Sharing economy: megszoksz vagy megszöksz

Minél hamarabb száll be egy cég a megosztásos gazdaságba, annál több esélye van az érvényesülésre. Még van tér az új platformok számára, de a későn érkezők idővel azon kaphatják magukat, hogy ez a vonat már elment, véli Kőszegi Árpád, a PricewaterhouseCoopers Magyarország menedzsere.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A sharing economy alapvetően két modellre épül. Az egyik C2C (vagy P2P), amikor a fogyasztó oszt meg valamilyen eszközt egy másik fogyasztóval - ebben a relációban a harmadik szereplő a platformot adó cég (pl. Airbnb). A másik szisztéma a B2C, amikor a platform üzemeltetője egyben az eszközt szolgáltató fél is.

Kép: SXC

Kollaborál

A PricewaterhouseCoopers 2015-ben már átfogó elemzést készített a megosztásos gazdaságról, ami "Osztogatnak vagy fosztogatnak" címmel jelent meg. A másik ötlet címnek a "Megszoksz vagy megszöksz" ellentétpár volt.

A kitalált címek egyértelmű üzenetet sugallnak. Hogy az üzenet egyre többekhez eljut, azt jól jelzi, hogy a vállalatok is elkezdték kialakítani a sharing economy platformjaikat, ami nem mindig igényel nagy anyagi ráfordítást a részükről. A BMW, a Daimler, a Peugeot on-demand autóbérlést tesz lehetővé, az Audi autólízingben nyomul (Unite), a Daimler létrehozta a Moovel appot, az IKEA pedig online bolhapiacot készített. De példának hozhatjuk a Patagonia ruhamárkát is, amelyik az eBay-en akciózik.

Másutt stratégiai együttműködések figyelhetők meg, ilyen a Spotify és a Telekom, a Deezer és a Telenor szövetkezése. Mások az akvizíció és a befektetés mellett döntöttek. Az Avis 2013-ban megvette a Zipcart, a General Electric a Quirky-be invesztált.

Prognosztizál

2017-ben - a PwC azt jóslata szerint - tovább fog nőni a sharing economy-s cégek árbevétele. A növekedés lehetőséget és kockázatot is rejt, az adózás határvonalat húzhat. A bizalom továbbra is fontos lesz, és új szektorokba törekszik be a megosztás. A PwC becslése szerint a sharing economy éves forgalma a 2013-as 15 milliárd dollárról 2025-re 240 milliárd dollárra nőhet. Ez elképesztő növekedés. De mégsem tűnik olyan légből kapottnak, ha figyelembe vesszük, hogy a baby boomer generáció most megy nyugdíjba.

A Pwc-nél azt tapasztalták, hogy jelenleg az ötvenes korosztály kapcsolódik be viszonylag nagy számban a megosztásba. Az Z-generáció pedig már eleve ebbe nő bele. - A mai fiataloknak már nem státuszszimbólum egy autó - mondta Kőszegi Árpád, a PwC menedzsere. Ők tisztában vannak vele, hogy az autó eszköz, aminek fenntartási költsége van, időt igényel a karbantartása és a szervizelése. Ők már nem akarnak ilyesmikkel bajlódni.

A világban ma egymilliárd autó szaladgál az utakon, ezek közül 750 milliót egy ember használ. A megosztás növekedései távlatai tehát csak e tekintetben is óriásiak.

Itthon is kezdünk ráérezni a megosztásos gazdaság előnyeire
A veddberbe.hu ötlete már 2012-ben felvetődött, de az igazi mozgolódás csak 2014-ben indult be itthon, ami a megosztásos gazdaságot illeti. Az említett platformot egy 2016 őszétől 2017 tavaszáig tartó pilotfázisban izzították be az alapítók, de nehéz ledönteni a fogyasztók fejében kialakult falakat az internetes bérbeadás/vétel ellen.
Habár bővül azok száma, akik vásároltak már a neten, de még mindig sokan szívesebben kapnák kézhez futárral és utánvéttel a bérbe vett eszközt, minthogy a neten intézzenek el mindent. Hogy ledolgozzák a felhasználókban az alapszintű bizalmatlanságokat, a veddberbe.hu rendszerébe sok féket és biztonsági intézkedést építettek be - például vissza kell igazolni, hogy rendben megjött-e a csomag, külső partner kezeli a fizetéseket és a felhasználókat is értékelik.
Arra is van lehetőség, hogy biztosítást vegyenek igénybe, de ezt a felhasználók alig 1 %-a teszi meg. A szállításra szintén több variáció létezik, bevállalhatja a kölcsönbevevő, hogy elhozza, vagy intézheti a bérbeadó, aki vagy a veddberbe.hu szállítóját használja, vagy saját maga oldja meg a logisztikát.
Meglepetések is adódtak: B2C szereplők behelyezésével próbálták növeli a fogyasztói bizalmat. - Az volt a hipotézis, hogy ez növeli a bizalmat. De nem. A cégek árfelhajtó hatását viszont monitorozni és csökkenteni kell - mondta Pribék Márton ügyvezető, aki szerint az alapvető cél a kaució kivezetése a rendszerből.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo