Bizalom és technológia viszi előre a jövő cégét

2014. január 15. szerda - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Egyetlen eszköz munkára és szórakozásra, munkavégzés bárhol és bármikor, toborzás a közösségi oldalakon és teljesen virtuális kollégák? Lehet, hogy nincs is olyan messze…

Kép: Pixabay

Az Y és Z generáció igényei alapvetően eltérnek a mostanitól – kezdte a jövő munkahelyéről szóló, a Magyar Telekom által szervezett beszélgetést Somorjai Éva, a vállalat HR-vezérigazgató-helyettese . Ezért kezdtünk el gondolkozni, hogy mit jelenthet a jövő munkahelye. Csak így lehet bevonzani a legjobb munkavállalókat a piacról. Például vírusmarketing-filmmel kezdtek toborozni, ami több százezres nézettséget ért el.

A friss PwC-vezérigazgatói felmérés szerint az innovációban látják a kitörési pontot – hivatkozott a cég legfrissebb felmérésére Szelecki Zsolt, a PwC szakértője. Tíz százalékkal többen látják így, mint korábban. Nagyon jellemző az is, hogy a vezetők technológiával szeretnék támogatni a fejlődést. A közeli jövőt a cég előrejelzése szerint 5 fontos technológia határozza majd meg: a közösségi média, az analitikai technológiák (amelyek nemcsak utólagos adatbányászatot, de előrejelzéseket is jelentenek majd), a felhő alapú alkalmazások, a gamefication (vagyis a dolgok játékossága)  és az off- és online felületek integrálása. Ami nem technológiai, de nagyon fontos, az a bizalom helyreállítása! Ez kulcsfontosságú lesz mind az ügyfelek, mind a munkavállalók felé – tette hozzá a szakember. A bizalom gyakorlata például azt jelenti, hogy hajlandó-e többet mondani magáról az ügyfél, hogy jobb szolgáltatást kapjon? Megbízik-e a vállalatban, szolgáltatóban ezen a szinten? Friss hír, hogy a Facebook ellen perek indultak, hogy az adatokat arra használja-e, amire engedélyt kapott. Ez a bizalom könnyen meg is rendülhet, tehát különösen fontos lesz.

(A bizalom egy csapaton belül is a legjobb „ragasztó”. Itt olvashat szakértő tanácsokat a kiépítéséhez!)

Az e-mail is a múlt lehet?
A közösségi platformok tökéletes kommunikációt biztosítanak, adatátvitelre mindenre. Miért lenne szükség egy sokkal kevesebb dologra alkalmas e-mailre? Az összeolvadás felé megy minden. Egy eszközt használunk – jórészt már most is – amin lehet, hogy különböző alkalmazásokon keresztül, de minden információt, minden rendszert ide kötünk be. Ez természetesen hatalmas biztonsági kihívást jelent, de ez lesz a jövő.
Védelmet nem is annyira a technológia, mint inkább a jó cégkultúra jelenthet. Szükség van képzésekre, auditokra és beszélgetésre arról, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni. A technológia felelősséget tesz az emberekre, amihez hozzá kell, hogy szokjanak. Bizalmat építeni ráadásul sokkal olcsóbb, mint eszközöket venni, amelyekkel a biztonságot próbáljuk garantálni. Ha megértik a dolgozók, hogy mit okozhatnak maguknak és a cégeknek, az tartósabb biztonságot is jelent, mert szemben a biztonsági rendszerekkel, nem avulnak kell.
Biztonsági rendszerekre azonban szükség van, mert a felhasználók jelentős része egyelőre nem eléggé képzett digitálisan, nem érti a kockázatokat és lehetőségeket, ezért a védelem „fizikai” része is elengedhetetlen természetesen.

Toborzás a közösségi oldalakon

A bizalom minden területen kulcsfontosságú lesz – tette hozzá Bánki Tamás LinkedIn-szakértő. (Egyébként általában is olcsóbbá és hatékonyabbá teszi az üzleti életet. Hogy miért? Itt olvashat róla.) A LinkedInen a többség ugyan tudatosabban működik, mint a Facebookon. Fontos az is, hogy ez professzionális közösség. Nem szerencsés a toborzáshoz a Facebookot használni, mert túlságosan a magánéletébe lát bele a leendő munkaadó. Mondhatni, indiszkrét. Egy jó LinkedIn-profil viszont mindent megad, amit tudni akarunk a toborzás során.

Somorjai Éva tapasztalatai szerint lehet félrevezető is egy közösségi oldalas profil, de sokat javult a LinkedIn az elmúlt években. „Nem tiltjuk a HR-es kollégáknak, hogy a Facebook profilját is megnézzék a potenciális munkavállalóknak. Természetesen ennek alapján semmit nem lehet eldönteni, szükség van személyes beszélgetésre, de némi segítséget nyújthat” – mondta a szakember. Ha valaki kompetenciaalapon keres munkavállalót, akkor csak a jót emeli ki onnan is, tehát nem veszélyt jelent. Ugyanakkor fontos információ az is, hogy mi az, amiben még fejlődhetne, stb. Ezt nyilván egy professzionális profilra senki nem rakja fel, ezért a privát megjelenés valósabb képet ad egy adott emberről.

Bánki Tamás szerint viszont nagyon fontos lenne, hogy a privát profilját lehetőleg mindenki zárja le a nyilvánosság elől. Nem arra van, hogy idegenek ennek alapján ítéljenek meg minket. Ezért javasolt inkább a professzionális hálózatban való megjelenés, ahol viszont megéri őszintének lenni, hiszen úgyis kiderül, ha nem volt az valaki. Ezért a leendő munkaadó számára is megbízhatóbb. Véleménye szerint nem lenne szabad toborzásra használni a Facebookot, bár természetesen tisztában van vele, hogy mindenki ezt teszi.

Állítólag olyan fejlesztéseket terveznek, amely a felhasználók jövőbeli munka preferenciáira is rákérdez – ez sokkal hasznosabb információ lehet a toborzók számára, hiszen megmutatja, miben lesz motivált egy ember. Attól, hogy eddig pénzügyi szférában dolgozott, lehet, hogy most inkább a vendéglátásba vágyna, oda tenné bele a szívét.

Teljesen viruális?
Az Y generáció – és az utána jövők – számára a digitális környezet eleve alapvető, sokkal nagyobb bizalommal viszonyulnak hozzá, könnyebben építenek bizalmat akár ezen eszközökön keresztül, ami lehetővé teheti például a teljesen virtuális munkakapcsolatot is. (Egy céget akár már így is vezethetünk majd a márciusban életbe lépő Ptk.-nak köszönhetően.) Egyelőre a beszélgetés résztvevőinek többsége szerint viszont szükség van a személyességre is. Vagy nem is egyelőre? A tapasztalatok szerint a munkavállalók nem is szeretik a teljesen virtuális kapcsolatokat, szeretnek néhány napot fizikailag is a közösségben tölteni. Ma még megvan az igény a közösségi létre, de lehet, hogy az új generációk számára már nem a személyesség lesz a jó, bizalmi kapcsolat alapja.
A legfontosabb a jó munkahelyi légkör az Y generáció szülöttei számára egy friss magyar felmérés szerint. Emiatt és a gyors karrier érdekében hajlamosak a gyakori munkahelyváltásra is.

Tértől és időtől függetlenül

Az új technológiák a mindennapi munkavégzést is jelentősen megváltoztatják. Egyelőre a leginnovatívabb cégeknél drasztikus az átalakulás, de lassan a „mamutok” is erre az útra lépnek.

A Ustream kissé kilóg a magyar munkahelyek közül, muszáj is neki – mondta Szakács Tamás, a Ustream képviselője. Startup cégként lételemük az innovativitás. „A munkavállalókért is nemzetközi színtéren küzdünk, fel kell nőnünk a feladathoz. Szinte minden rendszerünk felhő alapú, bárhonnan elérhető. Nagyobb a szabadsága a munkavállalóknak, alapvetően akkor és ott dolgoznak, amikor akarnak, a lényeg a megfelelő végeredmény. Ez fontos eleme a cégkultúránknak. Több kontinensen vannak irodáink, 9 órás időeltolódás van a kollégák között, így elengedhetetlen, hogy ne a hagyományos munkarendet kövessük. Fontos, hogy már a toborzás során a megfelelő embereket találjuk meg, akik képesek ebben a környezetben dolgozni. Megfelelően motivált, erre alkalmas emberekkel működik a módszer” – mondja a szakember.

Már a legkonzervatívabb gyártó cégek is gondolkodnak azon, hogy lehet a mobil munkakörnyezetet biztosítani – hangsúlyozta Márton Miklós, a Kürt Zrt. szakértője. A legnagyobb kockázatot nem a kis munkavállalók, hanem éppen a vezetők jelentik biztonsági szempontból. Ők mindenhez hozzáférnek, ezért ha az ő eszközeiket feltörik, sokkal nagyobb lehet a kár. Fontos tehát, hogy mindenki megértse, hogyan is működik ez az új világ. Már néhány éve minden munkavállaló asztalára került számítógép, de itt az ideje, hogy el is kezdjék használni.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor