A jó felhasználói élmény csodaszerei

2013. május 17. péntek - 13:30 / Timár Gigi
  •    

Bármilyen eszköz használata közben, miközben kihasználjuk funkcionalitását, vagy éppen morgolódunk sutaságán egy élményt élünk át. Érzéseket vált ki a belőlünk. Ha jól tervezték, örömöt, ha rosszul, frusztrációt okozhat. Ma, amikor rengeteg dolgot valamilyen képernyőn keresztül használunk, ennek az úgynevezett felhasználói élménynek a kellemessé tétele valóban központi témává vált. Egy kisebb- nagyobb képernyőn keresztül kell ugyanis elérnünk, hogy az oldalunkkal kapcsolatba kerülők megértsék, mit akarunk, pozitív érzések alakuljanak ki bennük, és - végső és legfontosabb célként – vásároljanak. Szakértőnk tippjeivel segít!

Kép:Regus

A weboldalak esetében a rosszul megtervezett felhasználói élmény gyors kilépéseket, alacsony konverziót eredményez. A gyakran problémákba ütköző felhasználók hamar elvesztik a türelmüket, zavarja őket a rossz minőség, és más, jobb alternatívákat kezdenek keresni. Ennek elkerülése érdekében mára külön szakemberek foglalkoznak a felhasználói élmény tervezésével. Az ilyen szakemberek alapvetően a fejlesztőkkel és dizájnerekkel együtt alkotják meg egy oldal végső képét és működését. Nem árt tudni, hogy mi az, amire mindenképp figyeljünk, ha saját oldalunkról van szó!

Fábián Csongor, a mára világhírű magyar startup cég, a LogMeIn felhasználói élmény tervezője 4 „csodaszert” mutat, amit érdemes használni.

1. Érzelmek – az „emotional design”, vagyis az, hogy ha olyan dolgot tudunk létrehozni, amihez a felhasználónak érzelmi kötődése tud kialakulni, sok további hibát megbocsáthatóvá tesz. Ha kötődik, nem menekül el az első negatív impulzusnál. A tervezők barátságos elemeket, „házigazda” figurákat egyaránt előszeretettel használnak. Ha egy aranyos és vicces lény közli, még azt is kellemesebb hallani, hogy az oldalunk épp nem elérhető.

2. Affordancia – a magyarul egy szóval elmondhatatlan fogalom a tárgyaknak azt a tulajdonságát/lényegét jelenti, amit kezdeni lehet velük és el is mondják magukról. A kalapács affordanciája, hogy – az erőkar révén – alkalmasnak lássam arra, hogy nagyokat üssek vele. Az elektromos eszközök sík felületén ezt sokkal nehezebb átadni, de törekedni kell rá, hogy beépítsük a felhasználói felületbe. Egy gomb például hasonlítson a valóságos gombra – legyen enyhe térhatása, emelkedjen ki a környező felületből. Sugallja, hogy „megnyomható vagyok”.

3. Trend – érdemes követni az éppen aktuális trendeket a felületek megjelenésében. Bárki bármit mond, az emberek tudattalanul is jobban érzik magukat „trendi” környezetben. Akkor is, ha egy weboldal felületéről van szó. A trendek pedig – nincs mit tenni – gyakran változnak. Most éppen a letisztult, egyszerű, tiszta felületek divatosak, míg korábban a minél realisztikusabb megjelenés volt a menő. Persze mindenféle vonalnak van helye, figyelembe kell venni a céges arculatot és természetesen a tartalmat is. Forma és funkció egysége az elsődleges.

4. Gyűjtőszenvedély – az emberek szeretnek játszani, de még ennél is jobban szeretnek gyűjtögetni. Érdemes kihasználni ennek vonzerejét, amire kis gondolkodással minden iparágban lehet alkalmat találni. Helyezzünk kilátásba valamilyen ajándékot a belépőknek/regisztrálóknak/kattintóknak. Az érzés, hogy kapnak is valamit, pozitívabbá teszi a hangulatot.

Az előadás anyagát itt megtekintheti!

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek