Erről mondunk le utoljára ínségben

Az elkövetkező évek legfontosabb fogyasztói trendjeire világít rá a ConsumerLab friss felmérése, amely szerint az internet a legutolsó dolgok egyike, amiről a fogyasztók hajlandóak lemondani, ha kiadásaik csökkentésére kényszerülnek. Lassan létszükségletté válnak a mobil eszközök is.

Az internetelérés, akár a levegő, mára létszükségletté vált. Ez a legutolsó dolgok egyike, amitől a fogyasztók hajlandóak megválni, ha kiadásainak csökkentésére kényszerülnek. Szerepe az információszerzésen és a kapcsolatépítésen túl a munka, a jövedelemszerzés területén is egyre fontosabb, derül ki az Ericsson ConsumerLab legfrissebb jelentéséből.

A cég több mint 15 esztendeje kutatja a fogyasztói viselkedés alakulását, beleértve az információs és kommunikációs technológiai termékkel kapcsolatos vélekedéseket. Globális kutatási programja során, negyvennél is több országban, évente 100 ezer személlyel készít interjút.

Kiszámíthatatlan gazdasági környezetben és természeti katasztrófák idején a fogyasztók arra törekednek, hogy kézbe vegyék az irányítást. Figyelmük ilyenkor a közszolgáltatások – víz, áram – felé fordul. A márciusi japán földrengés és cunami idején például a tokiói metróállomásokon elhelyezett képernyőkön időjárás-jelentés helyett az elektromos áramra vonatkozó előrejelzéseket sugároztak.

Bárkiből lehet szolgáltató

Az online és mobil világban hatalmas az igény az új szolgáltatásokra, melyekhez bárhol és bármikor hozzáférhetnek a felhasználók. A cégek egyre gyakrabban szembesülnek a problémával, hogy mobilszolgáltatóvá kell válniuk, ha továbbra is kapcsolatban akarnak maradni ügyfeleikkel, vevőikkel. E szolgáltatások között nagyon sok az egyedi megoldás, és gyakran nem is olyan nehéz előállítani őket. Akár maguk a fogyasztók is képesek lehetnek kereskedelmileg életképes szolgáltatások, például alkalmazások fejlesztésére. (A Cisco nemzetközi felmérése szerint a pályakezdők és az egyetemisták „lazán" kezelik az informatikai biztonságot.)

A kutatás másik fontos megállapítása, hogy a közösségi hálózatok valódi média-csomópontokká váltak, amelyek beszélgetések és posztok folyamait ontva képek, videoklipek és zeneszámok fogyasztását generálják. A közös véleményalkotás lehetőségének megteremtésével ezek a platformok ma már a hírek közötti eligazodásban is sokat segítenek, sőt gyakran hírforrásként működnek.

Új trend, hogy miközben a mobiltelefonok évek óta egyre fontosabb szerepet játszanak a mindennapi életben, ma már a fogyasztókat leginkább az olyan mobilszolgáltatások érdeklik, amelyek közvetlenül kapcsolódnak közeli helyszínekhez vagy helyi szolgáltatásokhoz. Míg az okostelefonnal rendelkezők 90 százaléka mindig magánál tartja a telefonját, csak 80 százalékuk állítja azt, hogy mindig van pénz a zsebében.

Michael Björn, a ConsumerLab kutatási vezetője szerint a fogyasztók úgy vannak az okostelefonos alkalmazásokkal, mint hal a vízzel.

– Az ikonokon át egy érintéssel elérhető közvetlen kapcsolat elfedi az internet szolgáltatások bonyolultságát, és az emberek fel akarják fedezni a hétköznapi élet számos új területét, ahol hasznos az internetkapcsolat. Most végeztünk el egy felmérést a feltörekvő piacokon, és arra a megállapításra jutottunk, hogy még a kezdő mobiltelefon-használókból is nagyon gyorsan internet felhasználó válik. Az internetes hozzáférés egyre nagyobb szerepet játszik a napi tevékenységeikben – mondja a szakember. (Egyre népszerűbbé válik az internetes kereskedelem, ma már legtöbben a neten keresünk terméket, szolgáltatást vásárlás előtt.)

Az okostelefonok jövője a nők kezében van

Egy tavaly végzett kutatás szerint továbbra is főként a férfiak veszik igénybe az okostelefonok által kínált speciális szolgáltatásokat, ugyanakkor lényegesen több nő használ olyan hagyományos funkciókat, mint a hanghívás, az sms, mms és a Facebook. A kommunikációs csatornák egyetlen eszközbe terelésével a nők diktálják majd az okostelefonok piaci térhódításának ütemét.

Az okostelefont használók 67 százaléka már ma is használ vagy szívesen használna mobil fizetési megoldást. A kutatások szerint a mobilfizetést a mindennapos vásárlási szokásokkal összhangban kellene továbbfejleszteni, összekapcsolva termékinformációval, pontgyűjtő-akciókkal vagy akár áruházon belüli navigációval, olvasható a jelentésben.

2009 negyedik negyedévében a mobil adatforgalom mennyisége már meghaladta a hangforgalmat, 2011 első negyedévében pedig a kétszeresére nőtt. A fogyasztók egyre többször csatlakoznak az internethez és a környezetükben található technikai eszközökhöz, autókhoz, árusító automatákhoz, jegykezelő kapukhoz. (A Symantec tapasztalatai szerint 2011 volt az első olyan év, amikor a mobiltelefonok elleni támadások igazi veszélyként jelentek meg a vállalatok és felhasználók számára.)

Az átláthatóság fontosabb, mint a magánélet

Az emberek mindaddig bátran megosztanak személyes információkat az interneten, amíg a konkrét előnyök túlsúlyban vannak a nehezebben érzékelhető hátrányokkal szemben. Egyre megszokottabb számukra, hogy átlátható az életük; a cégektől és más szervezetektől is átlátható működést várnak el.

A folyamatos információ-megosztás és több eszköz egyidejű használata lassanként hétköznapi szokássá válik, ennek eredményeként az elkövetkező években még több felhő-alapú szolgáltatást vezetnek majd be. A fő szempont az egyszerű használat.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo