Elavult az átlag magyar weboldal

2014. november 17. hétfő - 08:15 / piacesprofit.hu
  •    

Összességében véve nagy a lemaradás a nemzetközi online trendekhez képest és a keresőkre való optimalizálás terén is - ez derült ki többek között 130.00 hazai weboldal átvizsgálásából.

Kép:sxc

Majdnem 130.000 hazai weboldalt (egészen pontosan 128.554-at) vizsgált át 2014. októberében a magyar fejlesztésű SEOceros startup az első Nagy Magyar Webaudit folyamán, ez a jelenleg működő .hu domainek mindegy 25%-30%-át jelenti.

Magyarországon ez idáig még soha nem készült ilyen hatalmas léptékű internetes kutatás: ha az elemzett weboldalakat egymás után illesztenénk, ezen a virtuális hídon kényelmesen átsétálhatnánk hosszában a teljes Balatonon.

Az elemzéskor kapott eredmények áttekintése és felhasználása hatásos fegyver a vevőkért, ügyfelekért folytatott online csatatéren. A Nagy Magyar Webaudit során a magyar weboldalak főoldalai (kezdőlapjai) kerültek átvizsgálásra, az ismert hazai magazinoktól és híroldalaktól kezdve több tízezer céges weboldalon át egészen a kis egylapos oldalakig. A kutatás során aloldalak nem kerültek górcső alá, ennek ellenére is reprezentatívnak számít az eredmény: nagyszámú, véletlenszerűen kiválasztott weboldal aloldalait vizsgálva is a mostani eredményhez hasonló következtetések vonhatók le. A weboldal tulajdonosok jelentős része például még mindig nem tudatosította magában a közösségi oldalakba rejlő lehetőségeket, pedig komoly vevő és ügyfélszerző csatornaként lehet (és érdemes is) használni ezeket az oldalakat.

A “Kft” a legnépszerűbb szó
A mintegy 130.000 weboldal szöveges tartalmát átvizsgálva és a stopwords-be tartozó (a, az, egy, nem, pl., vagy, stb. …) szavakat kiszűrve kiderült, hogy itthon a leggyakrabban előforduló szó a “kft”, de szintén a leggyakoribb szavak közé tartozik több, a turisztikai szektorhoz tartozó kifejezés is: “hotel”, “utazás”, “szállás”, “vendégház”.

Hemzsegő biztonsági hiányosságok

Az elemzés során megállapításra került, hogy a biztonsági frissítéseket a weboldalak tulajdonosai nem veszik komolyan. Egy példa: a 11.268 WordPress alapú weboldalból mindössze 88(!) weboldalnál volt csak megtalálható a legfrissebb verzió, de a helyzet a többi CMS rendszernél sem jobb.A megfelelő szerverbeállítások mellett egy régebbi Joomla, vagy WordPress weboldal is viszonylag biztonságosan tud működni egy ideig, azonban erre is oda kell figyelni, mert a magára hagyott, általában ingyenes, vagy nagyon olcsó, osztott tárhelyeken lévő weboldalak komolyan veszélyeztetve vannak.

Magyar átlag: 33 kifelé mutató link és 43 aloldal

Az egészen pontosan 128.554 vizsgált weboldalon összesen 4.093.106 link mutat más weboldalakra, ezen oldalak listáját a lap.hu, linkpark.hu jellegű linkkatalógusok vezetik.(A listát vezető egyik weboldalon 2.800 olyan kifelé mutató link van, amit pont a korábban említett biztonsági hiányosságnak köszönthetően rejtett el a forráskódba egy leleményes hacker program.)Az aloldalak száma ennél is több, összesen 5.652.517, itt a toplistát főként a több ezer termékkel rendelkező webáruházak vezetik.

Email címek veszélyben

Bár napi szinten több száz, vagy ezer kéretlen email is érkezik az elektronikus postafiókokba, 45 ezernél is több olyan weboldalt találtunk, ahol a weboldal tulajdonos email címe nem volt tikosítva, így azt bármelyik „email spider” (email címeket összegyűjtő kis szoftver) könnyű szerrel lementi egy adatbázisba. Ez néhány perces időráfordítással megelőzhető lenne, sok-sok órányi kellemetlenségtől megkímélve magunkat.Az email küldést és a biztonságot vizsgálva több olyan weboldal is előkerült, ahol a spam küldés miatt már a szerver IP címe is tiltólistára került. Ez azt jelenti, hogy bármilyen email kerül kiküldésre az adott szerverről (hírlevelek, vagy éppen céges levelek), az biztosan a szpemek közt landol a fogadó félnél.Ez leginkább ott jelent gondot, ahol sok weboldal van egy IP címen, vagy egymáshoz nagyon közeli IP tartományon (“shared hosting”-nál ez gyakori), tehát egyetlen szpemmer weboldal miatt a többi, nem szpemmelő weboldal levelezése is bajba kerül.

Ilyen egy átlagos magyar weboldal számokban
  • 106,1 Facebook interakcióval (like, komment, megosztás),
  • 4,33 Google+ megosztással,
  • 0,84 Tweettel,
  • 0,06 Linkedin megosztással,
  • 0,03 Pinnelésel rendelkezik.
  • 43 kifelé mutató linkje és
  • 33 aloldala van.
  • 62 W3C hiba van a kódjában.
  • 18 kép található rajta, amiből >>
  • >> 12 kép esetén nincs megadva a keresőmotorok számára, hogy mit ábrázol a kép.
  • A PagaRank értéke 0.
  • Leginkább a Google Analytics segítségével méri a látogatottságát.

Még sok a titkositatlan kapcsolat

A biztonságos http kapcsolat, azaz a https térhódítása még nem indult el, az elemzett weboldalak közül mindössze 431 weboldal esetében fedezhető fel a weboldal teljes egészét titkosító protokoll. Pedig már a Google is előnyben részesíti azokat az oldalakat, amelyek biztonságos kapcsolatot használnak.

A weboldalak egyharmada mobilbarát csupán

A kutatás során kiderült az is, hogy a hazai weboldalak alig egyharmadánál lehet felfedezni a mobilbarát megoldást (olvasható méretű betűket; egyszerűsített navigálást; könnyen, ujjal kezelhető funkciókat; gyorsabban betöltődő, csökkentett oldalméretet), ide értve a reszponzív dizájnt, vagy akár a külön mobilon böngészőknek készített külön weboldalakat.A mobilbarát megjelenés 2014-ben már elengedhetetlen a weboldal tulajdonosok számára, a tendenciák szerint nemsokára már itthon is többen fognak mobil platformokról internetezni, mint asztali gépekről, laptopokról.Ezt prezentálja az is, hogy amikor a Google-ben valaki keresést indít egy mobil eszközről, a Google leginkább mobilbarát weboldalakat jelenít meg. Ezért a mobilbarátság hiánya webáruházak, cégek, vevőszerző weboldalak esetén jelentős bevételkiesést jelent (a tapasztalat azt mutatja, hogy a cégvezetők ezzel még csak nincsenek is tisztában).

Annak ellenére, hogy egy mobil alkalmazás rendkívül hasznos lehet cégünk számára, érdemes megfontolni, hogy szükségünk van-e rá. Szakértőnk segít!

Jelentős lemaradás minden téren

Összességében véve nagy a lemaradás a nemzetközi online trendekhez képest, vagy akár a keresőkre való optimalizálás terén is. Például miközben a Google 2009 szeptembere óta nem veszi figyelembe a meta kulcsszavakat (meta keywords-öt) rangsorolásnál, 3-ból 2 weboldal még ma is megpróbálja manipulálni ezzel a keresőmotort.A mintegy 130.000 elemzett domainből ez 73.000-nél is több esetben volt felfedezhető, olyan esettel is lehetett találkozni, amikor a Google egykori ajánlása szerinti 3-4 kulcsszó helyett több ezer karakteres kulcsszóhalmokat voltak használatban.

A kutatás során elemzett magyar weboldalak az alábbi lista elemzései közül kerültek kiválasztásra.

A teljes elemzés pedig itt tekinthető meg.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek