Katasztrófa után is segíthet a felhő

2015. július 03. péntek - 15:43 / piacesprofit.hu
  •    

Minden vállalatvezető tisztában van azzal, hogy érdemes felkészülni a váratlan vészhelyzetekre, így például a leállásokra és kiesésekre is az informatikai rendszerekben. A lehetőségeknek azonban határt szabhat a szűkös költségvetés. A NetIQ szakértői szerint erre a problémára hatékony választ kínálhat a feltörekvőben lévő Disaster Recovery as a Service modell, azaz a szolgáltatásként igénybe vehető katasztrófa utáni helyreállítás. Különösen az olyan kkv-k számára lehet hasznos egy ilyen megközelítés, ahol nem áll rendelkezésre szakértelem és forrás saját katasztrófa utáni helyreállítási megoldás működtetésére és folyamatos tesztelésére.

A jelenlegi gazdasági versenyhelyzetben a leállást egyik szervezet sem engedheti meg magának. Az üzletfolytonosság biztosításához az IT-részlegek valamilyen katasztrófa utáni helyreállítási (Disaster Recovery, DR) megoldást alkalmaznak, amely váratlan helyzet esetén a lehető leghamarabb képes visszaállítani a rendszereket. Az utóbbi időben egyre többen vesznek fontolóra egy új megközelítést ezen a téren: a felhőalapú disaster-recovery-as-a-service (DRaaS, azaz szolgáltatásként igénybe vehető katasztrófa utáni helyreállítás) modellt. A többi felhőalapú szolgáltatáshoz hasonlóan ez a terület is gyorsan bővül. De pontosan minek köszönhető, hogy a DRaaS modellt ekkora érdeklődés övezi a különféle vállalatok körében? Ezt fejti ki a NetIQ elemzése.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/ddpavumba

A DRaaS értéke és a helyreállítási célok

Ez a megközelítés a többi felhőalapú szolgáltatáshoz hasonlóan működik. A szolgáltató birtokol és működtet egy DR platformot, amit az ügyfél előfizetéses formában használ. Ez az új modell a hagyományos katasztrófa utáni helyreállítási módszerekhez képest alacsonyabb költségeket, egyszerűbb használatot és konzisztensebb helyreállítási teljesítményt biztosít.

A legtöbb vállalatnál két szám alapján mérik a katasztrófa utáni helyreállítás hatékonyságát. Az RTO (recovery time objective) a kiesés és az újraindítás között eltelt időt jelöli, az RPO (recovery point opjective) pedig az adatvesztési tűrés. Természetesen a legtöbben nulla leállást és adatvesztést szeretnének minden esetben, de a realitások talaján általában a költségvetés szab határt az elképzeléseknek. A legjobb értékeket ígérő tükrözéses megoldások általában rendkívül költségesek, az archiválás alapú megoldások pedig ugyan alacsonyabb összegeket emésztenek fel, de cserébe hosszabb időbe telik a helyreállítás ilyen esetekben.

Hódít a bérlet – nem véletlenül
A bérlet időtartama alatt a költségek elszámolhatók, ezáltal a cégek csökkenthetik társasági adóalapjukat, költségként elszámolhatják a szerződéskötési- és a havi bérleti díjat. A bérleti díjakat áfa terheli, amely a mindenkori hatályos jogszabályoknak megfelelően visszaigényelhető. A vállalatoknak nem szükséges lekötni tőkéjüket, s ráadásul rugalmasabb és gyorsabb is az ügyletminősítés, mint a kereskedelmi banki finanszírozások esetében. A bérelt IT-szolgáltatások előnyeiről itt olvashat.

A kisebb vállalatoknál, ahol az IT részleg nem rendelkezik a DR megoldás üzemeltetéséhez és rendszeres teszteléséhez szükséges idővel és kompetenciával, érdemes egy felhőszolgáltatásra bízni az adatok védelmét. A DRaaS terjedésével egyre nagyobb valószínűséggel találunk olyan szolgáltatást, amely a pénztárcánknak megfelelő ár mellett biztosítja a szükséges RTO és RPO értékeket.

A tárhely-szolgáltatás és az infrastruktúra-szolgáltatás ötvözése

Az alacsony RPO és RTO értékekhez fejlett, megbízható és jól skálázható termékekre van szükség a tárhelyek és infrastruktúrák terén is, különösen, ha szolgáltatásként vesszük őket igénybe. A tárolónak mindig elérhetőnek és bombabiztosnak kell lennie. A szolgáltatónak biztosítania kell a lehetőséget arra, hogy virtuális gépek formájában bármikor replikálhassuk az adatainkat és szolgáltatásainkat. Ezeket a replikációkat pedig rendszeresen szinkronizálnunk kell a saját működési környezetünkkel, amilyen gyakran csak tudjuk, az ütemezésünknek és költségvetésünknek megfelelően.

Amikor pedig egy nem tervezett leállás történik, ez a „pihenőben” lévő tárhely infrastruktúra-szolgáltatásként kel életre. Egyszerűen bekapcsoljuk a virtuális gépek fájljait, és ezek lesznek a helyreállított szolgáltatásaink, amelyek a felhőalapú helyreállítási környezetben futnak. Semmit nem kell másolni vagy letölteni, egyszerűen és zökkenőmentesen átváltunk egyik üzemmódból a másikba. Ezzel a módszerrel alacsony RPO és RTO értékeket garantálhatunk, mivel az összes adatunk a felhőben van, és nem kell értékes időt fordítanunk azok letöltésére.

A tárhely- és infrastruktúra-szolgáltatások ötvözésének köszönhetően a DRaaS jól használható modell lehet. A vállalatvezetés nyugodtan alhat, a szervezet pedig versenyképes maradhat egy váratlan leállás esetén is anélkül, hogy saját DR rendszert kellene fenntartania.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek