Jó lenne a BI, csak túl bonyolult

2012. augusztus 09. csütörtök - 12:02 / piacesprofit.hu
  •    

A rendszerezetlen adattömegek összekapcsolásából nyerhető információk olyan üzleti előnyt biztosíthatnak, amiről a kkv-k sem mondhatnak le. Az üzleti intelligencia használata és a ráépülő elemző megközelítés a nehéz gazdasági helyzetben is segíti a hatékony működést. A jelenlegi BI szoftvermegoldások ugyanakkor nem felelnek meg a mai kor elvárásainak, emellett a napjainkban használt, hagyományos BI és analitikai szoftverek a döntéshozók igényeihez mérten túl nagyok, költségesek és nehézkesek - derült ki a UNIT4 globális vezetői felméréséből.

 

Kép:PParchív
Kép:PParchív

A legtöbb, a piacon ma elérhető, több mint 20 éves megoldást a világ legnagyobb, sokmilliárd dolláros ERP szállítói kínálják, és az egy évtizeddel ezelőtt lezajlott szoftverpiaci konszolidáció során vásárolták meg. E megoldásokat utólag építették rá a felvásárló vállalat ERP rendszerének gerincére, az áruk általában több százezer dollárnál kezdődik, és akár több millió dollár is lehet, bevezetésük pedig gyakran több hónapot/évet is igénybe vesz. (Az üzleti intelligenciáról itt olvashat részletesebben.)

„A helyzet az, hogy az analitikai megoldások elmúlt generációja remekül helyt áll a big data (vagyis a hatalmas mennyiségű begyűjtött adatot feldolgozó rendszerek) igényekkel kapcsolatban, különösen a komplex pénzügyi konszolidációs és jelentéskészítési területen. De napjaink üzleti világa nagyobb iramot diktál, mint valaha, az analitikai és döntéshozatali követelmények pedig minden egyes vállalati részleg minden szintű felhasználóját érintik – vezetői és alsóbb szintet egyaránt. E nehézkes analitikai szoftvermegoldások nagy kalibere és komplexitása nem illeszkedik többé e kisebb és gyorsan változó igényekhez." –  – mondja Albert Pang, a dublini (Kanada) központú Apps Run the World piackutató vállalat elnöke.

A válaszadók szerint új IT megoldások kellenek a költségek csökkentéséhez és az árbevétel növeléséhez. A válaszadók 78%-a úgy véli, a működési nyereség azt követeli a vállalatoktól, hogy új IT megoldások után nézzenek, a költségek csökkentése és az árbevétel növelése érdekében. 80%-uk szerint az üzleti intelligencia és analitikai megoldások hatékonyabb alkalmazása a jelenlegi adottságok mellett növelné a versenyképességet is. A túlnyomó többség (72%) úgy nyilatkozott, hogy jelenlegi szoftveres analitikai erőforrásaik nagymértékben centralizáltak a pénzügyi szervezeten belül és 63%-uk szerint ezek a megoldások inkább a hosszú távú tervezést támogatják, a napi szintű döntéshozatal helyett.

Mi is ez?
A számos különböző forrásból kinyerhető, végtelen mennyiségű adat tárolása, feldolgozása, egy konkrét kérdés esetén releváns és irreleváns tartalmak megkülönböztetése olyan terhelést jelent egy cég működésében, amelyet lehetetlen emberi erőforrással megoldani. E feladatok ellátására alkalmasak az intelligens rendszerek, amelyek tárolják, rendszerezik és szétosztják az információkat, ezzel segítve a szervezetek munkáját. Az üzleti intelligencia (business intelligence – BI) fogalma olyan módszereket takar, amelyek úgynevezett tényalapú rendszerek segítségével javítják a döntéshozatal hatékonyságát és minőségét a vállalatokban felhalmozódott, illetve a számukra elérhető adatok hasznosíthatóvá tételével.

Minden régió IT vezetője egységesen, több mint 60%-os arányban egyetértett azzal, hogy a jelenleg elérhető hagyományos, nagy analitikai megoldások túl drágák, nehézkesek és használatuk elsajátítása, illetve felhasználói adaptációjuk időigényes. Az összes válaszadó túlnyomó többsége (közel 70%) szerint egy moduláris, használatbavétel utáni fizetési konstrukcióban működő gazdasági modell az üzleti analitikai szoftverek szélesebb körű adaptációjához vezetne a különböző üzleti egységekben egy vállalaton belül. Szinte az összes válaszadó azonos véleményen volt azzal kapcsolatban, hogy kisebb, célzottabb, szoftveres webáruházakra szabott megoldások segítséget nyújtatnának számukra a teljesítmény növelésében, saját szakmai területükön.

Az üzleti intelligencia jelentette előnyöket egyelőre kevéssé alkalmazzák a hazai kkv-k. Pedig nehéz gazdasági helyzetben, amikor a túlélés egyik legfontosabb eszköze a hatékonyság, sokat számít, ha egy-egy döntéshez a szükséges hátteret nem számos adatbázis manuális összevetésével kell előteremteni. Különösen, hogy a kkv-k jellemzően nem stratégiai döntések előkészítésére, hanem rövid távú üzleti célok elérésében való közreműködésre használják a BI-rendszereket az IDC tapasztalatai szerint. Ha jelenleg nem is képesek hosszú távra tervezni, az üzleti intelligenciának fontos szerepe lehet a manapság különösen magasra értékelt ügyfélmegtartásban, de ellenőrizhetők vele például az egyes értékesítők teljesítményei vagy éppen a cég területi sikerei is. Ugyanakkor egy idei tavaszi felmérés szerint a hazai informatikai beruházások között vezetnek az üzleti intelligencia fejlesztések.