Merre tovább, Budapest?

Milyen legyen a főváros új arculata, melyik irányba érdemes elindulni, mik voltak az utóbbi évek hibái - ilyen kérdésekről tanácskoztak a Budapest Imázs Konferencián, melyet az Új Társadalom Intézet és az Új Társadalom Szalon szervezett.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Budapest nem használta ki az előnyeit az elmúlt években, ami annak is köszönhető, hogy a városfejlesztés 1998-tól rossz irányba haladt - jelentette ki Tarlós István, a Fidesz-KDNP főpolgármester-jelöltje a konferencián. Szerinte állandó problémák vannak a közlekedéssel, ami részben annak is köszönhető, hogy az útfelújításokat nem összehangolva végzik, részben pedig annak, hogy még mindig nincs megoldva a főváros logisztikai útvonalhálózata.

A visszafejlődést mutatja az is, hogy a központban egymás mellett sorakoznak a bezárt, bedeszkázott üzletek, holott ilyet utoljára az 1956-os forradalom után láttunk a városban - jelentette ki a Fidesz-KDNP jelenlegi frakcióvezetője. Tarlós szerint azokat a lehetőségeket is ki kellene használni, amelyek Budapest földrajzi fekvéséből adódnak, így például könnyen régiós tranzitközpont válhatna a fővárosból.

Hatalomra jutása esetén jelentős változásokat ígért Tarlós István, így például azt is, hogy megfordítják az eddig irányt és Budapest vállalni fogja saját identitását. Ennek keretében többek közt megváltoztatnák a városarculatot, így gondolkodnak új zászló, új szimbólumok, új piktogramok bevezetésében is, de a főpolgármester-jelölt azt sem tartotta kizártnak, hogy a címert is megváltoztatják. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy nem akarnak mindenképpen mindent megváltoztatni, de mérlegelni fogják ezeknek a lehetőségeit.

További céljai közt említette a városigazgatási trendek átalakítását, azt, hogy a főváros komplex befogadóközponttá váljon, illetve az egészségügyi- és hétvégi turizmus erősítését is.

Saját márkát kapna Budapest

A Fidesz jelöltje szerint szükség van a korábbinál jobb internetes marketingre, amivel egyetértett Németh Bálint az AERA Property & Destination ügyvezető igazgatója is. A szakember elmondta, hogy az új imázs kialakítása érdekében nemrég került ki az internetre egy kisfilm Budapestről, melynek immár több mint egymilliós nézettsége van a YouTube-on.

Budapesti reklám - egymillió megtekintés felett 

Ez azonban önmagában nem elég, mint ahogy az sem, hogy a főváros nemrég új szlogent kapott - Budapest, City of Sense, azaz az érzékek városa -, hiszen úgynevezett városmárkázásra van szükség. Ilyen volt külföldön példádul az I love New York, a cOPENhagen, vagy az Only-Lyon bevezetése, amelyek szinte kivétel nélkül nagy sikereket arattak.

„A városmárkázás nem csak azt jelenti, hogy jó a kommunikációnk, hiszen amíg egy rossz bort el lehet adni megfelelő marketinggel, egy várost már nem" - emelte ki Németh Bálint. Hogy a külföldi sikereket itthon is folytatni lehessen, szükség van olyan apró lépésekre, amelyek ismertebbé teszik a magyar fővárost. Példaként említette, hogy a nagy nemzetközi szállásfoglaló-rendszerekben csak elvétve találni budapesti hoteleket, ami biztosan nem segíti azt, hogy a külföldi turistáknak egyáltalán az eszükbe jusson idelátogatni.

Előnyök és hátrányok külföldi szemmel

Budapestnek általában véve jó a külföldi megítélése, hiszen számos erőssége van, még ha azt kevésbé is sikerül kihasználni, mint a vetélytársaknak - közölte a konferencián Martin Schaffer, Ausztria piacvezető turisztikai tanácsadó cégének, a Kohl&Partner Viennának a vezető partnere. A szakember összehasonlította Bécs és Budapest elmúlt évekbeli idegenforgalmi statisztikáit, melyekből jól látszott, hogy amíg az osztrák főváros évről-évre több turistát vonz, akik ráadásul egyre több időt töltenek ott, addig a magyar főváros ilyen irányú növekedése megtorpant 2005 táján.

Martin Schaffer szerint Budapestnek számos erőssége van, így például a jó földrajzi elhelyezkedés, az építészeti örökségek, a 12 fürdő, a kongresszusi helyszínek, a régiós vonzerő (Szentendre, Gödöllő), a Duna-part, vagy akár a rengeteg fesztivál. A helyzet ellentmondásossága, hogy éppen ezek az erősségek a gyengeségeink is, hiszen a fürdők állapota innen nyugatabbra a közepes szintet is alig ütik meg, míg a konferenciaturizmust a gyenge infrastruktúra és a nem megfelelő ár-érték arány teszi tönkre - pedig az ilyen eseményekre idelátogatók sokkal több pénzt hajlamosak elkölteni, mint egy „szimpla" turista. Schaffer szerint az is Budapest gyengesége, hogy szezonális város, így például Bécs példáján tanulva, komoly téli programokkal is vonzani kell az idelátogatókat. Ez utóbbi egyébként az osztrák fővárosban akkora siker lett, hogy mostanra a karácsonyi szezon az egyik legerősebb Bécsben.

A szakember a teendők közül kiemelte, hogy a Duna-part fejlesztését, a prioritások mentén kijelölt hosszú távú terveket - melyekhez rövidebb idővolumenű akciótervek is tartoznak -, a fürdőfejlesztést, illetve a nyugati, sikeresebb városoktól átvett jó példák Budapestre szinkronizálását.

Egy követendő példa: Stockholm
A svéd főváros, melynek terület nagyjából megegyezik Budapesttel, a megújuló energiák terén ért el olyan sikereket, melyeket nemcsak Európa keleti feléből, hanem nyugatról is irigykedve néznek. Stockholm azt a nem kis célt tűzte ki ugyanis maga elég, hogy 2050-re szinte a nullával teszik egyenlővé a fosszilis energiafelhasználást. A megvalósítás már régen megkezdődött, ennek is köszönhető, hogy 30 év alatt 70 százalékkal csökkent a szén-dioxid kibocsátás, ezzel párhuzamosan pedig 95 százalékkal kevesebb a kén-dioxid és 80 százalékkal kevesebb nitrogén kerül a levegőbe, mindezt úgy, hogy közben jelentősen nőtt a város energiaigénye. A folyamat egyik kulcsmomentuma a hulladékok felhasználási szokásainak megváltoztatása volt, aminek köszönhetősen jelenleg a szemét 50 százalékából energiát nyernek - távhő 28 %-a innen ered -, egyharmadát pedig újrahasznosítják.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo