Hat kihagyhatatlan tech-trend 2017-ben

2016. december 28. szerda - 14:07 / piacesprofit.hu
  •    

Kiterjesztett valóság, blockchain, vállalati drónok, autonóm járművek és új anyagok, mint a grafén vagy a szilicén: a 2020-as években többek között ezek a témák határozzák majd meg a technológia fejlődését. A közelebbi jövőre nézve a Cisco összegyűjtött 6 üzleti és technológiai trendet:

1, Az internetes forgalom növekedése és a szélessáv szükségessége

2020-ra a globális internet forgalom 95-szöröse lesz a 2005-ben mért forgalom mennyiségének. A növekedés az internetes felhasználók (2020-ra 4,1 milliárd) és az internetre csatlakozó eszközök megnövekedett számának, a gyorsabb szélessávú kapcsolatoknak és a videók terjedésének köszönhető. 2020-ra a teljes IP forgalom 71 százalékát nem számítógépek, hanem okostelefonok, tabletek és televíziók adják. A digitalizálás és az IoT szintén komoly hatással vannak az IP forgalom alakulására, többek között  az intelligens fogyasztásmérők, a digitális egészségügyi monitorok és az M2M szolgáltatások révén. Kelet-Közép Európában az internetes adatforgalom ötszörösére, a mobil adatforgalom kilencszeresére emelkedik 2020-ig.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

2, A digitalizáció átalakítja a hálózati infrastruktúrákat

Ma a legtöbbet emlegetett technológiai trend a digitalizáció, olyannyira, hogy idén Davosban a Világgazdasági Fórumon is ez volt a központi téma. Ahogy a világ egyre inkább digitalizálódik és minden összekapcsolódik, az adat válik a legfontosabb stratégiai eszközzé a vállalatok vagy éppen az országok esetében. Az adatok biztonsága és felhasználása, illetve az ezeken alapuló szolgáltatások alapvetően határozzák meg egy szervezet sikerességét. Van azonban egy fontos előfeltétele a sikeres digitalizációnak: a digitalizációra felkészített hálózatok.

Az idő előrehaladtával a hálózati kapcsolatok is egyszerűbbé válnak. Ahogy a World Wide Web szinte bárki által használhatóvá tette az internetet, a vállalati hálózatok is egy nyitott modell felé haladnak. Egy ilyen új generációs hálózat vezérlő-alapú automatizálást, valós idejű információ alapú elemzést, virtuális megoldásokat (NFV – Network Functions Virtualization) és felhőt biztosít a felhasználók számára. Kérdés, hogy miként segíti egy nyitott, szoftver-vezérelt hálózat a digitális átalakulást? Hálózati alapú átláthatóságot biztosít, automatizálja a folyamatokat és véd a fenyegetések ellen. A digitális korban például a hálózati eszközök képesek lesznek automatikusan észlelni és leállítani egy csőtörést, vagy lehetővé tenni a megelőző karbantartást a gyárakban.

Az ügyfélszolgálatosok munkáját is elveszik a robotok
Az Oracle új kutatása szerint, a márkák 78 százaléka számít a VR (Virtual Reality – virtuális valóság) megoldások használatára 2020-ra az ügyfélszolgálatok esetében, és négyötödük (80 százalék) pedig chatbotok használatával bonyolítja majd az ügyfelek kiszolgálásához kapcsolódó feladatokat.

3, A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás új távlatokat nyitnak a biztonságban

A kiberfenyegetések mértéke már túlnőtt azon a ponton, hogy pusztán emberi beavatkozással kezelni tudnánk. Mostanra elengedhetetlen lett az észlelés és a fenyegetésekre való reagálások automatizálása. A mesterséges intelligencia segít az elemzésben, automatikusan vizsgálja a gyanús webes forgalmat, valamint lehetővé teszi a támadások felismerését még mielőtt komolyabb károkat okoznának.

A mesterséges intelligencia folyamatosan tanul az általa elemzett hatalmas adathalmazból. Magától képes azonosítani a rosszindulatú folyamatokat, és meg is tanulja, hogyan reagáljon a jövőben az eddiginél gyorsabban és hatékonyabban. Ez a fajta mély tanulás lehetővé teszi a védekezés automatizálását az újfajta támadások ellen, beleértve az IoT révén megjelenő fenyegetéseket is.

4, Változik a munkahelyi kommunikáció és együttműködés

Egy 2016-os Harvard Business Review kutatásból kiderül, hogy a vezetők 72 százaléka szerint a hatékony csapatkommunikáció egyre fontosabbá vált az elmúlt két évben. A válaszadók 68 százaléka szerint a külső felekkel való együttműködés egyre fontosabb, beleértve a partnereket, beszállítókat, ügyfeleket, tanácsadókat és a távoli irodákban dolgozó kollégákat. A leggyakoribb panaszok azt együttműködési eszközökkel kapcsolatban, hogy azok nem integrálhatók más üzleti folyamatokba (38%), nem igazodnak a felhasználók munkastílusához (35%) és ennek következtében az alkalmazottak túl keveset használják őket (44%). A leghatékonyabb együttműködési eszközök közé tartoznak a felhő és a fájlmegosztás, a videokonferencia és a vállalati tartalommenedzsment portálok. A következő generációs együttműködési eszközök felhőalapúak, elsősorban mobil eszközökre szabottak és nyitott interfészekkel rendelkeznek a különböző munkafolyamatok integrálására.

Főként alkalmazottak lopnak adatokat a cégektől
A digitális adatok a legsérülékenyebb vagyontárgyak. Mivel másolhatók, eltulajdonításukat gyakran nem is veszi észre sértett, hogy kárt szenvedett. A metaadatok gyakran sokkal többet érnek, mint maguk a fájlok, hangsúlyozta Csíki Ádám, az EY senior managere a Piac & Profit 2016-os K+F és Innováció konferenciáján.

5, Terjednek a felhő alapú megoldások

2017-ben is tovább növekednek majd a felhő alapú megoldások előnyei, illetve fontos szerepet játszik az okosvárosok építése során is. Az okosvárosokban például a felhő számítástechnika biztosítja a számítási, tárolási és a hálózati képességeket a távolabbi eszközök számára, legyen szó  forgalomirányításról, intelligens világításról, biztonságról, vagy parkolásról. Egy videókamera képes érzékelni a mentő villogó fényeit, majd automatikusan átállítja a közlekedési lámpákat, hogy a mentőautó könnyedén átjusson a kereszteződésen. A fog computing lehetővé teszi az intelligens energiaelosztást is, így a terheléselosztó alkalmazások automatikusan átállhatnak olyan alternatív energiaforrásokra, mint a nap- és szélenergia.

6, A párhuzamos valóságok elterjedése

2017-ben folytatódik az online és a fizikai világ keveredése. Ezt láthattuk idén a Pokemon Go esetében is, ahol a játék tömegek figyelmét irányította a kiterjesztett valóságra. A virtuális valóság eljutott arra a pontra, hogy az okostelefonok vagy a táblagépek révén a felhasználók számára is könnyen elérhető. Az új nyílt, szoftver-vezérelt platformok pedig lehetővé teszik a vállalatoknak, hogy felhasználják a technológiát, legyen szó online, fizikai vagy virtuális terekről.  A jövőben pedig a korábban csak az internetes felületen árusító kiskereskedők is egyre inkább elérhetővé válnak fizikailag (mint pl. az Amazon könyvesboltjai és az Amazon Go).

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek