Most érdemes költözni

2017. május 23. kedd - 07:30 / PP
  •    

A májusi Piac&Profitban szó esik a garantált alapjövedelmet övező dilemmákról, körbejárjuk, hogy milyen következményekkel jár, ha egy vállalat állást foglal a társadalmat megosztó politikai kérdésben és megnézzük azt is, hogy a vizes világbajnokságból mit profitálhatnak a cégek, ha az egész országot foglalkoztató vizes vébére építik nyár eleji marketingkampányukat.

Piac es Profit címlap 2017 májusA tartalomból

A sajtburesz tanulságai

Vannak szezonok – a karácsony, húsvét, Fekete Péntek –, amelyeket lehetetlen überelni eladásban, de érdemes lehet az országot-világot lázban tartó sporteseményekre szervezni marketing akciót. Az idei, Budapesten megrendezett vizes világbajnokság esetében ráadásul magyar sikersportágakról van szó, így az érdeklődés és az érzelmi elköteleződés várhatóan hatalmas lesz.

Az aktivista vállalatok kora

A vállalatok egyre többször a társadalmat megosztó, politikai témákban is felemelik a szavukat – legalábbis Amerikában. Itthon egyelőre az a cég, amelyik így tesz, vagy tenne, inkább csendben mond véleményt. De megéri a véleménynyilvánítás a kockázatot?

Jólét helyett jóllét

A lakosság boldogsága éppúgy mércéje lehet egy társadalom, sőt egy kormány sikerének is, mint a GDP. Az ENSZ, az OECD és Anglia már vizsgálja a polgárok boldogságérzetét. Az emberek egyre inkább rájönnek, hogy a materializmus, az anyagi javak mindenek előtti fontossága önmagában zsákutca, ha nem társul hozzá valamiféle küldetéstudat, önkiteljesítés, kiegyensúlyozott magánélet és elégedettségérzet.

Szükségszerűség vagy naivitás?

A gyári robotok a fizikai munkát végzik el helyettünk, az algoritmusok, a botok, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás pedig a szellemi munkát. A következő évtizedben tömegek szorulnak ki a munkaerőpiacról. A Szilícium-völgy milliárdos moguljai már tesztelik, hogyan hatna a társadalomra a garantált alapjövedelem, amit munka nélkül, alanyi jogon kapnának az emberek. Elon Musk elkerülhetetlennek tartja ezt a szisztémát.

Startup-illúziók

Erdei Sándor egyszemélyes tanácsadói vállalkozásból fejlesztette fel a ma több mint 320 főt foglalkoztató, komplex üzleti infrastruktúrát, befektetési tanácsadást és tőkét nyújtó DBH-csoportot 20 év alatt. A gyökerek Debrecenbe és Hollandiába vezetnek, méghozzá az önkormányzatokhoz.

Ömlik a pénz a kicsikhez

Több mint 1700 vállalkozás kapott összesen 17,5 milliárd forintot a Junkcer-terv részeként meghirdetett COSME-, illetve InnovFin-programból. A legkisebbek forráshoz jutását segítő program népszerű, így valószínű, hogy kiterjesztik a jövőben és bővülnek a rendelkezésre álló források  is.

Indulhat a versenyfutás

Magyarország a 2014-2020-as pénzügyi ciklusban messze megelőzte a többi EU-tagállamot az uniós pályázatok gyors kiírásában – március 31-ig mindegyik megjelent – és a források időarányos lekötésében. A nyerteseknek most már a vállalt fejlesztések minél gyorsabb végrehajtására kell törekedniük, a még pályázni szándékozóknak pedig lassan el kell felejteniük az „ajándékpénzt”. Az utolsó szakaszban előtérbe kerültek a hitellel, kockázati tőkével és garanciával kombinált pénzügyi eszközök.

Kicsikként is lehetünk filantrópok

Néhány évtizede elindult, és egyre erőteljesebben működik a CSR, mint menedzsment irányzat, amely a környezettudatos szervezeti tevékenység megvalósítására törekszik. Azonban nem minden CSR tevékenység olyan, hogy arról megéri PR-közleményt kiadni! Könnyen kínos eredménye lehet annak, ha nem tudjuk, hol van a határ az alapvetően korrekt viselkedés, az adományozás és a vállalati társadalmi felelősségvállalás között.

Kürti bibliái

Kürti Sándor, a Kürt Zrt. alapítója, a Cégvezetők Csúcstalálkozója 2017 fővédnöke kedvenc könyveit, szerzőit ajánlotta a Piac & Profit által szervezett konferencián a közönségnek. A személyes történetekkel megtűzdelt könyvajánlóban öt menedzsment-szakkönyv került terítékre.

Átalakuló szállodaipar

Sok oldalról érik kihívások és veszélyek a hotelbizniszt. Ransomware-rel támadják a hackerek, flexibilisebb megoldásokkal pedig az Airbnb. Szegmentálódik a piac, egyre speciálisabbak az utazók igényei. Leáldozóban az egységes stílust tükröző szállodaláncok sora. A nagy márkák életstílus-brandként pozícionálják magukat és egyre inkább élményturizmust kínálnak.

Csúcson az irodapiac

Tavaly már nemcsak a nagy multinacionális cégek, szolgáltató központok kerestek új irodát, hanem azok a kis- és középvállalatok is, amelyeknek az elmúlt öt-hét évben eszük ágában sem lett volna a kockázatos váltásban gondolkodni. Cikkünkből kiderül, mire számíthatnak az új irodát kereső cégek ma és 2018 után.

Magad uram, ha más nem teszi

A szűkös munkaerő-piaci kínálat lépésre kényszeríti a cégeket: ha a piacon nem találnak kellő számú és minőségű munkavállalót, saját maguknak kell kiképezniük az embereiket. A trend a duális képzési programok mellett a felnőttképzési intézmények kínálatában és a belső képzésekben ölt testet. Úgy tűnik, a helyzettel a jogszabályalkotó kevésbé tud lépést tartani. Akár akkreditáció nélkül is sikeres lehet egy a vállalati igényre jól reagáló oktatási program.