Megy az Uber. Mit buknak a sofőrök?

Július 24-én leáll Magyarországon az Uber autómegosztó szolgáltatása, mivel a cég nem kívánta vállalni az aznap hatályba lépő törvény kockázatát, ami a sofőrjeiket érintené. Ez bizonyos szempontból azt jelenti, hogy kkv-k győzedelmeskedtek egy multi felett. Más szempontból viszont azt is jelenti, hogy szembe megyünk a világ trendjével, 1200 embernek pedig új megélhetés után kell néznie.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Leáll az Uber szolgáltatás Budapesten 2016. július 24-én délelőtt. Ekkor lép ugyanis hatályba az alkalmazás blokkolását lehetővé tevő törvény. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója a bejelentéskor azt mondta, ez, és az, hogy a szabályozás szerint a sofőrök jogosítványát két évre bevonhatják az Uber miatt „olyan kockázat, aminek nem szeretnénk kitenni 1200 embert, ezért az ő védelmükben felfüggesztjük a szolgáltatást a törvény hatályba lépése napján.”

A pontos megfogalamazás szerint a szolgáltatás felfüggesztéséről döntött a cég, kérdésre válaszolva Fekete Zoltán hozzátette, ha a szabályozás változna, “megfordulna az idő kereke”, elvileg elképzelhető, hogy visszatérnek. (További részleteket a bejelentésről itt olvashat.)

Verseny 2.0: az Uber-hatás
A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.
"Nem kitiltottak minket, csak olyan környezetet teremtettek a sofőrök számára, amelyben lehetetlen tovább működni – mondta az Euronewsnak Rob Khazzam, a cég közép-európai menedzsere hozzátéve, "ugyanaz a szolgáltatás működik itt is mint 21 másik uniós tagállamban, de Magyarországon egyszerűen túl nehéz ezt megoldani. Reméljük, hogy változnak a dolgok, és akkor mi leszünk az elsők, akik visszajönnek".

A taxisok több demonstrációt is tartottak Budapesten az Uber ellen. Erre a nyomásra született a törvény, amely alapján blokkolható az a szolgáltatás vagy applikáció, amely nem tartja be a taxizásra vonatkozó szigorú szabályokat. Pozitív olvasatban úgy közelíthető meg a cég magyar piacról való kivonulása, hogy a magyar kisvállalkozók győztek egy multi felett, valójában viszont a megosztás gazdaságának "visszafordításával" próbálkoznak a hazai döntéshozók. Ezt pedig az Európai Unió nem támogatja, de szakértők szerint egyébként is lehetetlen vállalkozás. A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Bár az Uber később még visszajöhet Magyarországra, Kis Ervin Egon e-business szakértő szerint az innovációban minden perc számít. A jövő pedig a közlekedés teljes átalakulását hozza majd - mondta az Euronewsnak.  Véleménye szerint ráadásul az uberesek csak azoknak a taxisoknak veszik el a munkáját, akik a transzparencia miatt kihullanak, hiszen az Uber egy tökéletesen transzparensen működő rendszer, ellentétben néhány taxissal. Ráadásul az államnak is megéri, hiszen az Uber – a pletykákkal ellentétben – rengeteg adót fizet - vagyis itthon csak fizetett.

Az Ubernek körülbelül 160 ezer utasa, vagyis felhasználója és 1200 sofőrje volt Budapesten. Vagyis ennyi ember kereshet új állást.

Kép:YouTube

Mennyit keresnek az Uber-sofőrök?

Az Uber azt állítja, a sofőrködés legalábbis Amerikában kényelmes megélhetést biztosít. A cég állítása szerint sofőrjei Amerikában havonta átlagosan 2,1 millió forintnak megfelelő dollárt keresnek. Az autóvezetők viszont ennél a töredékéről számoltak be. Kinek higgyünk?

Az Uber 2014-ben is azt állította, az olcsóbb tarifájú, fekete autós UberX sofőrjei átlagosan évi 90 000 dollárt keresnek New Yorkban. New York nyilvánvalóan a legjobb piacok egyike a világon, ha belvárosi autóforgalomról van szó. (Dallasban 60 000 dollárról szólt a céges kánon.)

90 000 dollár mai árfolyamon átszámítva 25,78 millió forint, havi keresményként pedig 2,14 millió forint. Magyar fülnek jól hangzik ez az összeg, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy Amerikában a minimálbér jóval magasabb. New York államban például 15 dollárra növelték a garantált órabér minimumot. (Ami 40 órás munkahéttel számolva évi 31 200 dollárt, vagyis 8,93 millió forintot jelent.) Természetesen a megélhetési költségek is más szinten vannak.

A Business Insider akkoriban kifaggatta a sofőröket, akik azt mondták, hogy az órabérük 5-20 dollár között van. Az Uber viszont prospektusában 25,79 dolláros átlagról beszélt. A sofőrök által említett órabér 40 órás munkahéttel számolva 10-41 000 dolláros éves keresetet ad ki.

A kisebb jövedelemnek részben az volt az oka, hogy akkortájt az UberX-en 20%-os tarifaengedmény volt érvényben. De a különbség mégis jóval nagyobb, mint 20% az Uber és a sofőrök által közölt számok között. (Az Uber persze ugyanannyit sarcolt le a sofőrök forgalmából, mint korábban, az nem változott.)

Az említett évi 10 000-41 000 dollár most 2,86 millió forintot ér, s havi lebontásban 238 750 forintos jövedelmet jelent, ami már valamivel közelebb van a magyar valósághoz. 2015-ben a hazai nettó átlagkereset ugyanis 162 300 forint volt.

Az egyik sofőr részletesebben elmondta, mit keres. Ha van egy nap 14 fuvarja, amiből néhány a reptérre irányul, vagyis hosszabb távolságra szól, akkor 350-400 dollárt tud összemuzsikálni naponta. De ha levonja ebből az üzemanyagköltséget, a biztosítást, a kocsi lízingjének havi részletét, a fenntartási költségeket, akkor abból olyan kevés marad, hogy nyugodtan pályázhat az élelmiszerjegyre, amit az állam ad támogatásként a szociálisan rászorulóknak, hogy ingyen részesülhessenek élelmiszercsomagban az úgynevezett élelmiszerbankokból. (Az UberX sofőrjeit a New York-i Taxi Bizottság engedélyezi.)

Az Uber-alapító tanácsai a sikeres vállalkozáshoz
Bármi történik is Magyarországon, kétségtelen, hogy az Uber alapítója Travis Kalanick sikeres ember. Megosztott néhány dolgot, amit a sikeres vállalkozás alapköveiről gondol.
Akkor a kaliforniai Alkalmazás-alapú Sofőrök Szövetsége (CADA) vezetője is azt mondta, az Uber kijelentései nem tükrözik a valóságot.

Kihasznál(a)t(lan)ság

Ha egy nagy amerikai metropolisz belvárosában csak néhány kilométeres fuvarja van a sofőrnek, az alig hoz neki 3-4 dollárt, amiből az Uber levett 1 dollár, mint "biztonságos vezetői díjat", amit állítólag a sofőrök háttértörténetének, megbízhatóságának ellenőrzésére fordít. A CADA az amerikai adóhivatal számításaira hivatkozva azt állította, hogy egy személygépkocsi használatának önköltsége mérföldenként (1,6 km) 50 dollárcent. Ha az Uber leveszi az egy dollárját, a sofőrnek alig marad 1,25 dollárja egy 4 dolcsit fuvarból. (Nyilván az említett költségek -lízing, biztosítás, stb.- leszámítása után.)

Mivel a sofőr nem vehet fel másik utast, míg a megrendelt fuvar helyszínére megy és amíg vár az utasra, limitálva van az egy órába belegyömöszölhető utak száma. Ez azt jelenti, hogy a munkaidő bizonyos részében utas nélkül, bevétel nélkül megy az autó. Vagyis nem 100%-os a kihasználtság. A megkérdezettek átlagosan 44%-ról beszéltek. A rövid utak tehát nem kifizetődők. A reptérre menő vagy külváros-belváros közötti fuvarokkal van értelme Uberezni a sofőr részéről. Évi 90 000 dollárt akkor tudnának keresni, ha hetente több mint 60 órát vezetnének, de szerintük ez képtelenség, az ember ezzel "kinyiffantja magát."

2015-ös óradíjak

Tavaly év végén az Uber-sofőrök a következő óradíjakat keresték a Buzzfeed jelentése szerint. Ezeket beszoroztuk heti 40 órával, majd 52 héttel:

  • Denver: 13,17 dollár/óra. 27 393 dollár/év. Azaz 7,82 millió forint/év. Vagyis 652 776 forint/hó.
  • Houston: 10,75 dollár/óra. 22 360 dollár/év. Azaz 6,39 millió forint/év. Vagyis 532 825 forint/hó.
  • Detroit: 8,77 dollár/óra. 18 241 dollár/év. Azaz 5,21 millió forint/év. Vagyis 435 052 forint/hó.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo