Adattengerből üzleti előny

2012. január 02. hétfő - 16:06 / Timár Gigi
  •    

A rendszerezetlen adattömegek összekapcsolásából nyerhető információk olyan üzleti előnyt biztosíthatnak, amiről a kkv-k sem mondhatnak le. Az üzleti intelligencia használata és a ráépülő elemző megközelítés a nehéz gazdasági helyzetben is segíti a hatékony működést.

A számos különböző forrásból kinyerhető, végtelen mennyiségű adat tárolása, feldolgozása, egy konkrét kérdés esetén releváns és irreleváns tartalmak megkülönböztetése olyan terhelést jelent egy cég működésében, amelyet lehetetlen emberi erőforrással megoldani. E feladatok ellátására alkalmasak az intelligens rendszerek, amelyek tárolják, rendszerezik és szétosztják az információkat, ezzel segítve a szervezetek munkáját. Az üzleti intelligencia (business intelligence – BI) fogalma olyan módszereket takar, amelyek úgynevezett tényalapú rendszerek segítségével javítják a döntéshozatal hatékonyságát és minőségét a vállalatokban felhalmozódott, illetve a számukra elérhető adatok hasznosíthatóvá tételével. Erre pedig a kis- és középvállalkozásoknak (kkv) legalább annyira szükségük van, mint nagyobb társaiknak.

Kép:Piac&Profit/FörsterTamás
Kép:Piac&Profit/FörsterTamás

A hangzatos név mindenki számára érthető és sok esetben ismert alkalmazásokat takar. A legrégebbi, legegyszerűbb és legismertebb BI-megoldás az Excel táblázatkezelő program, amelynek segítségével kimutatások, diagramok, vezetői jelentések készíthetők. (A hatalmas, nagy részben strukturálatlan adathalmaz amit többek között a közösségi oldalak jelentenek, megfelelő kezeléssel igazi kinccsé válhatnak a cégek számára.)

A BI-technológiák típusai
■ Riportkészítő technológiák: a „mi történt” kérdésre adnak választ (lekérdező, riportkészítő, kereső technológiák)
■ Elemző technológiák: a „miért” kérdésre adnak választ (OLAP és adatvizualizációs technológiák)
■ Monitorozó technológiák: a „mi történik most” kérdésre adnak választ (teljesítménymenedzsment-eszközök, irányítópult – dashboard – és mutatószámrendszer – scorecard – technológiák)
■ Előrejelző technológiák: a „mi történhetne” kérdésre adnak választ (előrejelző és adatbányász technológiák).
Forrás: biprojekt.hu

Nem csak informatika

Az üzleti intelligencia bevezetése nem informatikai kérdés. Az informatika csak eszköz, a lényeg az az új szemlélet- és gondolkodásmód, amit kiszolgál. A BI a cég működésének pontos megismerésében, az esetleges zavarok és a lehetőségek feltárásában segít, de üzleti előnyt csak akkor jelent, ha a problémákat felismerésük után kezelik, a lehetőségeket pedig kihasználják. Ez pedig vezetési és szervezési kérdés.

Az ügyfelekről begyűjtött adatok elemzésével és rendszerezésével lehetőség nyílik például az akciók vagy hűségprogramok sokkal pontosabb célzására, de akár a termék vagy szolgáltatás fejlesztésében vagy épp a számlák ütemezésében is támaszkodhat a cégvezető a megszerezett információkra. Kővári Attila független BI-szakértő szerint, ha egy cég üzletiintelligencia-rendszer bevezetését tervezi, mindenképpen az értékesítési területtel érdemes kezdenie, hiszen ez az, amelyet minden vállalat amúgy is szinte folyamatosan elemez. A tapasztalatok szerint a működő rendszerek esetében is erre a területre irányul a legtöbb lekérdezés. Emellett az értékesítés BI-fejlesztése viszonylag könnyen megvalósítható, mivel kevesebb az olyan vállalatspecifikus tulajdonsága, mint például a termelésnek vagy a fejlesztésnek van.

Az üzleti intelligencia jelentette előnyöket egyelőre kevéssé alkalmazzák a hazai kkv-k. Pedig nehéz gazdasági helyzetben, amikor a túlélés egyik legfontosabb eszköze a hatékonyság, sokat számít, ha egy-egy döntéshez a szükséges hátteret nem számos adatbázis manuális összevetésével kell előteremteni. Különösen, hogy a kkv-k jellemzően nem stratégiai döntések előkészítésére, hanem rövid távú üzleti célok elérésében való közreműködésre használják a BI-rendszereket az IDC tapasztalatai szerint. Ha jelenleg nem is képesek hosszú távra tervezni, az üzleti intelligenciának fontos szerepe lehet a manapság különösen magasra értékelt ügyfélmegtartásban, de ellenőrizhetők vele például az egyes értékesítők teljesítményei vagy éppen a cég területi sikerei is. Musza István, a SAS cégvezetője szerint a jelenlegi gazdasági környezetben felgyorsul a döntéshozatal, ugyanakkor a költségcsökkentés során a fűnyíróelv helyett cizelláltságra van szükség, amelyet ugyancsak támogathat az elemző szemlélet.

Válságban is nő
Az üzleti elemző szoftverek piaca 2010-ben dollárban számolva 4,7 százalékkal nőtt Magyarországon az előző évhez képest az IDC adatai szerint, jövőre a várható növekedés 5,9 százalék lesz. Az üzleti intelligencia a válságban az informatikai piac nyertese volt: a szegmens egészének romló teljesítménye mellett is határozott növekedés produkált. Fauszt Gábor, az IDC Hungary vezető elemzője szerint a növekedésért a lassanként beinduló középvállalati üzletiintelligencia-projektek felelősek.

Az elvárt előnyök megszerzéséhez átgondolt rendszer kiépítésére, többféle – adatbázis-kezelő és -betöltő, riportkészítő és -elemző – technológia együttes alkalmazására van szükség. Komoly eredményt azonban akkor lehet elérni, ha a rendszer kiépítésével párhuzamosan az üzleti folyamatok elemzése és újraszervezése is megtörténik. A kkv-szektorban tehát nem maga a BI rendszer, hanem a hibák feltárását és az újraszervezést is tartalmazó teljes folyamat teszi igazán sikeressé a projektet.

Minden szinten

A kkv-szektorban az üzletiintelligencia-szoftverek általában a vállalatirányítási rendszer részeként, annak kiegészítő moduljaként jelennek meg, így rendkívül gyorsan bevezethetők. Ezeket általában konkrét célra, meghatározott források felhasználására építik fel. Egyedi rendszerek bevezetésére is van lehetőség, mivel a standard szerverek is képesek a megfelelő szoftverek futtatására, és sok, a kkv-szektorban elterjedt adatbázis-kezelő eleve tartalmazza a BI eszközöket – hívja fel a figyelmet Kupán Károly, a United IT szakembere. Így akár plusz szoftver- és hardverberuházás nélkül is kialakíthatók a működéshez szükséges feltételek. A szakemberek szerint a kisvállalkozási körben az adatbányászat és az adattárházak létrehozása is felesleges pluszköltséget jelent, helyette az online elemzés és az interneten is elérhető teljesítménymutatók használata lehet célravezető.

A webes szolgáltatások fejlődésével ezen a területen is megjelentek a kihelyezett (hosztolt) megoldások. Az IDC előrejelzése szerint várhatóan a jövő év második felében jelenhetnek meg a hazai piacon a felhőszolgáltatásként elérhető üzletiintelligencia-alkalmazások, ami a technológia további terjedését valószínűsíti a kkv-szektorban. A távoli számítógépen futtatott és csak a használat szerint fizetendő BI rendszerek esetében semmiféle beruházási költséggel nem kell számolni, ám a hazai cégek egyelőre ódzkodnak attól, hogy féltve őrzött adataikat internetes adattárházakba töltsék fel, ami pedig az ilyen típusú üzleti modell alapfeltétele.

Léteznek úgynevezett önkiszolgáló BI rendszerek is, amelyeket az üzleti (tehát nem informatikus!) felhasználók az általuk használt alapprogramok – például táblázatkezelő vagy böngésző – segítségével képesek összeállítani és karbantartani.

A három leggyakoribb indok* (az említés százalékában)
Az üzleti adatokhoz való hozzáférés sebességének növelése 59%
Különböző rendszerek adatainak integrálása 37%
Az elemzési képességek eljuttatása több felhasználóhoz 36%
*A megkérdezett kkv-k körében, 2008. október
Forrás: Aberdeen Group

A jövő szele

Jelenleg a legnagyobb újdonságnak az üzleti analitikai alkalmazások piacán a közösségi médiában rejlő lehetőségek kiaknázásra irányuló, illetve az üzletiintelligencia-lekérdezéseket mobil eszközökről is elérhetővé tévő megoldások számítanak. Ugyanakkor hazánkban a fő fókuszterületek továbbra is a kockázatkezelés, a teljesítmény- és a marketingmenedzsment – derült ki a SAS Fórum Magyarország 2011 című szakmai konferencián.

A közösségi média ma már megkerülhetetlen tényező egy vállalat életében. A belőle nyerhető adatok marketingszempontból igazi kincsnek számítanak, ugyanis kiváló minőségűek, hiszen többnyire valósak, és önkéntesen publikáltak. E szöveges adatok – ma már elérhető – elemzése jelenti a jövőt. Az ugyancsak újdonságnak számító mobil BI alkalmazások legnagyobb előnye, hogy egy új felhasználói réteg is be tud kapcsolódni az analitika nyújtotta előnyök világába, ugyanis egyszerű lekérdezések formájában a legfontosabb döntéstámogató információk akár az irodán kívül is elérhetők a segítségükkel.