"Történelmi döntésen" van túl az EU

Kedden az EU pénzügyminisztereinek tanácsa jóváhagyta azt a jogszabály-csomag tervezetet, ami a maastrichti kritériumokat kívánja megerősíteni. A Herman Van Rompuy állandó elnök által elindított folyamat még aligha ért véget: az Európai Parlament kétezer módosító indítvánnyal várja a csomagot. Ha hamarabb elfogadják, Magyarországon valószínűleg megmaradnak az magánnyugdíj-pénztárak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kilenc hónapos vita után az EU pénzügyminiszterei tegnap „történelminek" nevezték a döntésüket az EU tagállamok egyensúlytalanságainak és adósságállományának kezeléséről kezdeményezett jogszabályokról. Az Európai Gazdasági és Monetáris Ügyekért (ECOFIN) felelős biztos, hogy Olli Rehn „kvantum lépésnek" nevezte a pénzügyminiszterek tanácsa által tegnap jóváhagyott gazdasági megfigyelési rendszert.

Pedig az ülésnek kevés tétje volt azután, hogy az eurózóna kormányfői a politikai alkut a zónán kívüli tagállamok (többek között Magyarország) kihagyásával a pénteki informális csúcstalálkozón már megkötötték, Van Rompuy pedig a legelégedetlenebb kint maradót, Lengyelországot tegnap személyesen kérte fel az eurózónához és a paktumhoz való csatlakozásra. (Nagy-Britannia és Dánia jogosult kimaradni, Lengyelország viszont csatlakozni szeretne az eurózónához, és tervei szerint ezt 2015-ben az új szabályok szerint meg is teszi). Az ECOFIN ülésén Matolcsy György elnökölt, és mivel Magyarországon kívül szinte mindenki alkalmazni akarja az új szabályokat, a magyar elnökség elfogadtatta a miniszterek tanácsával a javaslatcsomagot. A tegnapi ülés azonban várhatóan csak egy újabb lépés lesz a bonyolult egyeztetési sorozatban, hiszen a javaslatok nagy részét az Európai Parlamentnek is el kell fogadnia, akik 2000 módosító indítvánnyal várják a csomagot.

A keddi egyezség a maastrichti kritériumokat is kőbe véső 1997-es Stabilitási és Növekedési Paktum átalakításával kapcsolatos hat összefüggő jogszabályról azt a célt szolgálja, hogy az eurónak tényleges stabilitást adjon. Ebből négy olyan van, amit az Európai Parlament is el kell, hogy fogadjon.

A miniszterek azt állítják, hogy megtanulták a válság leckéjét, és ezentúl a vétkesekkel szemben azonnal eljárnak és hamarabb megbüntetik őket. Azt az országot „fordított többségnek" kellett (volna) elítélnie és megbüntetni, aki nem tartja be a Gazdasági és Monetáris Unió szabályait (köztük Magyarország tagsága kezdete óta), de a tagállamok az egy éve bevezetett eszköz használatától igencsak ódzkodtak, hiszen szinte bármelyikük sorra kerülhetett volna.  

Mindenesetre a magyar elnökség szinte készen kapta a csomagot az állandó elnökségtől, és ha a Parlamenttel nem lesz hosszú egyeztetés, akkor a legfontosabb elemet a munkaprogramján ki is pipálhatja.

Az új csomagnak két újdonsága van

Az egyik pontosan azt tiltaná meg, amit a mostani magyar kormány tesz: az egyszeri, hirtelen bevételek elköltését. A magyar kormány már majdnem elköltötte az ezévi kereteit, és az év hátralevő részében nagyrészt az államosított nyugdíjvagyont fogja felhasználni. Ha a jogszabály már hatályba lépett volna, ezt nem tehetné meg, ehelyett az államadósság törlesztésére kellene fordítania a pénzt.  A jogszabály kedvezően venné figyelembe az előtakarékossági (magán-) nyugdíjpénztárak hatását az állami nyugdíjrendszerekre és a költségvetésre. Így valószínűleg megmaradtak volna a magánpénztárak, hiszen az ilyen rendszereket működtető tagok előnyben lesznek azokkal szemben, akik csak állami nyugdíjrendszert tartanak fenn, ráadásul az államosítás bevételét sem lehetne szabadon elkölteni.

Az államadósság maximális mértéke továbbra is a GDP 60 százaléka lesz. Eddig azonban a négy maastrichti kritérium közül ennek a megsértését soha nem büntették, és elég volt igazolni valamilyen módon, hogy a 60% feletti államadósság tulajdonképpen csökken. Egyes tagállamok messze túl vannak a 100 százalék felett.

A 3 százalékos folyó költségvetési hiánycél is megmarad. Az egyik újítás az lesz, hogy az a tagállam, amelyik az eurózónán belül megszegi a szabályt, a GDP 0,2%-át egy nem kamatozó letéti számlára kell helyezzen, és ha nem javítja ki a költségvetését, akkor a befizetésit végső soron az európai válságalapban lehet felhasználni. Ha Magyarország már korábban bevezette volna az eurót, és a mostanihoz hasonló politikát folytatna, évente körülbelül 600 milliárd forint letétet, és ennek a felére rúgó bírságot fizetne. Igaz, pontosan azért nem vezethettük be Szlovéniához, Szlovákiához és Észtországhoz hasonlóan az eurót, mert minden évben megszegtük az eddigi Paktumot. Kérdés, hogy a nem eurózóna-tagokkal mi lesz a helyzet - hiszen maga a tagság is elvileg kötelezettség; várhatóan erről még sok vita lesz, azt követően, hogy kiderül, vannak-e egyáltalán olyan tagok, akik nem akarnak a monetáris unióhoz csatlakozni.

A jövőben nem csak a tagállamok  fogják egymás büdzséjét ellenőrizni (erről szól az idén elindított Európai Szemeszter), hanem az Európai Bizottság is vizsgálhatja azok megalapozottságát.

Akiknek nem tetszik…
Az egyezséggel szemben vannak kritikus hangok. André Sapir, Barroso egyik gazdasági tanácsadója, úgy nyilatkozott az EurActivnak, hogy „ez nem az az Európa, ahol bírságokat fognak kivetni”. Szerinte egyedül az Európai Bizottság kellene az EU morális iránytűje legyen gazdasági kérdésekben is, és meg kéne akadályozni, hogy a tagállamok beleszóljanak ebbe a kérdésbe. „Az a kérdés, hogy egy tagállam viselkedése veszélyezteti-e a többi tagállamot vagy a közös fizetőeszközt. Ennek eldöntése pedig a Bizottság felelősségi körébe kellene tartozzon” – mondja. Mások szerint viszont az a baj, hogy a megállapodás kevés mozgásteret hagy a tagállamoknak arra, hogy kimásszanak a gödörből.
A Re-Define nevű think tank egyik vezetője, Sony Kapoor szerint az új gazdaságirányítási csomag „olyan szintű kormányzati kontrollt hoz létre a gazdasági eredmények felett, ami még Kínában sem létezik, nem hogy a szabadpiacra épülő európai országokban”. Kapoor szerint a tagállamok aligha fognak attól szárnyakat kapni, hogy követik az új paktum előírásait.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo