Facebook, Google: Belépünk a következő generációs netvilágába

2013. február 27. szerda - 20:38 / piacesprofit.hu
  •    

A tíz éve még csak kutatási témaként létező szemantikus technológia forradalmi újdonságát a Google tesztelés alatt álló keresési rendszere is előrevetíti, csak úgy, mint a Facebook Graph Search funkciója, melynek béta változatát január közepe óta tesztelhetik a közösségi oldal tagjai.

Az új fejlesztések egyik célja, hogy minél inkább „emberivé” tegyék az alkalmazások használatát. A rendszer szemantikus módszerek alapján kezd el „gondolkodni”, például igyekszik kontextusában is értelmezni a keresésnél megadott szövegeket. Ez nemcsak a keresésnek és az internethasználatnak, hanem az információ elérésének és szűrésének is teljesen új perspektíváját nyitja meg a felhasználók előtt. A szemantikus technológia lehetővé teszi az adatok integrálását és értelmezését, a közöttük lévő kapcsolatok definiálását, jellemzését. Internetes keresést tekintve ez azt eredményezi, hogy a puszta találati tétel– vagy oldallistázás helyett konkrét válaszokat kaphatunk a kérdéseinkre. Ezzel együtt nemcsak pontosabbá, hanem gyorsabbá is válik a keresés, lerövidül a felhasználói interakciók ideje.

Héjj Szilárd MarketingArc, a Piac&Profit marketing szakértője tesztelte a keresőt: „Talán a leghasznosabb (pl. cégeknek is), hogy rákereshetünk arra, hogy a jelenlegi munkatársaink ismerősei dolgoztak-e ugyanolyan iparágban, mint mi vagyunk vagy dolgoztak-e. Ennek látom értelmét! Például egy HR-es az egyik nagy olajipari cégnél dolgozik, akkor megtudjuk nézni, hogy a munkatársaink ismerősei közül dolgozik-e valaki a konkurenciánál. Ez egy érdekes piaci információ lehet!” – írja szakértőnk bejegyzésében a KözösségiHáló blogon.

A Facebookon vadásznak új piacokra a kkv-k
Egy nem reprezentatív felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások 74 százalékánál még mindig a cégvezető foglalkozik a marketinggel. 2012-ben a vállalkozások marketingjének három fő iránya volt: Új piacok felkutatása (50%), új termék fejlesztése (49%) és meglévő ügyfelekkel való foglalkozás (39%). Ezt folytatva az idei évet is elsősorban az új, lehetséges piacok felkutatására szánják a kis- és középvállalkozások (71%)

“Vagy azt is megnézhetjük, hogy cégünk alkalmazottai közül kik jártak már Rómában vagy az Aggteleki Cseppkőbarlangban, ami segíthet a céges tréningek és kirándulások kiválasztásában is. Ez is hasznos” – írja Héjj Szilárd.

Arra is lehetőséget ad az új kereső, hogy tájékozódjunk a esetleges ügyfeleink, tárgyalópartnereink ízléséről, (mi a gasztronómiai, zenei preferenciájuk, stb) így könnyen kiválaszthatjuk, hol, milyen körülmények között tárgyalhassunk, hogy a lehető legjobb benyomást teremtsük.

Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy na és mi lesz azokkal, akik nem akarnak megjelenni a keresési eredmények között? Elvileg erre is lesz megoldás a személyes beállítások között.

Ezt az új technológiát alkalmazza a Google is, amelynek keresőmotorja a következő néhány hónapban komoly mérföldkőhöz érkezik. Amit Singhal, a Google egyik keresésért felelős vezetője szerint az új rendszer: „sokkal inkább úgy keres és úgy is ad találatot, ahogyan az emberek értelmezik a világot”. Szemantikus technológiát alkalmazó keresővel rukkolt elő az év elején a Facebook is, amelynek béta verzióját korlátozott hozzáféréssel már ki is próbálhatják az érdeklődők. A Facebook Graph Search az ismerőseink által velünk megosztott adatokban, kapcsolatokban, valamint a Facebookon publikusan megosztott adatokban keres, ezzel alapvetően megváltoztatva például a keresőoptimalizálásról alkotott képet.

 

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek