Matolcsy-csomag: bátor, de nem elég konkrét

Vegyesen fogadták a megkérdezett elenzők a kormány 900 milliárdos takarékossági csomagját, ami 2011-2014-es időszakra szól. A kiadáscsökkentő lépések részleteit illetően erősek a kételyek, de azt is hangsúlyozzák, hogy a kormány bátor lépésekre szánta el magát, és végre konkrét dátumok és összegek szerepelnek a programban. Csak az akarat kitartson...

A 4cast nevű vezető pénzügyi londoni elemző csoport felzárkózó piaci szakértőinek kommentárja szerint "egyértelműen pozitív", hogy az intézkedési terv konkrét célszámokat és összegeket említ, és a megfelelő területeket jelöli ki a változtatásokra. A ház szerint ugyancsak kedvező, hogy a csomag elsősorban a kiadási oldalra összpontosít.

Több a részlet, mint amennyi kiderült

A 4cast elemzői megjegyzik, hogy a bejelentett intézkedési csomagban egyértelműen több részlet van, mint amennyi a sajtóértekezletről szóló tudósításokból "átjött", de azért hiányoznak még konkrét cselekvési tervek - különösen a munkapiaci intézkedésekkel kapcsolatban, de más területeken is -, és ezeket a részleteket a következő hónapokban pótolni kell a csomag hitelességének erősítése végett.

A piac nem örült

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 418,34 pontos, 1,81 százalékos csökkenéssel, 22.737,16 ponton zárt kedden. A BUX esésében szerepet játszott az, hogy a piac csalódott a nemzetgazdasági miniszter által bejelentett reformlépésekben, hiányolta belőle a konkrét lépéseket. A részvénypiac forgalma 27,5 milliárd forint volt kedden, a vezető részvények a Magyar Telekom kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.

Vaszkó Szabolcs, az Erste Befektetési Zrt. üzletkötője szerint a piac optimistán várta a reformelképzeléseket, azonban a Széll Kálmán Tervben megismert strukturális tervekről, elképzelésekről a piaci szereplők úgy vélekedtek, hogy kevés konkrétumot tartalmaznak. A kereskedés kezdetén még az optimizmus "uralkodott", később azonban a piaci hangulat megváltozott. "Kevés szó esett a konkrét lépésekről, a megvalósítás útjáról, módjáról, ezért a reformcsomag ismertetése után lefelé mozdultak el az árfolyamok" - elemezte Vaszkó Szabolcs. A gyógyszeripari részvények szereplésére a gyógyszer-támogatási rendszer tervezett módosításának bejelentése hatott, míg az OTP árfolyamát a bankadó kapcsán az befolyásolta, hogy a nemzetgazdasági miniszter szavai szerint a bankadó változatlan formában fennmarad, azaz a költségvetés bevételei közé a bankadót "három évre, teljes összegben érdemes beszámítani". Ballai Zoltán, a Raiffeisen Bank üzletkötője egyetértett azzal, hogy a tervben a konkrét lépések hiánya lefelé vitte a tőzsdei árfolyamokat. Emellett arról is szólt, hogy a nemzetközi piaci hangulat is romlott, lefelé mozdultak el a piacok, ebbe belejátszanak a líbiai események is, és a szaúdi tőzsde is negatív tartományban zárt.

A 4cast szerint a csomagban szereplő számok "rendkívül feszítettek", ami "nagyon magas" végrehajtási kockázattal jár. Ám ha a magyar kormány csak a felét megvalósítja annak, amit ígér, Magyarország akkor is többet fog elérni a költségvetési konszolidáció terén, mint a többi európai ország - vélekedtek a 4cast elemzői.

A BNP Paribas bankcsoport felzárkózó piaci szakértőinek keddi kommentárja szerint a több részletre számító befektetők elsősorban azért fogadták csalódottsággal a bejelentett terveket, mert a kormányilletékesek a sajtótájékoztatón nem fejtették ki részletesen a számokat és a menetrendeket. A cég szerint azonban az intézkedések "bátornak tűnnek", és elégségesnek ahhoz, hogy az államháztartási hiány 2014-re a hazai össztermék 2 százaléka alá süllyedjen, feltételezve a teljes körű végrehajtást, és azt, hogy a gazdaság nominális éves növekedési üteme legalább 6 százalék lesz a következő négy évben.

Befolyásos érdekcsoportok

A BNP Paribas elemzői is megemlítik ugyanakkor a végrehajtási kockázatokat. Úgy vélekedtek, hogy az intézkedések némelyike, például a korai nyugdíjba vonulás lehetőségének megvonása valószínűleg "befolyásos érdekcsoportok" ellenállásába ütközik. A cég szakértői ezek közé sorolták a hadsereget és a rendőrséget. Ha azonban a kormánynak sikerül megvalósítania az intézkedési tervek "zömét", az a strukturális költségvetési hiány "markáns" csökkenését eredményezné 2012-2013-ban, és ez elősegítheti a magyar befektetési termékeket terhelő kockázati prémiumok mérséklődését - jósolták a BNP Paribas szakértői.

Raffella Tenconi, a Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni befektetési részlegének európai felzárkózó piacokért felelős közgazdásza az intézkedési tervek bejelentése után az MTI-nek azt mondta: összességében pozitív az ismertetett intézkdések mérlege, mivel azok összértéke - amely az elemző számításai szerint meghaladja a 900 milliárd forintot három évre számolva - "ambiciózusabb" az előzetes várakozásnál. A londoni közgazdász a kedvező tényezők közé sorolta, hogy az ismertetett intézkedési tervek a bevételnövelés helyett "erőteljesen a kiadáscsökkentés felé hajlanak", és azt is, hogy a kormány elhalasztotta a társasági adó csökkentését. Ez a döntés az elemző szerint nagyobb mozgásteret biztosít az államháztartási hiánycélok teljesítéséhez.

2016-ra sikerülhet a 60 százalék

Raffella Tenconi "meglehetősen ambiciózusnak" nevezte az államadósság-ráta csökkentésére kijelölt pályát. Kijelentette ugyanakkor, hogy "teljesíthető és ésszerű" a programnak ez a része, és sikerülhet 2016-ra a 60 százalékos maastrichti felső tűréshatárra csökkenteni a hazai össztermékhez mért államadósság-rátát, ha "a kormány végre is hajtja, amit vállalt".

A Bank of America-Merrill Lynch londoni közgazdásza ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a program igazán fontos eleme a végrehajtás, és a kiadási oldalnak "szigorú ellenőrzés alatt kell maradnia rövid távon és a jövőben is". 

Raffaella Tenconi - arra a felvetésre, hogy egyes vélemények szerint a kedden bejelentett intézkedési terv nem tartalmaz elég részletet - az MTI-nek azt mondta: szerinte "meglehetős mennyiségű" részlet derült ki az eddig elhangzottakból is, és a kormánynak olyan mértékű ellenőrzése van a parlament felett, hogy "amit meg akar valósítani, azt meg is tudja valósítani".

Kiadáscsökkentés, ez a lényeg
A vezető tőzsdei papírok árfolyam-csökkenéssel, a forint gyengüléssel, a szakszervezetek pedig egyeztetést sürgetve reagáltak a Széll Kálmán Tervre, míg a munkaadók jelezték: minden olyan intézkedést támogatnak, amellyel csökkennek a közkiadások.
A forint kedden kora délelőtt még 269,60-as euró jegyzésig erősödött arra a hírre, hogy a kormány strukturális átalakítási terve a piacok által vártnál magasabb költségvetési kiadáscsökkentést tartalmaz. A terv bemutatása előtt a forint ismét 271 feletti euró jegyzésre gyengült, és ezt a szintet az intézkedési terv részleteinek ismeretében is megtartotta. Délután tovább gyengült a forint, az eurót negyed ötkor 272,72 forinton jegyezték a bankközi kereskedelemben.
Piaci elemzők az MTI-nek azt mondták: elégedettek a Széll Kálmán Terv irányával, céljával, ugyanakkor a piac több részlet megismerését várja. Kiemelték: a kormány terveinek legfontosabb üzenete az államadósság-csökkentés. A kormány strukturális reformterve, és a közölt, 2013-ra 900 milliárd forintos egyensúlyjavítás jól cseng, de 90 százalék a végrehajtáson múlik - mondták el az MTI által megkérdezett gazdaságkutatók.
A strukturális reform program önmagában 10 százalékot jelent, 90 százalék pedig a megvalósításon múlik - közölte Mellár Tamás. A Századvég Gazdaságkutató ügyvezető igazgatója szerint eddig a növekedés volt az elsődleges, s csak utána az egyensúly, most viszont azt deklarálta a kormány, hogy csak az egyensúlyi pálya kijelölése mellett valósítható meg a növekedés.

Az RBC Capital Markets globális befektetési szolgáltató csoport londoni részlegének szakelemzői is azt emelték ki keddi kommentárjukban, hogy számításaik szerint a csomag összértéke 2013-ig kivetítve eléri a 900 milliárd forintot, ami több, mint amennyit a piac "alig néhány napja is várt". A ház citybeli szakértői is azon a véleményen vannak ugyanakkor, hogy a konszolidációs intézkedéscsomag tényleges próbáját nem a főszámok jelentik, hanem az, hogy a tervezett lépéseket milyen hatékonysággal sikerül végrehajtani, és "ennek megítélése óhatatlanul időbe telik".

Mélyek a problémák

Az RBC Capital Markets londoni elemzői szerint a kiigazítási program elsődleges területein -  egészségügy, nyugdíjrendszer, közösségi közlekedés, oktatás,  foglalkoztatás, gyógyszerár-támogatás - komoly megtakarításokra van lehetőség, a problémák azonban "rendkívül mélyen gyökereznek", és politikai akaraterő kell majd ahhoz, hogy a kormány tartsa magát a tervekhez az esetleges  lakossági ellenállással szemben is.

Preston Keat, az Eurasia Group nevű globális üzleti kockázatelemző csoport londoni részlegének kutatási igazgatója a csomag keddi bejelentése után adott kommentárjában úgy fogalmazott, hogy "a program figyelemreméltóbb annál, amit sokan vártak ... és a Fidesz most először konstruktív, reális hangnemben szólt Magyarország rossz adósságdinamikájáról". Keat szerint ugyanakkor sok további részlet szükséges annak megítéléséhez, hogy a reformok ténylegesen hogyan fognak működni.

 

Az Eurasia londoni igazgatója is úgy vélekedett, hogy a reformok közül többet "politikailag nehéz lesz" végigvinni. A ház vezető szakértője azt jósolta, hogy a reformcsomag népszerű lesz a társadalom felső középosztályában, amelynek előnyösek az adócsökkentések, a szegényebb társadalmi csoportok azonban meg fogják érezni a szociális kiadások és kedvezmények szűkítését. Keat szerint ez a Fidesz számára a párt "populistább, tipikusan szegényebb" választói rétegében lesz "politikailag fájdalmas". Az Eurasia igazgatójának számításai szerint a csomag hozzávetőleg 70 százaléka a kiadási oldalt érinti, és a fennmaradó 30 százalék ered bevételnövelésből. Keat szerint "ez ésszerű megoszlás".

80 százalékban sikerülhet

A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport londoni felzárkózó piaci elemzőinek keddi kommentárja szerint a bejelentett program számos olyan pozitív szerkezeti intézkedést tartalmaz, amelyek révén jó eséllyel bővül a foglalkoztatás és emelkedik a potenciális gazdasági növekedési ütem. A ház szerint a csomag "fénypontja" az aktívabb munkapiaci politika. A JP Morgan elemzői szerint azonban ahhoz, hogy a potenciális növekedés ütemének emelését célzó kormányzati stratégia működjön, a feldolgozószektorban, a mezőgazdaságban és a turizmusban megvalósuló új beruházások nettó értékének elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy túltegyen a bankok, a nagyobb kiskereskedelmi hálózatok, valamint az energiaipari és a távközlési cégek körében a jelentős átmeneti adók miatt valószínűsíthető beruházás-csökkentések mértékén.

A JP Morgan elemzői szerint a kitűzött költségvetési célok "reálisnak tűnnek", és csökkenthetik a 2012 utáni költségvetési kilátásokkal kapcsolatos aggodalmakat. A ház saját becslése szerint a GDP-arányos államháztartási hiány 2013-2014-ben is 3 százalék körül marad, még a nyugdíjvagyon egyszeri bevételeinek figyelmen kívül hagyásával is. A cég elemzői szerint "egyértelműen vannak végrehajtási kockázatok, különös tekintettel arra, hogy csökkent a kormány támogatottsága". A JP Morgan szakértői azonban ezzel együtt is azzal számolnak, hogy "a bejelentett intézkedések zöme, 75-80 százaléka érvénybe lép".

Szavazás:

Mit szól a Széll Kálmán Tervhez?

 

A GKI hét pontban reagált: csomagok kibontására várva
1. A most bejelentett intézkedéscsomagokból az mindenképpen jó hír, hogy a kormány végül is elkötelezte magát a ciklus egészére a 3 % alatti költségvetési hiány mellett és 2012-től ezt már a nyugdíjpénztári vagyon felélése nélkül is teljesíteni kívánja. Ugyanakkor mivel az érvényes EU előírások szerint a nyugdíjpénztári vagyonátadást teljes egészében 2011-ben kell bevételként elszámolni, a most bejelentett 90 milliárd forintos 2012 évi és 220 milliárd forint 2013-14 évi ilyen felhasználás igazából azt jelenti, hogy a folytatódó hiánycsökkentés helyett a következő évekre a valódi cél (az EU-elszámolásokban) a csak éppen 3 % alatti deficit fenntartása.
2. Az idei költségvetésbe betervezett különböző egyszeri bevételek (nyugdíjpénztári vagyonátadás, válságadók, a végül a magánnyugdíj pénztárban maradó tagok tagdíja), továbbá az adótörvény szerinti további SZJA csökkenések 2013-ra összesen mintegy 1200 milliárd forintos bevételkiesést okoznak. Az idei egyenlegcél fenntartásához lényegében ezt kellene valamilyen módon pótolni. Ebből a 3 % körüli gazdasági növekedéstől várható automatikus közteherbevétel - emelkedés fegyelmezett kiadási politika mellett mintegy 500 milliárd forintot fedezhet. Ezért a most bejelentett mintegy 680 milliárd forintos kiadáscsökkentés – ha megvalósul - elégnek látszik a hiány 3 % alatt tartásához.
3. Az egyes területekre célzott csomagokban foglalt megtakarítások megvalósíthatósága azonban továbbra is erősen kétséges. A bejelentések sajnos nem tartalmazzák az intézkedések fontosabb szakmai részleteit, nem adnak elég információt arról, hogy a kitűzött célokat hogyan kívánják elérni. A vázolt nagyságrendek a legtöbb esetben irreálisnak tűnnek. A kétségekre a választ csak a most bejelentett csomagok későbbi kibontása, valószínűleg a szakmai törvények beütemezett parlamenti előterjesztése adhatja meg.
4. Ha a most bejelentett kiadáscsökkentő intézkedések a vártnál kisebb megtakarítást hoznak, a kormány még mindig elővehet egy „B” tervet. Részben az idei évre bejelentett 250 milliárd forintos zárolás tartóssá tétele, részben további bevételnövelő adóintézkedések formájában. A pénzügyi célok így tarthatók maradhatnak, legfeljebb az ezeket eredményező intézkedések fenntarthatósága válhat kérdésessé.
5. Ugyanakkor sajnálatos, hogy a mostani bejelentések elsősorban a költségvetési transzferkiadások területén kívánnak megtakarításokat elérni, a nagy költségvetési intézményi rendszerek régóta megérett átalakítása, működési módjuk változtatása, az intézményrendszer karcsúsítása és a finanszírozás ésszerűsítése most sincs napirenden. Az adórendszerbe vetett bizalmat tekintve nem szerencsés, hogy ez alkalommal is visszavontak egy több évre előre bejelentett adócsökkentést, bár a költségvetési egyensúlyi problémák miatt valószínűleg eredetileg sem kellett volna meghirdetni a 10 %-os nyereségadót.
6. A kormány gazdaságpolitikája az eddigi növekedési prioritással szemben most az államadósság csökkentését helyezi előtérbe. Ez akár helyes is lehet, de a piacok akkor fogadják el hitelesnek, ha a csomagbontás megtörténik és valóban ezt az eredményt hozza.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo