Jön az Amazon és a Tesco! Robbanás előtt a online piac

Az Amazon és a Tesco belépése a hazai 180 milliárdos e-kereskedelem piacára felpezsdítheti a forgalmat. A magyarok jellemzően inkább offline boltokban vásárolnak még, míg nyugaton már elterjedtebb az online vásárlás. Ez a trend hamarosan kialakulhat nálunk is.

Óriási fejlődés előtt áll a hazai online kereskedelmi szegmens, elsősorban két új nagy szereplő, az Amazon és a Tesco belépésének köszönhetően. A brit áruházlánc webáruháza 2013 első felében indul el, első körben Budapest és vonzáskörzetében, de az év hátralévő részében országosra bővül. „Körülbelül húszezer árucikkel indulunk, elsősorban élelmiszerekkel”– mondta Pálfalvi Márta, a Tesco vállalati kapcsolatokért felelős menedzsere a GazdaságTV-nek. A rendszer klasszikus webáruházként működik, a kiválasztott árukat a Tesco fix áron házhoz szállítja. Az Angliában már sikeresen működő házhoz szállítás így nálunk is elérhetővé válik, Csehország, Szlovákia és Lengyelország után.

Van még fejlődési lehetőség az e-kereskedelemben - kép: SXC

A 2013-as év e-kereskedelmi szempontból talán legfontosabb híre, hogy várhatóan az idén érkezik hazánkba az Amazon.com online kereskedelmi portál is. A világszerte legnagyobbnak számító webshop jelentőségét jól mutatja, hogy a portál tavaly november 26-án több mint 25 millió terméket adott el egyetlen nap alatt, másodpercenként több mint 300 terméket adott el.

Átalakul a márkák megítélése

Az Egyesült Államokban az Amazon online kereskedelmi portál egyetlenegy offline bolt nélkül megelőzte a WalMart áruházláncot a márkaérték ranglistán, ez mutatja, hogy a fejlettebb országokban már nem annyira fontos az offline jelenlét” – vélte Dunder Krisztián internetes szakértő a GazdaságTV-nek adott interjújában. A szakértő kiemelte, hogy Magyarországon ezzel szemben a legtöbb cég offline eladási pontokat is fenntart, mert bizonyos vásárlói rétegek szemében csak így válhat komollyá a márkája. Még ha van is hagyományos értékesítési hálózat, minden további nélkül elképzelhető, hogy néhány év múlva már szükségtelenné válik, vagyis a kiskereskedelem jelentős része az online szektorban bonyolódik majd.

„Az online kereskedelem hazai piaca mintegy 180 milliárd forint értékűre tehető, ez alig 2-2,5 százaléka a teljes hazai kereskedelmi forgalomnak, tehát bőven van még növekedési potenciál a szegmensben. Biztos, hogy bővülni fog a piac, a jelenleg piacvezető szereplők ugyanúgy növekedhetnek a jövőben, mivel a belépő új, nagy szereplők, mint az Amazon és a Tesco további piacbővülést fognak eredményezni” – hangsúlyozta Dunder Krisztián. A Tesco például rengeteg offline vásárlóval rendelkezik, így sok százezer új fogyasztóval bővítheti a hazai piacot.

Mit nekünk Amazon!

A hazai webáruházak többsége nem tart a "nagyfiúktól". Mint a Piac&Profit korábban megírta, az online boltok harmada úgy gondolja, hogy üzlete egy nagyobb versenytárs piacra lépésével veszélybe kerülne. 37 százalékuk szerint nem változna semmi, 9 százalékuk pedig úgy véli, az új konkurencia akár vállalkozása növekedését is elősegíthetné. A válaszadók nagyrészt egyetértenek, hogy a tisztességes piaci verseny érdekében szükség lenne egy független minőségbiztosítási rendszer kialakítására, ami mind a becsületes kereskedőket, mind pedig a vásárlókat védi. A nagy webshopok 67 százaléka vélekedik így, a közepes webshopoknál 69 százalék, a kis boltoknál 73 százalék volt az arány. A piaci szereplők készséges kezdeményezői az önszabályozásnak, ezt bizonyítja az Olcsobbat.hu legutóbbi felmérése is, melyen titkos próbavásárlásokkal 117 hazai webáruház megbízhatóságát vizsgálták. A webshopok nagy többsége átment a teszten: 89 százalékuk kapta meg a „100 százalékosan megbízható bolt" minősítést.

A fogyasztó becserkészése

A boltok jelentős része szerepel legalább egy ár-összehasonlító oldalon. 22 százalékuk használ külön eszközt arra, hogy a vásárlók figyelmét magára irányítsa. A webshopok 81 százaléka figyeli, honnan érkeznek a látogatói. A vásárlók 32 százaléka a Google keresőjéből kattint át, a látogatások többségét azonban nem fizetett hirdetések, hanem egyszerű találatok generálják. A látogatók szintén 32 százaléka a legnépszerűbb ár-összehasonlító oldalakról érkezik, ez az arány megoszlik a három legnagyobb oldal között. Jól működik a fizetett (PPC) Google hirdetés is, mely a fogyasztók további 10 százalékát tereli a boltokba.

Felpöröghetnek a webshopok – Jön a fapados csomagküldés
300 millió eurós, egész Európát felölelő befektetési programja részeként a lengyel Integer.pl csoport 300 önműködő csomagküldő terminált helyez üzembe Magyarországon, amellyel a nap 24 órájában az év 365 napján elérhetővé válik az automatizált csomagküldő szolgáltatás. Az Integer.pl csoport a magyar csomagszállítások volumenének növekedésére számít, és partnereket keres tervezett fejlesztésének megvalósításához. A magyar postai piac éves volumene megközelíti a 8,5 milliárd forintot, amelynek 80 százaléka a vállalkozások közötti forgalomból származik.
A hírlevelek és a közösségi média forgalomirányító hatása szinte megegyező, mindkét helyről 4-4 százalék érkezik az online shopokba. A mobilok, okostelefonok és a kuponos oldalak népszerűségét figyelembe véve meglepő, milyen kevés látogatást eredményeznek ezek a platformok: a vásárlók csupán 1-1 százalékát hozzák be a boltokba.

Van még hova növekednie a fogyasztói bázisnak

A magyar fogyasztók 8 százaléka tervezi, hogy online vásárol élelmiszert és italt a következő fél év során, ez egyharmados növekedés két év alatt – derül ki a Nielsen piackutató vállalat felméréséből. Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben az idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. A globális átlag 85, az európai pedig 78 százalék. Élelmiszer online vásárlását 8 százalék tervezi Magyarországon, ami egyharmados növekedés. Világszerte a fogyasztók 26 százaléka szerezne be online élelmiszert és italt, ami 44 százalékos emelkedés két év alatt. Az európai átlag 14 százalék. A felmérés szerint míg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott élelmiszer vásárlása előtt az interneten, addig Magyarországon 46 százalék.

Magyarországon egyébként az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és az újság, ugyanakkor az online beszerzést tervezők aránya e cikkeknél 40 százalékról 20-ra csökkent kétéves összehasonlításban. Tavalyelőtt utazással kapcsolatos szolgáltatásokat a megkérdezettek 15 százaléka szándékozott igénybe venni, az idén pedig 14 százalék. Szintén csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében az öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, a mobiltelefon vagy a tartozékok beszerzésénél, szórakoztató rendezvényekre szóló jegyek vételénél és számítógép vásárlásánál is.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo