogatottságát vizsgálta. Kiderült, hogy ezekben az országokban nagyon népszerűek az ilyen szolgáltatások. Az e-kereskedelem iránt leginkább a lengyel internetezők lelkesednek. Több mint 80 százalékuk látogatott ilyen típusú webhelyet. A Cseh Köztársaságban ez az arány 54 százalék, Szlovákiában 51 százalék, Magyarországon pedig 44 százalék. Ugyanakkor négyből három internetet használó magyar felnőtt vásárolt már a világhálón – derül ki a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának aktuális adataiból. A növekedés viszont itthon is töretlen, a magyar webáruházak 73%-a könyvelt el 2012-ben forgalom növekedést, közülük minden harmadik több mint 50%-al tudta növelni az árbevételét – derül ki a Webshop-Experts Kft. A kis- és középvállalkozásoknak mindenképpen érdemes ezzel a lehetőséggel élnie, hisz míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik.(Közel egy éve pedig szinte robbant a mobileszközökön keresztüli vásárlás itthon.)

 

Kép:PP archív

Németh Norbert a Tchibo e-commerce üzletágának magyarországi vezetője szerint elgondolkodtató, hogy a régióban a magyar felhasználók látogatják legkisebb arányban e-kereskedelmi oldalakat, ugyanakkor az is igaz, hogy hazánkban később indult be az e-kereskedelem, mint a másik három közép-európai országban. Emellett elmondható Lengyelország a nagy mérete miatt vonzó a nagy szereplők, mint pl. az Amazon, a Zalando, vagy a Groupon számára – ezek a cégek mind nincsenek jelen nálunk. Csehországan kb tízszer, Szlovákiában körülbelül kétszer annyi webáruház van, mint nálunk, ez a teljesítmény EU szinten is kiemelkedő. Egész Kelet-Európára igaz, hogy az e-kereskedelem robbanás előtt áll, mert a sok esetben most még nézelődő internetezők egyre nagyobb számban válnak vásárlóvá. Így a növekedő e-kereskedelmi oldalak látogatottság-emelkedése mellett várható a vásárlási konverziós arányok növekedése, továbbá a mobileszközök e-kereskedelembe kapcsolódása is ugrásszerű fejlődést eredményez az elkövetkező években – fűzte hozzá Németh.

Karácsonykor nagyot szakíthatnak a webshopok
A virtuális üzletek idén is tömegeket csábítanak át a zsúfolt plázákból a kényelmes kanapékra: a megkérdezettek 92,4 százaléka el tudja képzelni, hogy idén asztali számítógépén keresztül, 37,7 százaléka pedig azt is, hogy okostelefonján keresztül rendel karácsonyi ajándékot. Összehasonlításképp az Egyesült Államokban a hálaadás és a „fekete péntek” során a megrendelések 15,6 százaléka táblagépről, 8,6 százaléka pedig okostelefonokról érkezett. Bár az online vásárlást elsősorban a férfiak részesítik előnyben, a felmérés szerint a karácsonyi időszakban a nők aránya jelentősen megnő a vásárlók között, várhatóan idén is meghaladja majd az ötven százalékot – derül ki az Allegro Group által üzemeltetett Grando.hu online pláza kérdőíves felméréséből.

Az elemzés arra is rámutat, hogy Magyarországon és Szlovákiában, a legtöbb e-vásárló a 25-34 éves korcsoportba esik (ennek a korosztálynak közel egyharmada keresett fel e-commerce weboldalakat az internetezők közül a vizsgált országokban). Érdekes, hogy míg Lengyelországban ezek az oldalak túlnyomórészt a fiatalokat érdekelték (minden harmadik online boltot böngésző kevesebb, mint 25 éves), addig például a Cseh Köztársaságban ezen felhasználók egyötöde esik mind a 12-24 éves, mind a 35-44 éves korosztályba.

A Gemius arra is kíváncsi volt, hogy melyek azok az országok, ahol az online vásárlás népszerű az idősebb korosztály körében is. Kiderült, hogy Magyarországon és a Cseh Köztársaságban, a webshopokat felkereső internetezők mintegy 15 százaléka 55 éves vagy annál idősebb volt a vizsgált időszakban. A legkisebb csoport a vizsgált korcsoportban, Szlovákiában és Lengyelországban volt megfigyelhető, ahol minden tízedik internet vásárló tartozott a szenior kategóriába 2013 augusztusában.Meglepő, hogy annak ellenére, hogy sok a hasonlóság a fejlődés terén a közép-és kelet-európai országokban, az internet használat továbbra is nagy különbségeket mutat.

A magyar online vásárló főként telekommunikációs eszközt és kiegészítőket, biztosítást, könyvet, üdülést rendel valamely webshopban a GfK Hungária Digital Connected Consumer tanulmányának legfrissebb adatai szerint. Az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján a top 5 helyezést idén sorrendben a szerszámok, a háztartási és vegyi áru, a könyvek, az autó és motoralkatrészek illetve a kozmetikai termékek foglalták el a Webshop Experts felmérése szerint. Bár a számok nőnek, még mindig nagy a bizalmatlanság az online fizetési móddal szemben. Igaz, hogy az utóbbi tíz évben folyamatosan növekszik az interneten elköltött és átutalt pénz mennyisége, de az e-kereskedelmi felmérés szerint még mindig az átvételkor történő készpénzes fizetés a legnépszerűbb a fizetési mód a Gemius kutatási eredményei szerint.

Öt tévhit a webáruházakról
A legtöbb kereskedő nem, vagy nem jól használja ki az internetben rejlő lehetőségeket. Szakértőnk bemutat öt tipikus tévhitet, amelyek a jövőbeli sikerek gátjai lehetnek!

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek