4 jel, hogy a cége a bigdata-középkorban ragadt

2015. április 23. csütörtök - 13:30 / Timár Gigi
  •    

Minden cég gyűjt és tárol számos adatot. A kérdés csak az, hogy felhasználjuk-e őket az üzlet fejlesztésére! Mutatunk négy jelet, ami azt mutatja, hogy ideje lenne továbblépni a big data nyújtotta lehetőségek kihasználásában!

Kép:sxc

Még mindig táblázatokat használ

Minden nett kategóriákba rendezve, végeérhetetlen táblázatokban rögzítve. Nagy nehezen minden előre beállított oszlopba kerül valami adat végre hátradőlhetünk – gondolhatnánk. Hogy mi ezzel a baj?

Hogy a táblázatok előállítása, kezelése és belőlük később hasznos adatok kinyerése mind-mind rengeteg idő és minden munkafolyamat rengeteg potenciális hibalehetőséget is rejt.

Hátborzongató igaz történetek keringenek alkalmazottakról, akik csak egy mínuszjelet felejtettek le egy szám elejéről és máris nyereségnek tűnt a másfél milliárdos veszteség. De adatkezelői hibán múlott az is, hogy a 2012-es londoni olimpián véletlenül 10.000 jeggyel többet adtak el egy eseményre, mint ahányan befértek volna a stadionba.

Az igazi előny nem is itt, hanem az adatok kinyerésénél jelentkezik. A legprecízebben vezetett táblázatból sem tudunk néhány gombnyomással olyan adatokat kreálni, amelyek az éppen aktuális döntéseket valójában segítik. A speciális szoftverekkel viszont igen.

Az új generációs adatbázisok (NoSQL  adatbázisok) ráadásul strukturált (tehát szám alap) és strukturálatlan adatokat (emaileket, képeket, videókat)  is képesek kezelni, lehetővé téve, hogy tényleg olyan kategóriákat hozzunk létre, amelyeket használni tudunk,

Nem értékeli a legjobb ügyfeleket

Egy légitársaságnál egy sokat költő, rendszeres ügyfél egyszer lekéste a járatát, a pultnál álló alkalmazott pedig a szokásos felárral ajánlotta fel neki az átfoglalást. Vajon fog még velük repülni?

Pedig az ügyfélmegtartás kulcsfontosságú. Az üzleti életben mindenki a válság elleni csodaszert keresi, és a legtöbben a néhány még kószáló, fizetőképes új ügyfelet próbálják levadászni. A nagy küzdelemben sokan hajlamosak elfeledkezni azokról, akik egyszer már bizalmukat helyezték a cégbe. Pedig senki nem engedheti meg magának, hogy elveszítse akár egyetlen ügyfelét is. Ráadásul olcsóbb és hatékonyabb is a meglévők megtartására helyezni a hangsúlyt, mint újakat becserkészni.

Itt is igaz a Pareto-elv, más néven a 80-20-as szabály: az ügyfelek 20 százaléka hozza a bevétel 80 százalékát. Érdemes hát rájuk kiemelt figyelmet fordítani.

Mire jó a hűségprogram?
Hűség programra csak annak nincs rá szüksége, aki monopol helyzetben van – mondja Berényi Konrád a Pontolo Analytics szakértője. Egyébként a hűséges vevő időt és pénzt takarít meg nekünk sőt, még a fejlesztésben is segít.
Itt adunk tippeket ahhoz, hogy hogyan vegyük meg egy életre a vásárlóinkat.

A profi rendszerek bármekkora ügyfélszám esetén képesek pontosan „fejben tartani” minden korábbi adatot, segítségükkel egyszerűen kiszámolhatjuk egy ügyfél élettartam értékét (vagyis, hogy összesen mennyit költ nálunk, nem egyetlen vásárlás alatt), az adatok alapján pedig bármelyik alkalmazott könnyedén kezelni tudja a speciális kedvezményeket vagy bármi mást, amit annak érdekében vetünk be, hogy a jó ügyfelet magunkhoz láncoljuk.

Nem használja a big datát az ügyfélszolgálat fejlesztésére

Aki online értékesít – és úgy tűnik, mindenkinek érdemes lesz – lehetőség van követni minden egyes vásárló mozgását az oldalon. Ezeket az információkat megfelelően felhasználva pedig nagyságrendekkel javítható az ügyfélélmény  teljes mértékben automatizmusokra építve.

Még van hová fejlődni elektronikus ügyfélkezelésben
Személyes és telefonos kiszolgálásban viszonylag jól teljesítenek a hazai vállalatok, az elektronikus ügyfélkiszolgálás területén viszont van még hova fejlődni, bár jelentősek a különbségek az egyes cégek között.

És ez nem csak a nagyok játéka! Tíz mikrovállalkozásból hét értékesítésnövekedést tapasztal az elektronikus ügyfélnyilvántartás bevezetésének hatására, mégis a kisvállalatok mindössze 40 százaléka tart fent elektronikus ügyféladatbázist.

A zsigereire hallgat a számok helyett a vásárlók viselkedésének előrejelzésében

Az előrejelzés lassan megkerülhetetlenül fontossá válik minden üzlet életében. Ezek az applikációk szinte hihetetlen dolgokra képesek. A vásárlói viselkedés elemzésével képesek arra, hogy akár jelentős összegeket takarítsanak meg nekünk az értékesítésben. Például eleve nem hívjuk fel azokat, akik nem fogják fogadni a hívásunkat. De azokat sem, akik maguktól is jelentkeznének anélkül, hogy az értékesítő még egyszer felkeresné őket.  Igen, mindez lehetséges.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek