Mit nyertünk, s mit veszítettünk a jövő évi adóváltozásokkal?

Több valós, a reálfolyamatok által igényelt problémára is választ ad ugyan a jövő évi adóváltozásokról az Országgyűlés által a múlt héten elfogadott jogszabálycsomag, de az adóteher és a vállalkozási tevékenységgel összefüggő adminisztráció is érdemben nőhet 2013-tól. – mondta el a Piac&Profit megkeresésére Gerhát Mihály a KPMG szenior menedzsere.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több szempont mentén alakult a múlt héten az Országgyűlés által megszavazott törvénycsomag és a korábban elfogadott módosítások. Egyrészt olyan, a reálfolyamatokhoz illeszkedő szabályok kialakítására törekedtek a jogszabályok előkészítői, amelyek valós megoldásokat jelenthetnek korábban nem kezelt kérdésekre, gondolva itt elsősorban a vállalkozások adózására, az új adónemek (a kisadózók tételes adója – kata – és a kisvállalati adó – kiva) bevezetésére. A másik szempontrendszer, amely a változásokat befolyásolhatta a fiskális és költségvetési folyamatok Európai Uniós követelményeknek megfelelő mederbe terelése, a harmadik az adminisztrációs terhek csökkentése – foglalta össze tömören Gerhát Mihály.

Az adóhivatal megmondja, kinek éri meg kisadózónak lennie
Decembertől lehet bejelentkezni kisadózó vállalkozásként az adóhatóságnál, addig azonban érdemes kiszámolni és fontolóra venni a lehetőségeket – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
Széles rétegeknek jelentenek megoldást az új adónemek

Az első szempontrendszert illetően a megszületett megoldások alapvetően pozitívan értékelhetők a szakértő szerint: a bevezetésre kerülő új adónemek igen széles vállalkozói kört fednek le. A kata megoldás lehet mindazoknak, akik eddig minimálbéren voltak bejelentve, illetve esetlegesen egyáltalán nem szerepeltek az adózási térképen (például kisipari munkát végző szolgáltatók).

A kiva pedig egy teljesen új módszer az 500 milliós árbevétel alatti, maximum 25-50 főt foglalkoztató vállalkozásoknak. (Az adó hatálya alá akkor lehet bejelentkezni, ha az alkalmazottak száma 25 fő alatt van, de ezt követően a létszám maximum 50 főig bővülhet.) Elsősorban olyan cégeknek érdemes Gerhát Mihály szerint a kivát választania, ahol több az alkalmazott, s bérezésük magasabb: például tanácsadók, ahol az élőmunka drágább, vagy olyan kisebb termelő üzemek, ahol jól képzett munkaerőt foglalkoztatnak. Ennél az adónemnél ugyanis a nyereség után fizetendő adó ugyan meghaladhatja a nem pénzforgalmi szemléletű nyereségre vetített adókulcsot (a társasági adó – tao - ebben az árbevételi kategóriában 10 százalék, míg a kiva 16 százalék), ám az alkalmazottak után fizetendő 28,5 százalékos teher (szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás) kiváltható a 16 százalékos kivával.

Előnyben a hazai alapítású vállalkozások

A megoldás egyébként elsősorban a magyar tulajdonú nagyobb vállalkozásoknak kedvez, a nemzetközi vállalatok hazai érdekeltségei nem jelentkezhetnek be hatálya alá – hívta fel a figyelmet a szakértő. A szabályok értelmében ugyanis a kapcsolt vállalkozásoknál az árbevételt együttesen veszik figyelembe, tehát külföldi cégek leányvállalatai csak akkor jelentkezhetnek be a kiva hatálya alá, ha a csoport árbevétele együttesen alacsonyabb 500 millió forintnál.

Az előnyök – s a megfogalmazódó valós igényekre vonatkozó törvényalkotási gondolkodás példái - között mindenképpen kiemelésre érdemesnek tartotta Gerhát Mihály megemlíteni a pénzforgalmi személetű adózás lehetőségének bevezetését általános forgalmi adó esetében. Ez jelentős áfa finanszírozási terhet vehet le az adózók válláról, amely jellemzően a kisebb vállalkozások, adóalanyok életét nehezítette eddig.

Drága lesz a kapcsolat a NAV-val, támogatni kellene
A kormánynak támogatnia kellene a pénztárgépek és az adóhatóság online összekapcsolásához szükséges informatikai fejlesztést, illetve a szükséges gépcserét az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) szerint.
Költségnövelő tényezők

A fiskális és költségvetési bevételek alakulásával összefüggő módosításokat illetően a vállalkozókat közvetlenül érintő változások közül a szakértő kiemelte, hogy a pénztárgépeknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal való összekötése az adóbehajtás hatékonysága szempontjából ugyan kedvező lépés, ám bevezetése számottevő kezdeti költséget jelenthet majd az adózóknak.

A különadók, a tranzakciós illeték, s egyéb forgalmi típusú elvonások ugyanakkor költségnövelő tényezők lehetnek. A szuperbruttó teljes kivezetésének és a tb plafon eltörlésének együttes hatása a 202 ezer és körülbelül 1 millió forint közötti bérkategóriában jelent majd nettó bérnövekedést 2012-höz képest a következő évben.

Egyre bonyolultabb eljárások, többletfeladatok
A Magyarországi vállalkozások adóadminisztrációs terhe többszöröse az EU-átlagnak. Bár az egyszerűsítés hosszú évek óta napirenden van, a jövő évi szabályokkal nem hogy javulna a helyzet, az új adózási módok, adónemek egyre bonyolultabb eljárásokat, többletfeladatokat követelnek meg a vállalkozásoktól. A BDO Magyarország összegzése a jövő évi változásokhoz kapcsolódó főbb pótlólagos adminisztrációs feladatokat mutatja be.
Nyílvánvalóan növekednek az adminisztrációs terhek

A harmadik lehetséges szempont, az adminisztráció csökkentésének igénye azonban nem feltétlenül járt sikerrel a szakértő szerint. Ugyan pozitív irányt jelentő elem a valóban egykulcsossá váló személyi jövedelemadó, ami azonban az adminisztráció terén ténylegesen nem jelent könnyebbséget, miközben számos új kötelezettség jelent meg.

Ezt kell tudni a tételes áfabevallásról
Az áfa szabályok 2013-tól érvényes változásairól a legfontosabb tudnivalókat innen elérhető korábbi összeállításunk tartalmazza, pontokba szedve.
Az áfánál a két millió forint fölötti számláknál bevezetett tételes adatszolgáltatás, továbbá a kettős könyvvitelt vezető pénzforgalmi áfázók esete az adminisztráció növekedés irányába hat, bár utóbbi esetben ez a cserébe kapott előnyért vállalható lehet. Mindemellett pedig mindazok, akiknél valamilyen új adónem jelentkezett (például a közműadó, amelyet a vezeték hossza alapján kell leróni), a többlet elvonáson felül nyilvánvalóan többlet adminisztrációval is szembesülnek majd.

Összességében tehát a 2013-tól életbe lépő változások a vállalkozók egyes csoportjainak igényeire választ adhatnak, mindezzel párhuzamosan azonban érdemben nő az összesített elvonás mértéke, ami mellett a forgalmi típusú adók beépülnek az árakba, bár hatásuk nem mindenhol érezhető közvetlenül - szögezte le Gerhát Mihály.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo