Túl vagyunk a mélyponton, de ez még kevés

A tavalyi mélypontot követően újra éledezik a kkv-k beruházási kedve, jelenleg a cégvezetők 56 százaléka készül valamilyen fejlesztésre – derül ki a K&H kkv bizalmi index adataiból. Ez azonban még mindig kevés.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavaly elért mélypontot követően folyamatosan javul a hazai kkv-k beruházási kedve. (A pénzügyi várakozások is jelentősen javultak a kkv-k körében.) Jelenleg a vállalkozások 56 százaléka gondolja úgy, hogy valamilyen fejlesztésbe kezd a következő egy év során, ami erőteljes javulás a tavalyi mélyponthoz képest (34%). Azonban azt is látni kell, hogy ez az arány még mindig alacsony, és a cégek beruházási szándéka nem tud tartósan 60 százalék felett maradni. A nagy beruházási dömping tehát várat még magára.

Ezt támasztja alá a KSH legutóbbi adata is, amely szerint az idei első negyedévben a nemzetgazdasági beruházások volumene 9,6 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakához képest” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztályának a vezetője.  A célokat tekintve informatikai fejlesztésekre készülnek a legtöbben (30%). Ezt követően a gépek, berendezések korszerűsítését közel minden negyedik cég (24%) tervezi, míg a gépjárműpark korszerűsítésében az előző negyedévhez hasonlóan a kkv-k 15 százaléka gondolkodik.

Az ipar, az építőipar és az agrárium indult meg

A beruházási szándékot nagymértékben befolyásolja a cég tevékenysége. Míg a kereskedelem és szolgáltató szektorban az átlaghoz képest visszafogottabban – 53 és 52 százalék – készülnek fejleszteni, addig az ipari, építőipari ágazatban és az agráriumban jelentősen megnőtt a beruházásban gondolkodók aránya. Mindkét ágazatban a vállalkozások 69 százaléka tervez bővítést, előbbinél ez 10 százalékpontos, utóbbinál pedig 16 százalékpontos ugrás az előző negyedévhez képest. (Ez összefügghet az elérhető támogatások szerkezetével is – a szerk.) A tevékenységi kör mellett a vállalkozás mérete is fontos meghatározó tényező. Leginkább a kisvállalkozásoknál számíthatunk bővítésekre (60%), ugyanakkor a mikrovállalkozások beruházási kedve javult látványosan –  42-ről 54 százalékra –, míg a középvállalkozásoknál 56-ról 52 százalékra csökkent ez a szándék.

Új piacok és termékek kerestetnek

A kkv-k piacbővítési szándékai jelentősen megváltoztak az elmúlt negyedévben. Március elején a cégek 43 százaléka mondta, hogy új piacra szeretne betörni meglévő termékével, szolgáltatásával. Közel minden harmadik kkv (30%) foglalkozik termékfejlesztéssel, míg a profilváltás nem igazán jellemző a cégekre, a vállalkozások csupán 2 százaléka gondolkodik ebben.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo