Már csak engedélyre vár a repülő autó

2016. február 29. hétfő - 20:01 / klímablog
  •    

A Terrafugia amerikai cég határozott szándéka, hogy 2025-re elterjeszti repülő autóit. A prototípust már 2014-ben megépítették. Helyből fel tud szállni, kifutópálya sem szükséges hozzá. Húszórás tanfolyamon meg lehet szerezni a pilótaképesítést, de ez is csak végszükség esetén kell, hiszen a jármű magától repül. Az ára még nem ismeretes.

A Terrafugia tulajdonképpen két járművel állt elő. Az egyik úgy fest, mint afféle közúti helikopter. Két propelere van, amelyek a kinyitható szárnyakból bújnak elő. A szárnyak hasonlatosak a felfelé nyíló ajtókhoz, amilyenekkel a Szárnyas fejvadászban vagy a Vissza a jövőben látott autók rendelkeztek, vagy újabban az Elon Musk által fejlesztett Tesla Model X. (A cég egyébként szintén kacérkodik a repülő autó gondolatával!)  Ez a szárny azonban középen hajlik, hogy könnyen be lehessen csukni az autó oldalába. A jármű ezért könnyen befér egy hagyományos garázsba vagy parkolóhelyre.

A Terrafugia egyik járműve a Transition – a képeken fehér-kék csíkkal –, a másik a TF-X, mely szürke-fekete árnyalatokat visel.

Behajtja és becsukja a szárnyát, mint a madár (fotók: Terrafugia)

A Transition behajtja és becsukja a szárnyát, mint a madár
Fotók: Terrafugia

A Transition 400 mérföldet, azaz 643 kilométert képes megtenni egy tankkal, a TF-X 500 mérföldet, vagyis 804 kilométert. Előbbi akár 160 kilométerre is képes felgyorsulni a levegőben. A TF-X hibridautó, tehát elektromos járműként is üzemeltethető.

A TF-X előnye, hogy vízszintesen is fel tud szállni, nincs szükség kifutópályára hozzá. A Transition le- és felszállásához viszont szükséges hagyományos reptér.

Annyit fejlődünk a következő 20 évben, mint az elmúlt 300 alatt
A beültethető chipek, implantátumok és egyéb informatikai eszközök veszélyeire figyelmeztetett Gerd Leonhard futurológus a 4. ipari forradalom lehetőségeit elemezve. Szerinte ép emberi test nélkül a technológiai forradalom nem ér semmit.

A technológia készen áll, és működőképes: a két jármű még nem került kereskedelmi forgalomba, de bérelni már lehet. Sorsuk attól függ, hogy az amerikai légi szabályozási hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) engedélyezi-e a technológiát, és helyet biztosít-e neki a légtérben.

Figyelembe véve, hogy egyre inkább sokszereplős a légtér (például terjednek a drónok is), az illetékes hatóság vélhetően felismeri, hogy a légi közlekedés demokratizálódása, vagyis a magánszereplők és a kisvállalkozások térnyerése megállíthatatlan.

Az FAA-t éppen a drónok megjelenésére reagálva kérte fel a kormány, hogy kreáljon rendeleteket a vezető nélküli légi járművek szabályozására – e kategóriába tartoznak a drónok is.

Közúti csoda

TF-X, a közúti csoda. Még csak kutatási céllal engedik furikázni

A hivatal 2015 decemberében engedélyt adott a Terrafugiának a járművei használatára kutatási céllal. Ebből arra lehet következtetni, hogy ha nagy balesetek nem történnek, a technológia előbb-utóbb zöld utat fog kapni, s kereskedelmi (és közúti) forgalomba kerülhet.

A Terrafugia egyike annak a 4 teamnek, melyet az FAA konzultánsként hívott meg a légtér-menedzsement és -infrastruktúra jövőjének elemzésére, a rendeletek kidolgozásának nyitányaként. A kiválasztottak közé tartozik még a Boeing, a Lockheed Martin, a Virgin America és az Embry Riddle Aeronautical University. Impozáns társaság.

Carl Dietrich 2006-ban alapította a Terrafugiát, mely a massachusettsi Woburnban működik. A vállalkozás törzsgárdáját a Massaschusetts Institute of Technology (MIT) Aeronautics and Astronautics Department volt diákjai teszik ki.

Befér a garázsba is. Nem kell újat építeni. De ehhez a típushoz kifutópálya is kell.

Befér a garázsba is. Nem kell újat építeni. De ehhez a típushoz kifutópálya is kell

Dietrich elmondása szerint nem igényel különösebb nagy hozzáértést járműveik vezetése. A szükséges pilótaképesítést 20 órás sportpilóta-tanfolyamon meg lehet szerezni. Nem mintha alapjáratban szükség lenne rá: ha minden rendben megy, a jármű magától repül. A vezető betáplálja az úti célt, a szoftver lecsekkolja az időjárási viszonyokat, és megállapítja, mely irányba célszerű repülni. A vezetési készségek ott jönnek szóba, hogy a vezetőnek kell eldöntenie, a körülmények biztonságosak-e a leszálláshoz.