Kihívások 2011: nem kizárt a további megszorítás sem

A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint 2011-ben a kormány arra kényszerül, amit eddig el akart kerülni: egy strukturális változtatásokat ígérő programot kell megvalósítania. A magyar gazdaságpolitika a Széll Kálmán Terv meghirdetésével 10 hónap után jutott el azoknak a kérdéseknek a feltételéig, amelyekre adott válaszokkal 2010 nyarán kellett volna előállni.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormányzat 2011 elején három súlyos gazdaságpolitikai problémával szembesült. Egyrészt egyértelművé vált, hogy a 2010-ben tett lépésektől nem remélhető a gazdasági fejlődés látványos gyorsulása. A vállalkozások terhei inkább emelkednek, mivel a társasági adó csökkentése csak szűk kört érint, az egykulcsos szja-ra való áttérés pedig a foglalkoztatottak több mint felénél a nettó kereset szinten tartásához is érdemi béremelést tett szükségessé. Kínálati szempontból a hitelezés szigorodik (a pénzintézeti különadó, a befagyott jelzálog-hitelezés, továbbá a megemelkedett forintkamatok miatt).

EUR/HUF: kevés esély a 265-ös szint tartós áttörésére
„A forintot a tervezett reformintézkedések kedvező fogadtatása nyomán kialakult pozitív kép, a kedvező fizetési mérleg adat, a sikeres külföldi kötvénykibocsátás tartja immár huzamosabb ideje a 270-es szint alatt az euróval szemben. Így lehetséges az is, hogy a környezetünkből jövő negatív hírek (költségvetési problémák, leminősítések) sem tudtak érdemben változtatni a kedvező megítélésen” - magyarázza Vizkelety Péter, Generali Alapkezelő makrogazdasági elemzőj. e „Úgy véljük, minden pozitív hír ellenére a 265-ös szint egy komoly választóvonal, egyelőre kevés esélyt látunk ennek a számottevő és tartós áttörésére. A forint svájci frankkal szembeni árfolyamának sorsa elsősorban az euró és a svájci frank viszonylatában dől majd el, itt a kockázatok pedig sokkal összetettebbek, s a hazai gazdasági, gazdaságpolitikai fejleményektől, döntésektől nagyrészt függetlenek” - teszi hozzá a Generali Alapkezelő elemzője.

Az adóváltozások fő kedvezményezettjei - jellemzően a magas jövedelműek - inkább megtakarítanak. A válságadók korlátozzák az érintett cégek aktivitását. Hasonlóan kedvezőtlen hatású az Új Széchenyi Terv lassú beindulása, az EU-támogatások kifizetésének és odaítélésének befagyása, ami a beruházási keresletet korlátozza. Az előreláthatóság hiánya, az átláthatóság további romlása és a külföld-ellenes kommunikáció gátolja az újabb külföldi tőkebefektetéseket.

A második probléma, hogy a jóváhagyott költségvetés alapján az államháztartás strukturális deficitje (a vállalt csökkenés helyett) 2011-ben emelkedik, ami az EU-ból érkező beruházási támogatások megvonásával fenyeget. Emiatt vált szükségessé 250 milliárd forint zárolása a költségvetésben. Elképzelhető azonban, hogy a zárolt összegből mintegy 50 milliárd az önkormányzati többletkiadások, 100 milliárd a kieső bevételek ellensúlyozását kell, hogy szolgálja, vagyis csak 100 milliárd forint maradna érdemi javulásra. Kérdéses, hogy az így elérhető a tavalyival lényegében azonos strukturális deficittel megelégedne-e az EU. Ha nem, további, az idei költségvetést kiigazító lépések is napirendre kerülhetnek.

Fenntarthatóság, kettős beszéd

A harmadik probléma a legkomolyabb: az átmeneti megoldások túlsúlya miatt már 2012-re, de főleg 2013-ra (450, illetve 700 milliárd forintos) lyuk keletkezik a költségvetésen. Mivel az idén bevezetett ún. Gazdasági Szemeszter keretében az EU a fenntarthatóságra koncentrál, ezért ez most, április-májusban fókuszba kerül. További kockázat a nyugdíjpénztári vagyon államosításának alkotmánybírósági megítélése, s az EU kötelességszegési eljárása a távközlési szektor különadója miatt. A fenntartható egyensúly megteremtését célzó Széll Kálmán Terv e három problémára keres megoldást. Ez angol(!) szövegét tekintve helyes irányú fordulat, a megvalósítás azonban kidolgozott szakmai programok hiányában, a társadalmi elfogadottság bizonytalansága, a továbbra is kettős beszéd miatt kérdéses.

A gazdasági növekedés bázisa kissé szélesedik, de húzóereje az ipari export marad. A belföldi kereslet visszaesése véget ér, de csak enyhe bővülés várható. Az építőiparban az idén hatodik évébe lépő visszaesés valószínűleg csak a II. félévben vált minimális növekedésbe. A szolgáltató ágazatok csak nagyon szerényen fejlődnek. Az alacsony betéti kamatok a forrásnövelés szükségtelenségére (és a válságadó ellensúlyozására) utalnak. Az épített lakások száma tovább csökken, a 2010. évi 20,8 ezerről 16-18 ezerre. A kereskedelemben némi bővülés valószínű, leginkább az autóértékesítésben és a tartós cikkeknél. Végeredményben a GDP 2011-ben 2,5% körüli ütemben növekszik. A gyorsulás tavalyhoz képest azonban szinte teljes egészében a mezőgazdaságból (és így az időjárásból) származik.

 A szegények, szegényebbek...

2011-ben éves átlagban 4,2%-os - az energia-, üzemanyag- és élelmiszeráraknál 6-7%-os -, az év végén 4% körüli áremelkedés várható. A lakosság reáljövedelme (a magán-nyugdíjpénztárak reálhozamával együtt) 2% körüli mértékben emelkedik. A jövedelmi differenciálódás fokozódik.

  

2008.

2009.

2010.

2011. I. hó

2011.(előrejelzés)

A GDP volumenindexe (%)

100,8

93,3

101,2

-

102,5

Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %)

98,9

82,3

110,5

113,6

109

Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, %)

 100,4

93,5

94,4

-

101

Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %)

 94,9

95,7

89,9

95,8

97

A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%)

 98,2

94,8

97,7

100,1

101,3

A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

106,3

80,6

121,4

126,1

117

A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

106,6

75,2

119,4

130,2

118

A külkereskedelmi mérleg egyenlege (milliárd euró)

-0,3

 3,7

5,5

0,4

6

A folyó fizetési és tőkemérleg egyenlege (milliárd euró)

-6,8

 0,8

3,8

-

4,5

Az euró átlagos árfolyama (forint)

251,2

280,6

278,7

272,4*

275

Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint)

909

918,6

870

559,7**

690

A bruttó átlagkereset indexe

107,5

100,5

101,4

101,6

103,5

Fogyasztói árindex

106,1

104,2

104,9

104,0

104,2

Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap = 100)

103,5

105,6

104,7

104,1

104

Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%)

 8,0

10,5

10,8

11,2***

10,7

 * 2011. I-III. hó, ** 2011. I-II. hó, *** 2010. XI. - 2011. II. hó, A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo