Két éve még létezett a magyar álom

Magyar Klasszisok névvel első ízben készítette el a Coface Hungary és a Világgazdaság azt a Top 200-as listát, amely a hazai középvállalkozások növekedési dinamikáját vizsgálja, valamint egy ágazati felmérést is készített, amely rámutat, hogy a leggyorsabban növekvők között van az építőipar, a gép- és berendezés gyártás illetve az élelmiszeripar is.

Összesen több mint félezer dinamikusan növekedő magyar vállalkozást talált a Coface-Világgazdaság közös elemzése azon cégek között, amelyek 2006-ban már elérték az EU ajánlása szerinti középvállalati méretet - legalábbis árbevétel alapján, tehát forgalmuk 10 és 50 millió euró közé esett. Az elemzés országos listájába ezek közül a kétszáz leggyorsabban növekvő társaság került be (top 200). Ezen cégek növekedési üteme a Coface dinamikus mutató (DIN) szerint 300 és 997 százalék közé esett. (Az értékelés alapjául szolgáló DIN három év (2004-2006) adatait veszi figyelembe. A mutató legnagyobb mértékben a mérlegfőösszeg, a saját vagyon és a nettó árbevétel adatain nyugszik.)

A 2007-ben indult és a 2008-ban kiteljesedett pénzügyi válságot közvetlenül megelőző, ma már lassan csak "boldog békeidőként" említhető évekről ad pillanatképet a Coface és a Világgazdaság közös elemzése - vélekedik Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója. A Magyar Klasszisok című elemzés rámutat, hogy a cégek ebben az időszakban még képesek voltak gyorsan növekedni, a belőlük összeállított top 200-as ranglistából néhány igen fontos következtetés levonható az azóta kibontakozó új tendenciákat figyelembe véve.

Új piacra kell lépni

"Az amerikai másodlagos jelzálogpiaci problémák indította válság a világgazdaságra is hatással van, és ezt a magyar cégeknek is figyelembe kell venni. Nekik is szembe kell nézniük a visszaeső hazai fogyasztás problémájával, ezért értékesítési volumenük szinten tartása érdekében új piacokat kell keresniük más országokban; emellett ezzel a több lábon állás előnyét is magvalósítják" - mutat rá Dercze. "Ugyanakkor a más piacokon való megjelenéshez nemcsak a partnervállalatokról kell pontos információval rendelkezni, hanem az országkockázatról is hiszen, makrogazdasági problémák növekedésével a vállalati kockázatok is megnövekedhetnek" - teszi hozzá Dercze.

Azok a vállalkozások, amelyek nem vesznek igénybe olyan kockázat csökkentő eszközöket, mint a céginformáció, a hitelbiztosítás vagy valamelyik követelésbehajtás, könnyen abban a helyzetbe kerülhet, hogy bedőlhetnek. Mindamellett még a legelőrelátóbb cégeknek is ajánlott megfelelő hitelbiztosítással rendelkeznie, hiszen a bevétel tört részért köthető biztosítások még a legváratlanabb esetekben is hatékony védelmet biztosítanak.

Gyors tőke és árbevétel növekedés volt jellemző

A 200 vállalkozás 2004 vége és 2006 vége között 950 milliárd forintra emelte, azaz megduplázta az árbevételét. Saját tőkéjük ezen időszakban 37 százalékkal, 200 milliárd forintra bővült. A vizsgált cégek közel fele már több mint tíz éves, így a gyorsan növekvők közé korántsem csak fiatal vállalatok sorolták be magukat. Ez a valóban jól menedzselt és valós piaci tevékenységet végző (tehát nem kényszervállalkozásként vagy eleve csalási szándékkal létrejött) hazai cégek állóképességét mutatja.

Az országos Top 200 vállalat akár a nemzetközi pénzügyi, szakmai, valamint kockázati és magántőke befektetők számára is vonzó célpontoknak számíthatnak a készítők szerint. Gyors növekedésük nem egy cégnél ugyanis intenzív export tevékenységgel, vagy a belső piac olyan szegmensének lefedésével (niche-piaci stratégia) függ össze, amely lehetővé tette a kiugró teljesítményt, ez pedig vonzó mind szakmai, mind pénzügyi befektetők számára.

Az elemzés jól mutatja, hogy az országos Top 200-ban jelentős az építőipari vállalkozások súlya (a 33 cég a vállalkozások 16,5 százalék teszi ki), míg a mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek - a Coface adatai szerint - ugyancsak számottevő aránnyal bírnak (7,5 illetve 6,5 százalék). A leggyorsabban növekvők között pedig ott van az építőipar mellett a gép- és berendezés gyártás, valamint az élelmiszeripar is.

A lista élén a Győr-Moson-Sopron megyei, 5,3 milliárd forint árbevételű Rába Energiaszolgáltató Kft. áll (DIN: 997 pont), második a budapesti Invitel Telecom (10,6 milliárd forint árbevétel,  DIN: 924 pont), harmadik pedig a szintén budapesti Murus Fővállalkozó és Generálkivitelező Építőipari Zrt. (3,79 milliárd forint árbevétel, DIN: 915).

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo