Csengetett, Mylord?

A kaliforniai Szilícium-völgyben az „Aloft Cupertino” hotelben egyszer csak elénk áll a robot, amelyet A.L.O.-nak hívnak. Nem valamelyik hollywoodi scifi-ből szabadult, hanem a szálloda alkalmazottja, a 91 cm magas, 45 kiló súlyú készülék. Feladatai sokrétűek: a szálló vendégének rendelésére sok mindent tud a szobákba kézbesíteni, legalábbis mindent, ami „csomagtartójába” belefér, édességet, ropit, papír zsebkendőt, fogkrémet, italokat vagy éppen újságokat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az A.L.O. egyike a sok robotnak, amelyeket nagyobb számban vesznek igénybe szállodákban, kirándulóhajókon és éttermekben. A gépek gondoskodnak a szállóvendégek kiszolgálásáról, de már a fogadtatásnál is helyettesítik a pincért vagy akár a bármixert. Vannak, amelyek tudnak mosolyogni, énekelni vagy pedig négy „kézzel” hangszert megszólaltatni. Házhoz viszik az ételt, elkészítik a kívánt koktélt, szétosztják a reklámfüzeteket, és helyükre rakják a bőröndöket. Mindezt addig, amíg az akkumulátoruk ki nem merül. Akár tetszik, akár nem, minden jel szerint meg kell szoknunk ezeket az újfajta használati tárgyakat, hiszen egyre nagyobb számban a legkülönbözőbb területeken jelennek meg, és szakértők szerint hosszú távon sok tekintetben helyettesíteni tudják majd az embereket a szolgáltató iparban. (A munkavállalók egyébként hamar megbarátkoznak a robotokkal.)

Elveszik a munkát – a robotok
A mesterséges intelligencia és a robotok alkalmazása 5,1 millió munkahelyet szüntet meg a következő öt évben 2020-ig a világ 15 vezető országában.
Carl Frey, az oxfordi egyetem kutatója szerint a következő 20 évben elsősorban a szállodai portások, pincérek, a hordárok munkája foroghat veszélyben, mert azt könnyen átvehetik a gépek. Frey tanulmánya szerint a következő két évtizedben a szolgáltatóipar munkahelyeinek több mint egy harmadát veszik majd át az intelligens robotok, mindenekelőtt a logisztikában, a szállításban, az igazgatásban és az idegenforgalomban általában. Egyedül
a szobalányokat lesz majd nehéz gépekkel helyettesíteni, mivel az ágyneműváltás bonyolult feladatára használható gépet még nem fejlesztettek ki...
Japán vezeti a robotgyártást

A robotok továbbfejlesztésében a japánoké a vezető szerep. Sasebóban két éve nyitott meg a Henn-na robothotel, amely magyarul „különleges” hotelt jelent. A város szabadidő-parkjában áll, a bejáratnál egy dinoszaurusz és egy robotemberke üdvözli a vendégeket. Miután a gép fölvitte csomagjainkat a szobába, a vendéget ott rózsaszínű robottulipán fogadja, hogy tájékoztassa az időjárás alakulásáról.

A vendégek imádják, Kép: Valley Hotel

A tokiói „robotétteremben” nindzsának kialakított gépek szállítják az asztalokhoz a rendelést, és vidám trombitaszóval adják hírül a vendégnek, hogy érkezik a következő fogás.

A Toshiba, a nagy technológiai konszern bejáratánál Chihira-Kanae fogadja a látogatókat. 30-as évei derekán járó japán nő képére formázták, mind karjaival, mind lábaival tud gesztikulálni, mosolyog, énekel, kacsint, újra felismeri az arcokat, arról nem is beszélve, hogy a japán mellett németül, angolul és kínaiul is beszél.

A Toshiba legutóbb elküldte különleges robotját a berlini nagy idegenforgalmi kiállításra is azzal, hogy hasonló gépeket tömegesen alkalmaznak majd a 2020-as tokiói olimpián.

Hagynak munkát az embereknek a robotok?
A gőzgép megjelenése végleg leváltotta a lovakat a munka világában, emléküket csak a lóerő mint mértékegység jelzi. De vajon ugyanezt teszi-e a robotika és a minden területen hódító automatizálás az emberekkel is? A helyzet biztosan nem ilyen tragikus, de kétségtelen, hogy az Egyesült Államok elmúlt harminc éve a foglalkoztatás csökkenéséről szólt.
Egyébként Japánon kívül is egyre több helyen oldják meg robotokkal a munkaerőhiányt (vagy csökkentik a költségeket): a genti Marriott hotelben dolgozik például Mario. Ez a 6 kilós gép 19 nyelven ért, és a portán szolgál. A New York-i Yotel szállodában biztonsági üveg mögött helyezték el a robotot, mely gondoskodik a vendégek csomagjainak elosztásáról és szobai elhelyezéséről.

A szilícium-völgyi Aloft szálloda vezetője egyébként úgy látja: a robotok bevetésével sokkal egyszerűbb lesz a munka a vendéglátóiparban. Nem kell egy munkatársnak apróságokkal a szobákba rohangálnia, a kívánt tárgyat egyszerűen beteszi a gépbe, beprogramozza a szoba számát, és a küldemény perceken belül célba érkezik. A robot a szobaajtóhoz érkezve tárcsázza a vendég telefonszámát, és türelmesen várja az ajtónyitást.

Amennyiben a vendég megdicséri, a robot egy oktávval magasabban köszöni meg az elismerést, és kutya módjára mozgatja hátsó részét,
mielőtt visszatérne a tárolóhelyre. Az Aloft hotel robotja már jó 11 ezer ilyen feladatot hajtott végre sikerrel. A gép olyan népszerűnek bizonyult, hogy sorra próbálják ki más amerikai szállodákban, Los Angelesben, Redwoodban és San Joséban. Ezután európai körút következik, a célállomások München, Stuttgart, Brüsszel, London vezető szállodái, majd Dubajban is bemutatják, mit tud a kaliforniai gép.

A vendégek szeretik

A tapasztalatok szerint a szállodák vendégei általában kedvelik a robotokat, azokkal rendre szelfiket készítenek, és sokan csak azért rendelnek valamit a portán, hogy lássák, hogyan kézbesíti azt a gép. Azoknak egyébként sok „pihenőidejük” nincs: amennyiben nem kell valamit a szobába vinniük, akkor segítenek kiszállítani a szemetet, vagy felhozzák a friss ágyneműt a raktárból.

Kirándulóhajó Santa Barbarában

A szerviz-robotok elterjedőben vannak a nagy kirándulóhajókon is. Az Aida Prima és a Costa Diadema fedélzetén a hajóra lépéskor németül, angolul és olaszul köszöntik a vendégeket. Meg tudják válaszolni azok kérdéseit a napi programra vonatkozóan, megtudhatják a gépektől, mikor használhatják a szállodát, hogyan foglalhatnak helyet valamelyik étteremben és jelentkezhetnek a parti kirándulásokra, miután megtudakolták, milyen lehetőségek vannak. Az Aida robotját Peppernek hívják, ő az első, amely emberi mozgásokat is érzékelni tud. 3D-s kamerával van felszerelve, amely rögzíti az emberi mimikát és a gesztusokat. Tehát olyan feladatokat is el tud végezni, amelyeket más robotok még nem. Pepper nagy előnye, hogy nagyobb tengeri vihar sem tudja megzavarni tevékenységét. A Harmony of the Seas fedélzetén (ez a világ legnagyobb turistahajója) idén nyártól két robot is dolgozik már, ők táncoló bármixerként készítik a vendégek koktéljait.

Robotok pakolták az árut a DHL raktárában
Közösen tesztelt mobil robotokat a DHL és a Wärtsilä finn technológiai cégcsoport a vállalat legnagyobb európai elosztóközpontjában, többek között azért, hogy kiderüljön, hogyan működik az emberi dolgozók és a robotok közötti munkakapcsolat. A közösségi média, a legjobb értékesítési felület minden pénzre váltható gyakorlata bemutatkozik a Social Media − 2017 Piac & Profit konferencián. 2017 szeptember 7. Budapest. Részletes program és jelentkezés itt! A projekt elsődleges célja annak felmérése volt, hogy milyen módon alkalmazhatóak a legújabb technológiai innovációk a napi raktári munkában.
Az idegenforgalmi szakmában végzett nemzetközi felmérés szerint a megkérdezettek 80 százaléka azzal számol, hogy a következő másfél-két évtizedben a robotok növekvő szerepet játszanak a gazdaságnak ezen a területén is. Nagy előnynek tartják, hogy a gépek – ellentétben az emberekkel – nem fáradnak el, ráadásul nem kevés esetben pontosabban hajtják végre az adott feladatokat, mint az emberi munkaerő. Nem lebecsülendő előny – mármint a vendégek szempontjából –, hogy a robotok nem várnak el borravalót, ezzel szemben rendkívül megbízhatók. Az A.L.O. robot immár másfél éve működik, ez idő alatt egyetlenegyszer mondta fel a szolgálatot, de arról sem ő tehetett: egy vendég nedves törülközőket tett poggyászterébe, és a rövidzárlat természetesen véget vetett működésének. A zavart gyorsan sikerült elhárítani, és A.L.O. azóta is kifogástalanul működik.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo