Van egy dolog, amiben rosszabbak a webáruházak

2013. december 22. vasárnap - 10:10 / piacesprofit.hu
  •    

Az internetes üzletek, technológiai vállalkozások számos előnyét sorolhatjuk – különösen a hatékonyság és az innováció tekintetében – a hagyományos világban működő versenytársakkal szemben. De van egy pont, amelyben komoly lemaradással küzdenek, és ez a „közösség ereje”, a social proof.

A tömeg erejével szemben hátrányban vannak a webáruházak – Kép: SXC

Mindegy, mivel foglalkozik az online biznisz, a tömeg ereje éppúgy hat itt is, mint a hagyományos üzleti szférában. A különbség az, hogy a digitális világban jóval nehezebb megmutatni, milyen sokan választották a termékünket vagy a szolgáltatásunkat. De azért nem reménytelen, ahogyan azt néhány példa is mutatja. Sőt, egyértelműen megéri erre fejlesztési forrást áldozni – állítja Ruslan Kogan, az ausztráliai Kogan.com e-kereskedelmi startup alapítója és ügyvezetője a Fastcompany.com-on megjelent cikkében.

A tömeg ereje

Ha lát egymás mellett két kávéházat, és az egyikben hatalmas a tömeg, a másik pedig teljesen üres, melyikbe megy? Abba, ahol sokan vannak. Még akkor is, ha a másik olcsóbb, és jobb kávét kínál. Az emberek ugyanis többnyire azt akarják, amit a másik. A többség követése komfortos döntési helyzet, kényelmesebb, mint önálló pályán mozogni.

A tömeg erejének hatása jelen van életünk különféle mozzanataiban, sokszor nem is tudatosan. Amikor elsétálunk egy üzlet mellett, ahol a pénztárnál kígyózó sorban állnak a vásárlók, az agyunk automatikusan két dolgot mond: bizonyára biztonságos itt vásárolni, bizonyára megéri megvenni, amit itt kínálnak. Nincs ebben semmi rossz, sőt bizonyára ez a leghatékonyabb módja annak, hogy a modern mindennapok komplexitásában könnyedén eligazodjunk.

Az offline élet szinte minden területén találunk példát „social proofra”, arra, hogy a többség választása hat az egyéni döntésekre, legyen szó márkaválasztásról vagy akár csak arról, hogy ahol sokan vannak, ott valószínűleg egyre többen lesznek.

Kicsi is, lassú is még, de ez a jövő
Még mindig le vagyunk maradva az e-kereskedelem elterjedtségében a régió más országaihoz képest. Csehországban kétszer, Lengyelországban tízszer annyi webáruház van, mint nálunk.

De mi a helyzet a virtuális világban? Honnan tudjuk, hogy tömeg van egy webáruházban, vagy hogy hányan látogatnak egy oldalt?

Az offline üzleti élet legfőbb előnye az online világgal szemben, hogy képes a közösség befolyásoló erejét kiépíteni. Ám Kogan szerint erről a vevőszerző módszerről az online világ szereplőinek sem szabad lemondaniuk, meg kell próbálniuk megszerezni a közösség marketingerejét. A vásárlóknak ugyanis legalább annyira – ha nem még jobban – kell bízniuk a weboldalban, mint egy fizikai üzletben annak érdekében, hogy vásároljanak.

Magányosan a webáruházban

A weboldalak természetükből eredően „magányos helyek”, de tehetünk ez ellen. Kihasználhatjuk például a közösségi oldalak kínálta hálózatépítési lehetőséget, hogy megteremtsük a bizalmat. Többféle alkalmazás létezik, amely ily módon támogatja az értékesítési kampányok hatékonyságát.

Mivel az oldalunkra látogatóknak is szükségük van arra a tudatra, hogy mások is járnak az áruházban, vásárolnak ott, tegyük láthatóvá a vevőket! Ez éppúgy serkentőleg hat az aktivitásra, mint a tömeg látványa egy áruházban vagy a kávézóban. A Kogan.com oldalon például az aktuális vásárlásokat az oldal bal alsó sarkában felugró ablak jelzi. Ez egyrészt megmutatja, hogy mások is járnak az üzletben, másrészt felhívja a figyelmet az adott termékre.

Ha valaki először látogat az oldalra, máris nagyobb bizalommal válogat a termékek között, mivel látja, hogy többen használják, vásárolnak, időt töltenek ott. Ez pszichológiailag ugyanolyan hatású, mint a kígyózó sor a pénztárak előtt egy tömött áruházban. Az akciók hatása is erősebbé válik ily módon: az alacsonyabb áron kínált termék gyakrabban ugrik fel az ablakban, mivel többen vásárolják. A hatás nem marad el, éppúgy, mint az üzletekben akciós címkével ellátott áruk esetében sem.

Webbiznisz: behálózva
Az internet mára épp olyan alapvető infrastrukturális elemmé vált, mint az elektromos áram vagy a vezetékes víz. Ahhoz viszont, hogy a felhasználó követni tudja a hihetetlen tempóban elképesztő lehetőségeket ontó technikai fejlődést, neki is fel kell gyorsulnia, legalábbis ami a változáskövetés képességét jelenti.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek