Magunknak kell gondoskodni az egészségünkről

A háztartások egészségügyi kiadásainak folyamatos emelkedésével, illetve a magán-egészségügyi szolgáltatások népszerűségének növekedésével egyre nagyobb jelentősége lesz Magyarországon az egészségügyi öngondoskodásnak – Hangzott el az OTP Egészségpénztár sajtóháttér-beszélgetésén. Tavalyi minden eddiginél nagyobb mértékben, több mint 500 millió forinttal növekedett a hozzájuk érkező, egyéni befizetések összege.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

- Jelentősebb lesz az egyén, illetve a háztartások szerepe a hazai egészségügy finanszírozásában – mondja Leitner György, a Diagnoscan Magyarország vezérigazgatója.

A magán egészségügyi szolgáltató cég legfrissebb kutatása szerint alig egy év alatt 30 százalékkal emelkedett azon budapesti lakosok aránya, akik a magán egészségügyi szolgáltatókra támaszkodnak. Ma a megkérdezettek közel 60%-a látogat magánrendelést.

A szakember szerint két fontos tényező miatt választják a páciensek a magánellátást. Az egyik az idő. Mind a vizsgálathoz, ellátáshoz jutás ideje, mind a váróban az előjegyzett vizsgálatra várakozás ideje. Ma egy MR vizsgálatra akár 4-5 hónapot is kénytelen várni a beteg, akik erre egyre kevésbé hajlandóak. A másik tényező a „törődés”. A páciensek korrekt információkat szeretnének kapni, mind a vizsgálat előtt, mind a vizsgálat után. Jogos igényük, hogy a vizsgálat során a szolgáltató elegendő időt szánjon az korábbi leletek elemzésére, a vizsgálat elvégzésére, illetve ezt követően a diagnózis ismertetésére. Mindezeket inkább a magánellátás nyújtja, mint a közellátás túlterhelt és túlzsúfolt intézményei – mondja Leinter.

Az állami költések volumene egyre kisebb lesz, az űrt a magánfinanszírozás tölti be
Rosszabb közellátás, erősebb középosztály – már most költünk

Miközben az állami költések volumene egyre kisebb lesz, az űrt a magánfinanszírozás tölti be. Ma a hazai háztartások átlagosan jövedelmük 4 százalékát fordítják egészségügyi kiadásokra, és – bár a volumen még messze elmarad a nyugat-európai átlagtól – ez az arány folyamatosan nő. 2012 – 2014 között a saját zsebből megvalósuló egészségügyi költések megduplázódtak. A magyar háztartások elsősorban gyógyszerre költenek, de lassanként a járóbeteg-ellátásban is hangsúlyosan megjelenik a magánfinanszírozás.

Leitner György szerint a magánegészségügyi szolgáltatások térnyerését segíti a mostanában nyugdíjba menő Ratkó-gyerekek hatalmas tömege, az, hogy a közellátás színvonala nem javul, az erősödő középosztály és az erősödő egészségtudatosság, a kiegészítő egészségbiztosításra bevezetett adókedvezmény, valamint az, hogy lassan a szakmai befektetők mellett a pénzügyi befektetők is megjelennek itthon is ebben az iparágban.

Sok tényező azonban hátráltatja a ma még csak néhány tízmilliárdos piac fejlődését. Többek között a humánerőforrás-krízis, az ágazat kifehérítésének nehézsége, és a mostani cafeteria-mizéria sem tesz jót, az egészségpénztári szektornak valószínűleg árt.

Az egészségpénztári piac szereplői is úgy látják: az elmúlt években fokozatosan teret nyer a magánbefizetés és visszaszorul a munkáltatói hozzájárulás, bár az arány átlagosan még mindig 30 – 70 százalék.

Változás az egészségpénztári szektorban 2015/2014 (adatok millió forintban)

  2014. év szektor 2015. év szektor Változás (2015/2014)
BEVÉTEL      
Összes bevétel 52 978 49 550 -6,47%
Tagdíj 13 154 15 596 18,56%
Munkáltatói hozzájárulás 36 953 31 171 -15,65%
Új tagok száma 61 754 84 438 36,73%
       

Forrás: MNB, Patika Egészségpénztár

Tavaly például több mint 18 000 új tag csatlakozott az OTP Egészségpénztárhoz. A tagoktól és munkáltatóktól, 2015-ben beérkezett több mint 9,5 milliárd forintnyi befizetés az utóbbi 10 év egyik legjobb eredménye. A pénztár idei várakozásai még optimistábbak.

Az állam helyett mi fizetünk

Az OECD elemzése szerint, amíg 2003-ban a hazai GDP 5,8 százalékát költötte az állam az egészségügyre, addig ez a szám 2013-ra 4,8 százalékra csökkent. Különösen látványos az állam szerepének visszaesése, ha egy olyan konkrét tételt nézünk, mint a gyógyszerköltések. Amíg 13 évvel ezelőtt több mint 60 százalékos volt a kormányzati költések részesedése, addig ma már az összes gyógyszer kiadás kevesebb, mint 42 százalékát állja a költségvetés. A többi a háztartásokra és az egészségpénztárakra hárul.

- Vagyis egyre nagyobb az egyének szerepe az egészségügyi költségek fedezésében. Így nem véletlen, hogy 2008 óta folyamatosan emelkedik a taglétszámunk, és hogy 2011 óta minden évben egyre növekszik a pénztárunkhoz érkező egyéni befizetések összege – mondta Studniczky Ferenc, az OTP Egészségpénztár ügyvezető igazgatója.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo