Több mint 160 milliárdot nyaraltunk el

2016. július 30. szombat - 12:09 / piacesprofit.hu
  •    

Utazás, kikapcsolódás, pihenés: nyáron leginkább ez a három dolog segít elviselni a hőséget és a kimerítő munkanapokat. A statisztikák szerint itthon már nemcsak ilyenkor választunk egyre többen külföldi úti célt. Csak 2016 első negyedévében a magyarok 4,2 millió alkalommal utaztak külföldre, 17%-kal többször, mint 2015 hasonló időszakában, és 164 milliárd forintot költöttek utazásra

Ha utazásról van szó, nem vagyunk restek: a magyarok tavaly összesen 17 millió 276 ezer alkalommal utaztak, 63,1%-ban 1 napos, 36,9%-ban pedig többnapos utak keretében. Utóbbiak esetében 2015-ben átlagosan 6,3 napot töltöttünk utazással, és az összes utazást figyelembe véve összesen nem kevesebb mint 633 milliárd forintot fordítottunk kiruccanásainkra – derül ki a KSH adataiból.  A növekvő tendencia folytatódni látszik: 2016 első negyedévében 4 millió 169 ezer alkalommal utaztunk, amelynek kicsivel több mint a 38 százaléka volt többnapos út – közölte a Generali.

Nem árt vigyázni az utazási irodával
Nyáron sokak számára jön el a pihenés, nyaralás ideje. Ki ne szeretne minden problémáról elfeledkezni? Ám ilyenkor sem árt az óvatosság – például az utazásszervező cég kiválasztásánál.

Minél rövidebb a nyaralás, annál többet költünk

A turisztikai célú utazások legnépszerűbb célpontja 2016 első negyedében Ausztria volt (2 millió 225 ezer utazásból 650 ezer), ezt követi Szlovákia (426 ezer utazás) majd Németország (293 ezer alkalom), emellett a TOP 10-be bekerült az Egyesült Államok és Olaszország is.  Míg egy 5-30 napos utazáson átlagosan 13,6 ezer forintot költünk egy nap, egy 2-4 napos (hétvégi) látogatás már napi 15 ezer forintos költést jelent.

Bár nálunk növekvő tendenciát mutat a külföldi utazások száma, egy felmérés szerint a megkérdezett európaiaknak csak az 54%-a tervezett nyaralást 2016-ban – ez 7%-os csökkentést jelent tavalyhoz képest. A nyári utazásra szánt átlagos európai költségvetés összege viszont emelkedett: jelenleg 2247 euró (kb. 680 ezer forint).

Kép: SXC

Kép: SXC

Mi dönt az úti cél kiválasztásánál?

Nyáron az európaiak leginkább pihenésre vágynak, és arra, hogy a családjukkal, barátaikkal tölthessék az időt, emellett az új kultúrák felfedezése is sokakat hoz lázba. Legnagyobb arányban, 42%-ban az időjárást sorolják első helyre a fő befolyásoló tényezők közül, amit egy esetleges terroristatámadás kockázata (40%), az utazásra fordítandó költségek (38%), illetve a szabadidős és kulturális programlehetőségek (36%) követnek.

Nincs Wi-Fi? Oda nem is megyünk
A magyarok 65%-a rendkívül hasznos eszköznek tekinti az internetet az üdülés megtervezésében és a nyaralás során 87% csatlakozik fel a világhálóra. A Wi-Fi elérés a magyar utazók 48%-a számára fontos szempont a szálláshely kiválasztásakor, míg a lengyelek a mosógépet tartják szem előtt, a görögök pedig a városközpontban szeretnek lakni.

Nem meglepő, hogy az európaiak elsődleges nyári célpontjai a tengerparti üdülőhelyek (65%). A Földközi-tenger például a magyarok körében is kedvelt célpont ilyenkor, ahol azonban egy nagyobb eső könnyen megkeserítheti a nyaralást. Az időpont és a helyszín kiválasztásánál segítségünkre lehet az időjárás-előrejelzés, azonban tartsuk szem előtt, hogy érhetnek minket meglepetések.

„Magas beválású előrejelzés általában 4-6 napos időtávra készíthető, egy mediterrán ciklon csapadéktevékenységét illetően, vagy zivatarok kialakulásánál azonban még a következő napra is nagy bizonytalanságot rejthet az előrejelzés” – árulta el a Generalinak Molnár László meteorológus, az Országos Meteorológiai Szolgálat szolgáltatási osztályának vezetője. „A Földközi-tenger valamelyik országába készülők az ebben az időszakban jellemző száraz, napos idő ellenére akár heves záporokra, zivatarokra is számíthatnak” – tette hozzá a szakember. Ilyenkor jelenthet optimális megoldást egy tengerparti időjárás-biztosítás, amely napi 10 ezer forintot fizet az esős napok után, a csapadék szintjétől és a nyaralás hosszától függően, ráadásul most akár ingyenesen is hozzájuthatunk.

Itthon tarthatók a fiatalok – legalább nyaralni
Márkastratégia, más utazók jó értékelései és élmények kellenek ahhoz, hogy az Y generációs fiatalok elinduljanak egy-egy magyar úti célt felfedezni – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem oktatója, Dr. Sziva Ivett turizmus-szakértő legfrissebb kutatásából. Számos magyar régió felismerte már ezt, de van még hová fejlődni.