Ágyékmutagotó platformból a világpolitikusok szócsöve: Snapchat-sztori

A 13-24 éves korosztály egyfolytában a Snapchaten lóg. A világsikert befutó csetapp pikantériája, hogy eredetileg szexchatre találták ki. Ezért alakították ki úgy, hogy azonnal törlődnek róla az üzenetek. Mára viszont már a politika már használja a holnap szavazóinak eléréséhez. A cégek is nagy fantáziát látnak e platformban, hogy itt cserkésszék be fiatal fogyasztóikat.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

"Pillanatemberek" lettünk, vagy legalábbis egyre inkább ilyenné változik az ifjú generáció. Az élményeket azonnal meg akarják osztani egymással, ezért a chat applikációk gyorsantesznek szert olyan hatalmas felhasználói bázisra, mint néhány éve a közösségi oldalak. Az ifjúságot már az sem izgatja, hogy nem őrződnek meg az üzeneteik. A Snapchat - az a közösségi oldal, ahol a fiatal korosztály egyre nagyobb arányban megtalálható, ha elmenekült a kínos családi vacsorává alakuló Facebookról - abban különbözik a többi chat platformtól, hogy olyan az online kibertérnek, mint a papírmegsemmisítő az irodának. Folyamatosan bedarálja a múltat. A snapek (posztok?) megtekintés után csak 10 másodpercig láthatók a felhasználóknak. A posztoló számára is van időlimit: 24 órán belül törlődnek a tartalmai.

Nem, ez kérem nem egy amőba. Ez a Snapchat logója.
(fotók: Snapchat)

Snapchat-volumen
- a 2015 májusában kiadott statisztikák szerint a felhasználók 2 milliárd fotót és videót osztanak meg naponta
- 2016-ban már naponta 7 milliárd videót osztanak meg rajta
- felhasználóinak kétharmada a 13-24 éves korosztályból kerül ki
- a napi látogatók száma 100 millió
- az okostelefonnal rendelkező 13-34 éves amerikai polgárok 60%-a fent van a Snapchaten
(Forrás: Wikipedia, White House, techradar.com)
Intim indulás

Miért az időbeli rövidség? Mert a "sexting" (vagyis erotikus tartalmú üzenetek küldésének) korában teljesen megszokott dolog, hogy a fiatalok úgy udvarolnak, elküldik egymásnak az ágyékukról készült fotókat. Ha nem jött be a "kezdeményezés", az üzenet úgyis törlődik, és az élet megy tovább. A küldő biztos lehet benne, hogy a címzett nem élhet vissza a továbbiakban az általa küldött képpel.

Ha az ember azt akarja, hogy üzenetei a hozzá kapcsolódó felhasználók mindegyike számára hozzáférhető legyen, a snapet saját "sztorijába" illesztheti, és akkor ők 24 óráig láthatják. Ez esetben akárhányszor megnézhető. Az a videófelvétel, amit nem így raktak fel, csak egyszer játszható le.

A Snapchatben pereg az idő, elmúlik és többé nem nyerhető vissza. Hacsak az ember nem készít róla screengrabet, azaz képernyő-pillanatképet. A Snapchatnek erre állítólag van valamije, ami megakadályozza a suttyomban fényképezést, illetve figyelmezteti a fényképezőt, de ezt is ki lehet játszani: erre van a SnapKeep, a SnapBox és a SnapSpy. Csak néhány a zugfotózó appek közül.

A fiatalok főleg az imént ecsetelt intimitása miatt szeretik az egyszerű felhasználói felütetet és a játékos ikonjait. A Snapchaten az is jó, hogy a képregényekből ismert szövegbuborékokkal láthatják el a fotókat. (Az argentin kormány a Casa Rosadából például így magyarázta el az ifjú polgároknak, hogy az államfő körül őrködő testőr éppen mit csinál a fotón.)

A Snapchat legmenőbb újdonságai azok a filter, amik arcképünket átváltoztatja nyúllá vagy a fene tudja mi minden mássá. Az egyik segítségével szivárványt is lehet okádni a szánkból! Ezeket a filtereket már cégek szponzorálják. A Snapchat tehát a reklámozás és a marketing terepévé avanzsált.

Azt sem jelzi a Snapchat, hogy a híres emberek accountjainak hány követője van, vagy hogy egyes snapek (posztok) hány megtekintést generáltak. A posztokat sem lehet nyilvánosan szidni- ami jó a cégeknek és a politikusoknak. Tudjuk, hogy a Facebookon véleményarénája gyakran milyen brutálisan szókimondó tud lenni. (Hogy megérdemelten vagy igaztalanul-e, az más kérdés.) A kommunikáció, a posztokra való reagálás itt kizárólag privát üzenetekben lehetséges. A felhasználó score-ja, vagyis aktivitásának adatai is csak akkor láthatók számunkra, ha az illető személy vagy szervezet a követője az accountunknak.

A Fehér ház udvarol a holnap választóinak

Másoknak is megtetszett

A Snapchat üzleti komolyodását jelezte, hogy 2015 októberében megváltoztatta adatvédelmi szabályzatát. A felhasználók ezzel felhatalmazták a Snapchatet, hogy azt kezdjen a tartalmaival, amit akar. Ez nagy felháborodást keltett, különösen a sok sikamlós üzenet miatt. A Snapchat szabadkozott: továbbra is törölni fognak mindent, csak nem tudják garantálni, hogy rövid időn belül. Nyilván azokra az esetekre biztosította be magát a cég, amikor együtt kell működni bűnüldözés céljából a hatóságokkal.

Politika a Snapchaten
-4 államfő (a francia Francois Hollande, az argentin Mauricio Macri, az ír Michael Higgins, és a lengyel elnök - de ő nem aktív)
-3 kormány (francia, ír, amerikai)
-2 külügyminisztérium (amerikai, brit)
-1 külügyminiszter (izlandi)
-6 nemzetközi politikai intézmény (ENSZ & ENSZ Genf, UNICEF, WEF, Európai Bizottság, Európai Parlament, Eurospace Agency)
(Forrás: World Economic Forum, Twiplomacy)
Megvan a kritikus tömeg

Matthias Lüfkens, a Burston-Marsteller PR-ügynökség digitális igazgatója szerint a kormányok a holnap vezetőit próbálják a politika felé orientálni a Snapchaten. De álszentség lenne mindössze ennyi motivációt feltételezni róluk: a holnap választóira akarnak hatni a politikusok, akik majd életben tartják a pártjukat a következő 5-10 vagy 15 évben.

Marketing szempontból a kormányok a "lineáris történetmesélést" és a közvetlen, informális kommunikációt gyakorolhatják a Snapchaten. (Rájuk fér!)

A Burston-Marsteller 16 olyan politikust és politikai intézményt talált a világban, akik már létrehozták Snapchat accountjukat. Mindegyikük nemrég tette ezt, ami azt jelzi, hogy a Snapchat elért egy kritikus tömeget, ami után már nem ignorálható.

A legjobb "engagement", vagyis elköteleződési-rátákat a brit Külügyminisztérium mondhatja magáénak. Ez az adat azt mutatja meg, hogy mennyire aktívak a felhasználók a posztolt tartalmaikkal kapcsolatban. Az engagement ráta 60%, vagyis a követők ennyi százaléka nézi meg a feltett tartalmakat, a "befejezési" (completion) ráta pedig 90%, vagyis továbbra is meg-megnézik a tartalmakat, nem morzsolódnak le az első vagy első néhány alkalom után.

Az ovális iroda felkerült a Snapchatre.

A Snapchat hasznos eszköz arra, hogy az egy helyszínen/eseményen jelen lévő embereket is összekapcsolja. A brit Külügyminisztérium a rögbi világbajnokság alkalmából tette ezt 2015 szeptemberében, valamint a minisztériumi nyílt nap beharangozására használta. A minisztérium virtuális túrát kreált a Snapchaten és arra kérte a felhasználókat, hogy szóljanak hozzá. Több mint 300 új követőre tett szert az intézményt.

Az amerikai Külügyminisztérium a párizsi klímacsúcson kezdte használni a Snapchatet 2015 decemberében. Az ENSZ szintén ekkor aktivizálta magát a platformon. Feltették a felvételt arról, ahogy Ban Ki-Moon találkozik Leonardo DiCaprióval.

A Fehér Ház 2016 január 11-én csatlakozott. Kulisszák mögötti felvételeket közöltek az amerikai elnök szokásos éves "State of the Union" tévés beszédének forgatásáról. Márciusban a Fehér Ház gyakornokai vették át a "ház" accountját, hogy ily módon tegyék vonzóvá a Fehér Házat, mint munkahelyet kortársaik számára. Az Európa Parlament is elleste ezt a fogást és áprilisban ugyancsak a gyakornoki állásokat igyekezett beállítani úgy, mint valami menő karrierlehetőséget.

Tekintettel a Snapchat fiatal közönségére a Fehér Ház Húsvétkor bemutatta Obama és a First Lady hogyan olvasnak fel a vendégeskedő gyerekeknek, s a rakoncátlan kölykök hogyan rohangálnak a Fehér Ház gyepén.

Az ír kormány március 17-én ünnepelte Szent Patrik napját a Snapchaten. De a húsvéti utcai parádét is nagyban nyomta itt. Obama Buenos Aires-i hivatalos látogatása is Snapchat-esemény lett. Az új argentin államfő, Mauricio Macri tulajdonképpen ezzel kezdte jelenlétét a Snapchaten 2016 márciusában. Bemutatták az amerikai elnök páncélautóját, a testőröket, csupa háttérinfót. Igazi bulvársajtós hagyományok szerint. Macri teamje mindennap új tartalmakkal látja el a Snapchatet, de Francois Hollande minden nyilvános "fellépése" is Snapchat-tartalom. Ő még szelfizni is leáll a rajongókkal! Hamarosan a többi államfő is itt fog tartani.

A politikai intézmények kicsit az önkarikírozásba is belemennek itt. Az amerikai Külügyminisztérium olyan geofiltert rakott fel, ami a becenevét -vagy inkább csúfnevét- vette alapul: "Foggy Bottom." Ködös mélység. Így hívják a minisztérium épületét.

Lüfkens szerint a UNICEF és az Európai Parlament tekinthető a legügyesebb kommunikátornak a Snapchaten, mert közvetlenül beszélgetnek-üzengetnek a felhasználókkal. Gyakran kérik őket, hogy posztoljanak snapeket az adott témában, s a legjobbakat újraposztolják e szervezetek.

Jön Hollywood
Hollywood ifjai is felfedezték maguknak a Snapchatet. Ha már az egész korosztály itt lóg, ők is ide fognak filmezni. Emily Goldwyn és Sacha Spielberg, két mozgóképes világmárkanév legifjabb letéteményesei a Snapchatre készítenek rövidfilmeket: a Literally Can't Even tulajdonképpen sorozat és a Snapchat rendelte meg. Éppúgy ahogy a Netflix és az Amazon is gyártat szériákat.
Apáik fogták a fejüket értetlenségükben: "Nem zavar titeket, hogy a film eltűnik?" Nem. Pont ez kúl benne. Kortársaiknak azonnal meg kell nézni egy napon belül.
 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo