Hogyan lehet még több online vásárlónk?

2013. május 22. szerda - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Mit tegyünk, ha már rátalálnak a weboldalunkra a látogatók, hogyan és mivel vehetjük rá a látogatóinkat a vásárlásra, rendelésre vagy a kapcsolatfelvételre? A Piac&Profit szakértője tippeket ad a vásárlási kedv növelésére.

Száz látogatóból csak három nyomja meg a bűvös gombot – Kép: SXC

Ha az interneten szeretnénk értékesíteni, legyen az szolgáltatás vagy termék, meg kell győződnünk arról, hogy az érkező oldalaink a legjobban szolgálják ki az ügyfeleket. Ha jól működik a keresőoptimalizálás a weboldalunknál, és hozza az érdeklődőket, azaz a kívánt látogatószámot, akkor a következő fontos feladatunk, hogy megtartsuk őket, felkeltsük az érdeklődésüket, elnyerjük bizalmukat, végül pedig rábírjuk őket a rendelésre vagy a vásárlásra. A jó hír, hogy ez a feladat bár nem egyszerű, drasztikusan megnövelheti a vásárlói hajlandóságot, és még csak nem is kerül extra költségekbe.

De mi is az a konverziós ráta? Leegyszerűsítve ez a mérőszám azt mutatja, hogy a potenciális érdeklődők hány százaléka vásárol ténylegesen. A weboldal esetében a konverzió jelentheti azt is, hogy a látogatók közül hány tölti ki a megrendelő űrlapot vagy kér ajánlatot, hányan regisztrálnak a weboldalon, iratkoznak fel a hírlevélre vagy töltenek le egy e-bookot.

A szakirodalom szerint körülbelül 1– 8 másodpercünk van arra, hogy az oldalunkkal lenyűgözzük a látogatót. Ennyi idő alatt vagy sikerül felkeltenünk az érdeklődését, és a látogató marad a honlapon, vagy ha nem azt kapja, amit szeretne, akkor továbbáll. A legfontosabb tehát az első benyomás. (Hogy mitől lesz jó élménye a felhasználóknak egy oldalon, arról itt olvashatja a LogMeIn felhasználói élmény tervezőjének tippjeit.)

Tippek a céges weboldal forgalmának növelésére
„Szeretnék sokkal több látogatót a honlapomra” – ez az egyik leggyakoribb kívánság a cégvezetők részéről, hiszen az online sikeresség egyik fontos mérőszáma a weboldal látogatottsága. A látogatók hiánya ugyanis azt eredményezheti, hogy elmarad az optimális forgalom és ennek következtében a bevételek is megcsappannak.

Minél gyorsabban betöltődik a weboldalunk, annál biztosabb, hogy látogatóink megvárják azt. Ha lassú a betöltődés, másodpercenként veszítjük el látogatóink akár 7 százalékát is. Éppen ezért, kerüljük a flash, illetve animált megoldásokat, ezek ugyanis nagyban megnehezítik az oldal betöltődését.

Az érdeklődők nagy része még a legjobb weboldalakon sem vásárol, vagy nem azonnal. Éppen ezért ne ijedjünk meg, ha a konverziós arány alacsonynak tűnik. Iparáganként jelentős eltérések vannak, de általánosságban elmondható, hogy a 2-3 százalékos konverziós arány nagyon jónak mondható.

Tesztelni, tesztelni, tesztelni!

Sokszor kaphatunk meglepő teszt eredményeket.  Nem is gondolnánk, mekkora ereje lehet egy-egy jól eltalált szónak, színnek vagy épp képnek.

Mit érdemes tesztelni?
  • Eladási szövegeket, fő üzeneteket,
  • Érkezési oldalakat
  • Képeket
  • Szövegmodul- és képelhelyezéseket
  • Színeket
  • Az ár megjelenítését (pl. az akciós vagy kedvezményes árakon árult termékek konverziója akár 20 százalékkal is magasabb lehet)
  • A betűtípusokat

Mi a legmegfelelőbb kialakítás?

Az egyszerű a legjobb: a látogatók nem szeretik a bonyolult dolgokat. Ha keresnek valamit, szerencsés úgy „kínálni” nekik, hogy azt a lehető legkönnyebben megtalálják. Ezért fő üzenetünkkel találkozzon már az oldal fejlécében. Mi az, ami megkülönbözteti a cégünket a versenytársakétól? Ez az üzenet vonzza oda a látogató tekintetét, és keltse fel érdeklődését.

  • Legyen tiszta, világos elrendezése az oldalnak, a menüpontok pedig legyenek könnyen átláthatóak.
  • Válasszunk olyan betűtípust és méretet, ami könnyen olvasható (probléma szokott lenni a magyar nyelvnél az ö,ő, ü,ű betűk megjelenítése, ezekre is gondolni kell.)
  • Ne kelljen sokáig navigálnia a látogatónak. 1-2 kattintással érje el a kívánt célt.
  • Az oldalak ne legyenek zsúfoltak, a látogató nem fog végigolvasni egy regénynek is beillő szövegmennyiséget. Tagoljunk, emeljünk ki, szövegeink legyenek jól áttekinthetőek. A kiemelések vezessék a szemet.
  • Dizájn, elrendezés: ne használjunk túl sok színt, a kevesebb ez esetben többet jelent.
  • Sok felhasználó nem szereti a „görgetést” sem. A lényeges dolgok tehát kerüljenek az oldal felső részébe.
  • Legyen nagyon egyszerű vásárolni tőlünk: a vásárlási folyamatot egyszerűsítsük le, amennyire csak lehet. Minden egyes problémás pont ugyanis csökkentheti a konverziós arányt. Jól érthető, egyértelmű utasításokkal (pl. „Kosárba tesz”, vagy „Tovább a fizetéshez”, vagy „Folytatom a vásárlást”) vezessük végig a vásárlót a pénztárig tartó folyamaton, sőt még utána is. Magyarázzuk el neki lépésről lépésre, mi fog történni a fizetés után.
  • Mindig tartsuk szem előtt, hogy minél bonyolultabb egy oldal, annál több lehetséges vásárlót veszíthetünk vele.
Mobilra optimalizálni: miért, hogyan és kinek jó?
A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület.
  • Az is lényeges, hogy minél drágább egy termék, annál több információra lesz szüksége a potenciális vásárlónak a döntési folyamat során. Ha ezeket nem találja, akkor egyszerűen megnézi a következő találatot a keresési listán, és a konkurenciánál vásárol. Tegyük nekik lehetővé, hogy a keresett termék vagy szolgáltatás információkhoz a legegyszerűbben hozzájuthasson. A termék adatlapok, képgalériák segítenek neki a döntésben.
  • Az egyszerűség a bekért adatokra is vonatkozik: csak a legszükségesebb információkat kérjük el. Például a hírlevél-feliratkozási „kedv” egyenes arányban van az űrlapon kért információk mennyiségével. Sokszor, ha a látogató szembesül azzal, hogy egy sima hírlevél-feliratkozásért túl sok kérdésre kell válaszolnia, inkább hagyja az egészet, és továbblép…

Azonban még ha minden praktikát be is vetettünk, akkor sem bizonyos, hogy az utolsó lépésnél a látogató visszariad attól, hogy nálunk vásároljon, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy oldalunk nem ébresztett benne olyan mértékű bizalmat, hogy ránk bízza bankkártya-adatait. Következő cikkünkben ezzel a problémával foglalkozunk majd.

Göcző Ágnes
kkv marketing tanácsadó
Marketing Jam Kft.
www.marketingjam.eu

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek