Szerződés nincs, de e-útdíj még az idén lesz

2013. január 21. hétfő - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Előbb időt kért, majd a hét végén visszalépett az elektronikusútdíj-tendertől a nyertes Getronics. A cég a szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta a döntést. A kormányszóvivő szerint nincs érdemi befolyással az elektronikus útdíjszedési rendszer idei hazai bevezetésére az esemény. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) vizsgálják a további lehetőségeket.

Az ÁAK szombaton tájékoztatta a Távirati Irodát arról, hogy a Getronics Magyarország Kft. mint az elektronikus útdíjszedési rendszer teljes körű bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án visszalépett a szerződéstől. Az ÁAK közleménye szerint a Getronics arról tájékoztatta a társaságot, hogy az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján “nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá”. A hírre reagálva a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium annyit közölt a Távirati Irodával, hogy megvizsgálják a további lehetőségeket a kialakult helyzetben.

A tenderről
Az ÁAK szeptember végén gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság ezt követően december 15-én jelentette be, hogy a Getronics Magyarország Kft. nyerte az e-útdíj tendert, miután a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a legjobb ajánlatot tette nettó 34,89 milliárd forintos áron. Az eredeti tervek szerint a szerződést december 27-én írták volna alá. A megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer tervezett indulási időpontja 2013. július 1.

A Getronics vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét

A Getronics Magyarország Kft. szokatlan piaci nyomásgyakorlással indokolta, hogy visszalépett az e-útdíj-tendertől. A cég témában kiadott közleménye szerint a piacon “eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni”.

A Getronics információi szerint a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban “az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében”. Az MTI által idézett dokumentum alapján a Getronics Magyarország Kft. vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét, azok részleteiről a későbbiekben ad tájékoztatást.

Még az idén lesz e-útdíj

A Getronics visszalépése nincs érdemi befolyással az elektronikus útdíjszedési rendszer idei hazai bevezetésére  Giró-Szász András szerint. A kormányszóvivő erről ma reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában beszélt, s jelezte, hogy a miniszterelnök és a szaktárca világossá tette, hogy a közbeszerzést elnyert cég nem tudott megfelelni bizonyos feltételeknek, nem tudta a határidőket garantálni. Ez azonban egy olyan részletkérdés, amelyet a szaktárca állítása alapján át lehet hidalni.

Arról azonban, hogy ez milyen konkrét formában történik majd meg egyelőre nincs információ. Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára, amikor a múlt hét közepén bejelentette, hogy egy hónappal eltolódik az e-útdíj tender aláírása, miután a nyertes Getronics január 14-én 30 napos haladékot kért és kapott az ajánlatkérőtől, még úgy nyilatkozott, hogy a szerződéskötés esetleges meghiúsulása esetén a másik érvényes ajánlatot benyújtó T-Systems nem lép automatikusan a nyertes helyébe, mivel a céget nem jelölték második helyen. Ennek oka pedig az volt, hogy ez utóbbi pályázó anyagában szereplő ajánlott ár meghaladta a rendelkezésére álló keretet.

E-útdíj, de hogyan?
Az új, személyre szabott rendszer az európai tapasztalatok alapján kétféle technológiai megoldással történhet: a ma még elterjedtebb utakra telepített mikrohullámú jeladókat hordozó elektronikus kapukkal, vagy az Európai Unió ajánlása szerint a jövőt jelentő GPS technológiával.

Érdeklődők lennének

Jelentkező ugyanakkor továbbra is van: a Hungarian Motorway Konzorcium – amely korábban jelentkezett  a tenderre, de visszalépett, mert a többi pályázóval egyetemben hiánypótlásra szólította fel a kiíró, s a Konzorcium nem látta biztosítottnak a szükséges igazolások időben történő megszerzését – újból jelezte szándékát a rendszer megvalósítására. Közleményük szerint azt kérték az ÁAK-tól, hogy a tisztességes verseny jegyében biztosítsák a Konzorcium számára az ajánlattételi lehetőséget.

 Drágulni fog a szállítás
A fuvarozók szerint az e-útdíj bevezetése olyan többletterhet jelent majd számukra, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el.