Kevésbé borúlátók a vállalkozások

Továbbra sem mutat egyértelmű irányt a hazai vállalkozások várakozásait mutató K&H kkv bizalmi index. Az első negyedév növekedését, majd a második negyedév csökkenését követően jelenleg ismét javulni tudott az index.

Az optimista hozzáállás főként azzal magyarázható, hogy a gazdaságpolitikát, a közterheket valamint a vállalati hitelkamatokat tekintve is bizakodóbbak a vállalkozások. Mindeközben a piac beszűkülése következtében megnövekedett fizetési határidők miatt a vevőkkel kapcsolatos várakozások jelentősen romlottak, jelenleg megközelítik a 2008-as mélypontot.

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás vezetőinek megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index 5 pontos növekedést követően jelenleg -30 ponton áll. A fogyasztói bizalmi index értékével ez alkalommal ellentétesen mozgó kkv bizalmi index esetében számottevő, 10 pont feletti emelkedés figyelhető meg a gazdaságpolitikával, közterhekkel, vállalati hitelkamatokkal és a szállítókkal kapcsolatos kilátások tekintetében. „A gazdaságpolitika és a közterhek megítélésének javulása annak köszönhető, hogy az eddigi negatív várakozások mérséklődni látszanak, míg az alapkamat csökkenésével összefüggően a vállalati hitelkamatok csökkenését valószínűsítik a cégvezetők” – magyarázta az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

A vevőkre vonatkozó várakozások ugyanakkor megközelítik a 2008-as mélypontot. „A vevői kapcsolatok megítélésének romlása annak tudható be, hogy mind a jelenlegi, mind az egy év múlva valószínűsített fizetési határidő növekedett, ami a fizetési fegyelem mellett vélhetően a vállalkozások piacainak beszűkülésével is összefügg. Ez utóbbit támasztja alá, hogy a kkv-k közel fele (44%) jelezte, új piacot keres vállalkozásának. A felmérés eredményei alapján azonban úgy tűnik, hogy a megnövekedett fizetési határidőt a cégek áthárítják majd a szállítókra” – mondta el a kkv szakértő.

”A különböző ágazatokat tekintve az előző negyedévhez hasonlóan továbbra is a mezőgazdasági cégek tekinthetőek a legoptimistábbaknak, de jelentős hangulatjavulás jellemzi a kereskedelmi szektort is. A szolgáltató és ipari cégeknél továbbra is a pesszimista hangulat stagnálása figyelhető meg. Az árbevétel szerinti bontás alapján minden kategóriában javulás mutatkozik, ugyanakkor egyértelműen az látható, hogy a cégméret növekedésével a jövőbe vetett bizalom is növekszik” - részletezte az eredményeket Németh László.

A kutatásról
A K&H és a GfK által 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történik. A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és annak várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi felmérés 2012. szeptember 6. és 14. között történt.
 

 

 

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo