Katasztrófamentő megoldás elérhető áron

2014. augusztus 25. hétfő - 12:20 / Timár Gigi
  •    

Nem kell nagy katasztrófának történnie, hogy az IT szolgáltatások kiesése üzleti veszteséget okozzon – elég lehet egy áramszünet, hacker támadás, árvíz, vagy emberi hiba. A védelmet jelentő rendszerek saját kiépítése azonban drága, főleg egy kkv számára. De van más megoldás.

Kép:PP archív

A vállalatoknak tudatosan kell készülniük az ilyen helyzetek kezelésére, a szolgáltatások visszaállítására. Az üzletmenet folytonosság érdekében a nagyobb cégek két, különböző telephelyen üzemeltetett, duplikált infrastruktúrát használnak. Ez a megoldás biztonságos, ám igen komoly anyagi költséggel jár. A redundánsan kialakított saját infrastruktúra nagy cégek esetében egyrészt üzleti-, másrészt felügyeleti elvárás is. Ennek érdekében általában két geológiailag szeparált gépteremben rendelkeznek az üzleti folyamatok kiszolgálásához szükséges szerverekkel, hálózati eszközökkel, tárolókkal, tehát minden fizikai eszköz duplikálva van. A fontos üzleti adatokat a kettő között szinkronizálják, illetve a katasztrófa esetére fenntartott helyszínen is rendelkezésre áll az a számítási kapacitás, az a futtatási teljesítmény, amelyen ezek a rendszerek képesek megfelelően működni. Egy hagyományos infrastruktúránál fenn kell tartani egyéb, költségében nem elhanyagolható, de a telephely üzemeléséhez nélkülözhetetlen komponenseket is, mint például a szünetmentes áramellátás vagy a hűtés. Ezek kiépítése mindkét telephelyen szükséges, annak ellenére, hogy a másodlagos helyszínnek nagyon ritkán vagy soha nem kell kiszolgálnia a napi működést. Egy ilyen környezet kialakítása már önmagában is komoly beruházást igényel.

A másodlagos infrastruktúrát minden egyes fejlesztés vagy infrastruktúra megújítás érinti, tehát folyamatos költségtöbbletet jelent annak fenntartása is. Ezért igyekeznek a katasztrófatűrő kialakítással rendelkező cégek olyan alkalmazási módszert találni tartalék eszközeik számára, amelyek biztosítják, hogy megvásárolt kapacitásaik ne álljanak kihasználatlanul.

A modern felhőszolgáltatásokat igénybe véve viszont lehetőségünk van a másodlagos telephely költségeinek jelentős megtakarítására, így azon cégek is biztonságban tudhatják magukat, akik tőke hiányában eddig ezt nem tehették meg.(Az új üzleti követelmények lehet, hogy egy cloud-alapú infrastruktúra bevezetését igénylik, de a helyes döntés kulcsa abban rejlik, hogy képesek vagyunk-e „kéz a kézben” működtetni azt a meglévő infrastruktúránkkal.) Hazánkban a kis- és középvállalatoknak még alig 3 százaléka használ valamilyen felhő-alapú szolgáltatást. Ezt a szakértők az óvatosság mellett a hiányos informatikai ismeretekkel magyarázzák.

A publikus felhő szolgáltatás révén olyan hibrid architektúra hozható létre, mely teljes mértékben alkalmazkodik az üzleti igények változásaihoz, amellett, hogy jelentős eszköz- és ezáltal költségmegtakarítással jár.  A fő előnye az, hogy csak az adattárolásért kell állandó jelleggel fizetni, míg az erőforrás, a számítási kapacitás csak akkor jelentkezik költségként, ha azt a megrendelő ténylegesen használja, igénybe veszi. Ez az előny különösen kedvezővé teszi katasztrófa helyszínként történő használatra, hiszen csak azokban a remélhetőleg ritka esetekben van rá szükség, ha bekövetkezik egy katasztrófa. A publikus felhő alkalmazásánál az üzleti adatok szinkronizációja is a megrendelő igényeihez alkalmazkodik.  Szükség esetén, percről-percre változó adatoknál történhet párhuzamosan, két különböző telephelyre, míg kevésbé kritikus adatoknál elegendő lehet az óránkénti szinkronizáció is.

„A katasztrófa helyszínként való alkalmazása csak egyike a Microsoft Azure számtalan felhasználási területének. Emellett rengeteg lehetőséget biztosít a vállalatok hatékonyabb informatikai szolgáltatásainak megvalósításához.” – mondja Kovács Norbert, az S&T Consulting Hungary Kft. felhő megoldásokért felelős rendszermérnöke. A publikus felhő megvalósulásával a katasztrófatűrő megoldások olyan cégek számára is elérhetővé váltak, akik eddig ezt a magas költségek miatt nem engedhették meg. Most a korábbi, klasszikus kialakítás befektetésének töredékéért érhető el ez a szolgáltatás a Microsoft Azure megoldásainak köszönhetően.

„Természetesen a kialakítás alkalmazás- és megoldásfüggő, ezért minden cég esetében külön meg kell vizsgálni, hogy katasztrófa esetén hogyan lesznek elérhetőek a rendszerek. Emellett megfelelő rendszerességgel (félévente-évente) szimulálni kell egy katasztrófa szituációt, melynek keretében át kell állni a tartalék rendszerre, hogy megbizonyosodjunk arról, minden rendben működik, és valós katasztrófa bekövetkezése esetén sem lesz fennakadás. Mivel a felhő megoldások esetén lehetséges azokat kipróbálva megismerni, ügyfeleink számára oktatáson mutatjuk be az architektúra demo változatát, kérésre lehetőséget biztosítunk a megoldás tesztelésére, akár a cég saját környezetében is.” –teszi hozzá a szakember.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor