Már a liftekhez ért az államosítás Magyarországon

2015. január 28. szerda - 09:47 / PP/MTI
  •    

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a liftek ellenőrzésének államosítását javasolja. A ma üzemelő liftek közül több ezret teljesen fel kell újítani vagy le kell cserélni 2020-ig a megszigorított biztonságtechnikai előírások miatt.

Kép: Pixabay

“A rezsicsökkentés szempontjaiból kiindulva azt fogjuk javasolni a kormánynak, hogy a felvonók éves rendes ellenőrzésének és karbantartásának ügyeit a jövőben ne profitorientált cégek végezzék, hanem állami non-profit vállalkozások, mert ez lényegesen olcsóbb lesz az embereknek” – mondta Glattfelder Béla, az NGM államtitkára kedden az RTL Klub és a TV2 híradójának.  A Népszabadság keddi számában arról írt, hogy egy tavaly módosított kormányrendelet szerint a ma üzemelő liftek közül több ezret teljesen fel kell újítani vagy le kell cserélni 2020-ig a megszigorított biztonságtechnikai előírások miatt.

A Magyar Felvonó Szövetség elnöke, Apatini Kornél a lapnak elmondta: azokat a lifteket, amelyeket húsz évnél régebben építettek be vagy újítottak fel teljesen, 2020-ban szabványossági felülvizsgálatnak kell alávetni.

A felvonóknak az akkor – tehát öt év múlva – érvényes biztonságtechnikai előírásoknak kell megfelelniük. A szakember szerint az érintett körbe tartozó liftek többsége ennek szinte biztosan nem felel meg, annál is inkább, mert a 2020-ban érvényes, 2018-tól életbe lépő szabályok még a maiaknál is szigorúbbak lesznek.

Az országban lévő mintegy 37 ezer felvonó harmadát 1990 előtt helyezték üzembe, a szakember szerint a “százéves” bérházak és a legidősebb panelházak liftjei lesznek a legkritikusabb helyzetben. Megemlítette: egy új lift beépítése öt-tízmillió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése pedig ennek az összegnek a 20-25 százaléka. A szakember szerint attól még lehet biztonságos egy lift, hogy nem felel majd meg a 2018-as szabványoknak, éppen ezért már kezdeményezték a rendelet módosítását: azt javasolták, legyen elegendő a ma érvényben lévő szabvány.

Ezer sebből vérzik a kormány kedvenc ötlete
Több szakmai szervezet is halasztást kért az elektronikus árukövetési rendszer bevezetésében. Álláspontjuk szerint a rendszer még alkalmatlan az indításra, mert túl sok a tisztázatlan kérdés, kidolgozatlan a jogi háttér és sem a NAV, sem a cégek nem tudtak felkészülni az alkalmazására.