Aukciós házak az Interneten

Hazánkban egyre több weboldal foglalkozik online árveréssel, azonban úgy tűnik, mintha az „aukció” szó használatát illetően a köztudat nem lenne egységes. A nagy, régiségekkel és más értékekkel foglalkozó aukciós házak és galériák – többnyire jogosan – megsértődhetnek már az összehasonlítástól is, ugyanis a mostani oldalakon porszívótól a használt mopedig, bélyegektől a szoftverig mindenre licitálhatunk. Felmerülhet a kérdés, hogy ezek az online aukciós webhelyek valójában milyen funkciót töltenek be és milyen hatékonysággal működnek?

Nézzük meg a legnagyobb, világszerte elismert aukciós házakat. Kiragadva néhányat, a világ két leghíresebb aukciós háza a Christie’s és a Sothebys , illetve egy példa, a Barrett-Jackson az old-timer autók köréből.
Weboldalukon elsősorban az árverésekről adnak több információt a magyar aukciós házak, esetleg az aukciós katalógusukat teszik megrendelhetővé. A nemzetközi gyakorlat – a hazai galériákra jellemző tulajdonságok mellett – egyre inkább eltolódik a közvetlen online licitálás felé. Ez azt jelenti, hogy az aktuális árverést a helyszínről web-kamerával közvetítik, és online kapcsolatban a világ bármely pontjáról licitálhatnak a felkínált műtárgyakra.
Ezt csak egy komolyabb regisztráció után teszik lehetővé, a végeredményt pedig nem feltétlenül tekintik véglegesnek, mert a vevőről még ez után is kiderülhet, hogy nem gondolta komolyan az ajánlatot. A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy az ily módon történő licitálás is megbízható.
Az online árverés másik módja, hogy nincs is fizikai árverés a háttérben, hanem hosszabb időn keresztül licitálhatnak az előzetesen regisztrált résztvevők, és a legtöbbet ajánlóval veszik csak fel a kapcsolatot.
Magyarországon is kivitelezhetők ezek a módszerek; a technológia, a biztonságtechnikai megoldások már adottak. A licitálásnak természetesen van egy igen komoly alkalmazástechnikai háttere is, amelynél ismét a legfontosabb tényező a biztonság.
Fontos kérdés, hogy a mai magyar piac megérett-e már erre a feladatra? Mindenképpen figyelemreméltó szempont, hogy ezzel a módszerrel az aukciós házak megcélozhatják a külföldi piacokat, tovább emelve így az aukció és a műtárgy értékét. Különböző interaktív ötletek segíthetik az aukciós házakat, amelyekkel egyebek mellett például nyomdaköltséget takaríthatnak meg, ha az aukcióhoz kapcsolódó anyagokat kóddal védve interneten jeleníthetik meg; s elég ezt a kódot eladni. Az aukciók idejét és helyét egy másik célcsoporttal ismertethetik meg az interneten keresztül. Rengeteg általános és specifikus információt adhatnak magukról: saját imázsukat növelve, még hitelesebbnek tűnve ügyfeleik előtt, akiket alapvető értékbecslő és értékmegőrző információkkal meg is tudnak nyerni maguknak.
Az internet a legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség a nagy összegű eladások közönséggel és a potenciális vevőkörrel való megismertetésére. Legkönnyebben itt informálhatják az írott és elektronikus sajtó képviselőit minden – az aukciós cég számára fontos – kutatásokról, tényekről. Nem utolsó szempont az árveréseket meghirdető ház profilját közzétenni, amelyben múzeumi, vagy akár virtuális múzeumi szolgáltatásokra kiemelt hangsúlyt lehet fektetni.
Még a weboldal létrehozása előtt célszerű kitalálni, hogy mi legyen rajta, mind tartalmi, mind szerkezeti szempontból. Utóbbira egy tippet találunk a WebConsultnál . A vevőket apró trükkökkel és szolgáltatásokkal szoktathatjuk az internet használatának gondolatához. A pénzmegtakarítás érdekében felvihetünk aukciós információkat, megrendelhetővé tehetjük katalógusunkat, illetve annak tartalmát is feltehetjük, interaktív módon. Az Egyesült Államokban kifejezetten erre a célra létrejött külön aukciófigyelő webhelyek is vannak, amelyek a helyszín és témakör megadására kiválogatják az adott időben tartandó aukciókat (Például az Auction Hunter ).
Ezekkel az eszközökkel és online marketingfogásokkal az aukciós házak kialakíthatják jövendőbeli, internetes licitáló – magyar és nemzetközi – ügyfélkörüket.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo