IT-rendszer amortizáció nélkül? De hogyan?

2014. január 02. csütörtök - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Egy vállalat informatikai rendszerének kiépítése sosem könnyű feladat. Sorozatunkban a Piac&Profit szakértője lépésről lépésre vezeti végig a cégvezetőket egy hatékony és biztonságos IT-rendszer kiépítésének főbb tennivalóin. A cikksorozat befejező részében a leginkább költséghatékony megoldást mutatjuk be olvasóinknak.

Lehet virtuálisan is üzemeltetni a vállalati rendszerünket – Kép: SXC

Energiaszámlánkat nem csupán a villanyok lekapcsolásával vagy IT-berendezéseink energiatakarékosabb modellre cserélésével csökkenthetjük, hanem erőforrásaink jobb kihasználásával is. Próbáljuk meg mindenből a számunkra optimális méretet kiválasztani, hiszen nem csak azért fizetünk, amit használunk. Ez ráadásul nemcsak az áramra igaz, hanem minden más erőforrásra is! Nézzünk csak végig irodai eszközparkunkon: valóban szükségünk van ekkora kapacitásokra, vagy feleslegesen fizetünk egy részükért?

Az esetek túlnyomó többségében jobban járunk, ha a megfelelő méretű erőforrásokat költséghatékony, biztonságos és rugalmas, internet alapú szolgáltatások formájában vesszük igénybe.

Kihasználtság

A legtöbb irodában a napi munkavégzés során a tényleges számítógép-kapacitás töredékét használjuk csak ki. Több számítógép összesen még több igénybe nem vett kapacitással rendelkezik, ami pedig pazarolja erőforrásainkat: áramot, időt, beruházási költséget, helyet. Ezek összessége komoly költségeket generálhat egy vállalkozás számára, amelyeket könnyen megtakaríthatunk, ha csupán a valóban kihasznált erőforrásokat, kapacitásokat vesszük igénybe, és csak azokért fizetünk.

Nem gond többé a karbantartás

Cikksorozatunk előző részei
Egy ház építésénél az első teendőink közé tartozik a közüzemi szolgáltatások bevezetése. Amikor egy vállalkozásba kezdünk, legfontosabb feladataink egyike az internetelérés biztosítása. Viszont amíg a víz-, gáz- és áramellátásnál mindenki azonos szolgáltatásban részesül, addig az internet-előfizetés során van választási lehetőségünk.
A mai gazdasági környezetben minden vállalat ott próbál meg takarékoskodni, ahol tud, azonban nem mindenhol érdemes. fölösleges például visszafogni a munkatársak telefonhasználatát, ha lényegesen jobban járunk egy új megoldás alkalmazásával.
Létszükséglet lépést tartani az átalakuló igényekkel és innovatív eszközökkel. Ám mivel ez a versenyfutás elsősorban pénzügyi kérdés, és a magyar kkv-szektor tőkeellátottsága alacsony, egy-egy új beruházás gyakran okozhat komoly likviditási problémákat. Így a vállalkozások inkább nem fejlesztenek, és dacolnak a lemaradással, holott léteznek olyan megoldások, amelyek haszna kézzelfogható.

Vegyünk egy hétköznapi példát! A legtöbb kkv két lehetőséget vesz számításba, ha saját szervert tervez üzemeltetni: vagy egy szolgáltató szervertermében helyezi el, vagy házon belül alakít ki szerverszobát. Utóbbi esetben gondoskodni kell a megfelelő hűtésről, szünetmentes áramforrásról, védelemről és a megfelelő sávszélességről. Éppen ezért nehézkes és költséges megoldás. A szervertermi tárolás (szerver hosting) esetében az üzemeltetési költségek jelentenek magas terhet, ráadásul a hibajavítás is meglehetősen lassú. Létezik viszont egy harmadik megoldás: a virtuális szerver! Ebben az esetben a felhasználó pontosan akkora szervert kap, amekkorára szüksége van, a kapacitásokat pedig igény szerint rövid idő alatt lehet változtatni.

Virtualizálható eszközök

Nem a szerver az egyetlen eleme eszközparkunknak, amely helyett internet alapú szolgáltatást vehetünk igénybe. Az irodába telepített telefonközpontot a virtuális telefonközpont, a munkaállomásokat pedig a vékony klienssel elérhető virtuális desktopok – amelyek jóval kevesebb energiát fogyasztanak, mint az asztali gépek – válthatják fel. Mindegyikre igaz, hogy a változtatható kapacitások miatt rugalmas, a folyamatos felügyelet miatt biztonságos, az üzemeltetés, illetve karbantartás pedig a szolgáltató feladata, így kényelmes is. Ha pedig teljes IKT-infrastruktúránkat virtuális eszközökre cseréljük, akár kiadásaink 30 százalékát is megtakaríthatjuk.

Cikksorozatunkban végigvettük egy kkv IT-rendszerének költséghatékony felépítését, kezdve a megfelelő internetszolgáltatás kiválasztásától az olcsóbb telefonálási lehetőségeinken át a virtualizációs szolgáltatások nyújtotta előnyökig. Bár a sorozat arról szólt, hogyan ajánlott az alapoktól kiépíteni a vállalati infrastruktúrát, a már használatban lévő infrastruktúránk elemeit is könnyen kiválthatjuk virtualizációs megoldásokkal, akár lépésről lépésre bevezetve azokat.

Farmosi Attila,
az ACE Telecom ügyvezető igazgatója

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek