Így kerüljük el a Pingvin haragját

2014. december 10. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Megfelelő linkek nélkül egyetlen weboldal sem érhet el jó helyezést a Google keresőjében, ám a linképítés komoly kockázatokat is hordoz. Ismerkedjünk meg a Google Pingvin algoritmusával! Szakértőnk segít, hogy feleljünk meg neki.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/Kittikun Atsawintarangkul

Egy nemzetközi cég becslése szerint a Google rangsorolásában nagyjából 40%-nyi súlyt képviselnek a linkek. Komoly versenyben tehát nem lehet elkerülni a linképítést. A linkszerzés lehet természetes, amikor valaki az értékes tartalom miatt linkel minket, és mesterséges, amikor mi magunk járulunk hozzá a ránk hivatkozó linkek gyarapodásához.

A linkelésnél kiemelt szerep jut a horgonyszövegeknek. Ez az a szöveg, amire a linket elhelyezik (erre kattintunk). A Google a horgonyszövegre kiemelt figyelmet fordít, és nagy szerepet kap a rangsorolásban is. Ha egy weboldalt valamely keresőkifejezésre szeretnénk előkelő helyen látni, nincs más feladatunk, mint sok olyan linket szerezni, ami az adott kulcskifejezéssel linkeli weboldalunkat.

Ez a módszer gyors eredményt hoz, van azonban egy gond vele. A weboldaltulajdonosok elkezdték tömegesen alkalmazni, és emiatt a Google már rendkívül gyanakvó az ilyen linkek láttán, és ha úgy véli ezek nem természetesek, akkor weboldalunkat súlyosan megbüntetheti. Ezt a célt szolgálja a Pingvin-algoritmus.

A Pingvin algoritmus

A Google először 2012. április 24-én futatta le a Pingvin névre keresztelt büntetőalgoritmusát, amelynek az volt a célja, hogy a természetellenes linkprofillal rendelkező weboldalakat büntesse. A pingvin elsősorban azokat a weboldalakat büntette, amely gyanús helyekről, például katalógusoldalakról szerzett linket és a horgonyszövegei túl sok kulcsszavas kifejezést tartalmaztak.

A Google a természetes linkeket szereti, mert ezek tekinthetőek valódi szavazatnak egy weboldalra, a manipulatív linképítést pedig innentől erőteljesen büntetni kezdte. A Pingvin algoritmust összesen hat alkalommal futatta le a Google, legutóbb 2014.október 17-én. Ha weboldalunk forgalma ezen dátumok valamelyikén esett vissza váratlanul akkor szinte biztos, hogy a Pingvin algoritmus büntette weboldalunkat. (December elején ismét változtattak az algoritmuson, így az megkegyelmezett sok weboldalnak, akik az induláskor jelentősen hátra sorolódtak.)

Miért büntet az algoritmus?

Ha megnézzük egy hírportál, vagy egy természetesen épülő weboldal linkprofilját azt látjuk, hogy horgonyszövegei nagyon változatosak. A leggyakrabban előforduló horgonyszövegek mindig az adott weboldal neve, a márkanév, a domainnév, az url és ennek valamilyen változata. Igen gyakran fordul elő olyan általános kifejezés, mint az „itt”, „további részletek” és így tovább. Meglehetősen ritka azonban hogy pontos kulcskifejezéssel linkeljék az oldalt. (linkprofilunkat ellenőrizhetjük például itt.)

5 tartalmi baki keresőoptimalizálásnál
Hiába építjük ügyesen a linkeket, figyelünk a kulcsszavakra, mégis gyakran kárba vész a keresőoptimalizálásba fektetett idő. Pontosabban elvérzik weboldalunk, ha a tartalomról van szó. Mutatunk néhány gyakori hibát, amiket célszerű elkerülni honlapunk tartalmának feltöltésekor.

A mesterségesen épített oldal linkprofilja esetében azonban éppen ellenkező a helyzet, itt azok a kulcskifejezések szerepelnek leggyakrabban a linkprofilban, amire az adott oldal a keresőben jó helyezést szeretne elérni. Ha ez túlzott mértékű, akkor azt az algoritmus észleli és bünteti.

Van még egy dolog, amit az algoritmus figyel és ez pedig a linkek forrása. A megbízható oldalakra általában más megbízható oldalak linkelnek. A Pingvin által büntetett oldalakra azonban gyakran katalógusoldalak és más gyanús oldalak linkelnek. Az sem mindegy kapunk e releváns oldalakról linket, ahogy azt sem, hogy csak a főoldalunk kap linket, vagy aloldalaink is, rendelkezünk e nofollow linkekkel és így tovább.

Hogyan kerülhetünk ki a Pingvin büntetés alól?

Ha egy weboldalt megbüntetett a Pingvin algoritmus, akkor jellemzően néhány hellyel, vagy akár száz hellyel is hátrébb sorolódik a találati listán a számára fontos kulcsszavakra. A büntetés általában csak néhány kulcsszót érint, és lehet részleges is, de vannak olyan weboldalak, amelyek nagy hátrasorolást kapnak igen sok kulcskifejezésre. Ez a büntetés akár egy vállalkozást is tönkretehet, nem érdemes tehát kockáztatni.

Ha egy oldal már büntetés alatt van, akkor egyetlen módon kerülhet ki a büntetés alól, ha eltávolítja a kockázatos linkeket. Ezt kétféleképpen teheti meg. Az egyik megoldás, ha kéri a linkek eltávolítását a katalógus tulajdonosától, a másik a Google disavow nevű eszköze, amely megadhatóak azok a domainek, vagy url-ek, amely esetében kérjük a keresőt, hogy az innen érkező linkeket ne vegye figyelembe. A linkprofil elemzés már komoly tapasztalatot igénylő munka, így érdemes olyan szakembert felkérni rá, aki kellő tapasztalattal rendelkezik ezen a téren. A disavow használata helytelen módon pedig akár komoly károkat is okozhat, laikusként tehát ne használjuk.

Ha a káros linkek eltávolítása sikeres volt, akkor weboldalunk a következő algoritmus frissítés idején szabadulhat fel a büntetés alól. Erre olykor egy évet kell várni, és a helyreállás nem lesz teljes, hiszen korábbi jó helyezéseinket a manipulatív linkeknek köszönhetjük, ha ezeket töröljük, akkor a büntetés lekerülhet az oldalról, de a korábbi jó helyezéseknek is búcsút inthetünk. Ezeket a kieső linkeket ilyenkor célszerű már jó minőségű linkekkel pótolni.

Hogyan szerezzünk biztonságos linkeket?

A korábbi linképítési módok felett eljárt az idő, nem csak azért, mert nem hatékonyak, hanem azért is, mert több kért okoznak, mint hasznot. Érdemes átböngészni, ezt a hasznos linképítési tanfolyamot (lásd itt), ahol megismerkedhetünk a linképítés modern módszereivel. A lényeg, hogy ha hosszú időszakra terezzük a webes jelenlétünket, akkor a linképítésben is a tartalomalapú és a Google által elfogadott linképítési módszereket kell alkalmazni. A tartalomalapú linképítés lényege, hogy olyan értékes tartalmat állítunk elő, amit valóban érdemes linkelni, ami vírusként terjedhet a közösségi médián is. A tartalomkészítés után ezeket az anyagokat népszerűsíteni is kell, és meglepő módon még a legunalmasabbnak tűnő területeken is van mód így biztonságos és erős linket szerezni és ezzel elkerülni a Pingvin algoritmust.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek