Hogyan lesz sikeres a magyar gyógyszeripar?

A gyógyszeripari kutatás-fejlesztés és az orvosi biotechnológia támogatását segítő kormányzati akcióterv középpontjában a rendelkezésre álló források hatékonyabb kihasználása áll a szektor versenyképességének növeléséért - foglalta össze a kormány által elfogadott akciótervet Mester Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) versenyképességért felelős szakállamtitkára csütörtökön a Budapesten tartott sajtótájékoztatón.

A gyógyszeripari és biotechnológiai akcióterv rövid távon intézkedéseket tartalmaz az ágazat utóbbi években jelentősen romló versenyképességének javítása érdekében, hosszabb távon pedig a fenntartható növekedést célozza meg. Az akcióterv három alapelemre épül: a kutatás-fejlesztésre, a gyógyszergyártásra és a gyógyszerfelhasználásra.

Az intézkedések között szerepel többek között a vállalkozásfejlesztési pályázatokban a gyógyszer- és biotechnológiai vállalkozások kiemelt kezelése, a klinikai kutatóhelyek jobb hasznosítása, tobábbá az akcióterv hangsúlyt fektet a középfokú oktatás erősítésére is.

A terv szerint Magyarországon is bevezetik ebben a szektorban a fiatal innovatív cég (young innovative company) státuszt, ami lehetőséget ad az Európai Unió szabályaival összhangban nagyobb támogatásra, például a kutatók részvényopciós programmal történő ösztönzésére. Jelenleg az adózási szabályok miatt ez nem célszerű eszköz - mondta Mester Zoltán.

Kedvezményeket is kapnak

A szakállamtitkár emlékeztetett arra, hogy az akcióterv kidolgozásával egyidőben már jelentős lépést tettek a gyógyszeripar versenyképessége érdekében a gyógyszergazdaságossági törvény módosításának elfogadásával. Eszerint a gyógyszeripari vállalatok a 2009. évi k+f ráfordításaikat 20 százalékos mértékig 2010-ben leírhatják abból a 12 százalékos külön kötelezettségből, amit az egészségbiztosítási alap által támogatott gyógyszerek termelői áron számított forgalma után kell befizetniük az egészségbiztosító kasszájába. A leírás mértéke 2010-től 100 százalék, amit először 2011-ben számolhatnak el.

A múlt évben a 12 százalékos befizetési kötelezettség a négy nagy magyarországi gyógyszergyártónál 6-8 milliárd forint volt. A leírható k+f költségek várható nagysága a számítások szerint nem rengeti meg a gyógyszerbüdzsét - jegyezte meg Mester Zoltán újságírói kérdésre válaszolva.

Sok beruházás és fejlesztés kötődik a gyógyszeriparhoz

A gyógyszeripar erősen exportorientált, az orvosi biotechnológia pedig nagyon dinamikusan fejlődik - ismertette Mester Zoltán az ágazat jellemzőit. A magyarországi gyógyszergyártók 2008. évi 692 milliárd forint bevételének 72 százaléka exportból származott. Ezek a vállalkozások költik a legtöbbet kutatás-fejlesztésre - 2008-ban 51 milliárd forintot - ami árbevétel arányosan 7 százalék, és az összes magyarországi k+f költés mintegy 30 százaléka. A gyógyszeripar jelentős beruházó is, 2008-ban erre 54 milliárd forintot fordítottak a cégek, ami az árbevételük közel 8 százaléka.

A biotechnológiai vállalkozásokról a szakállamtitkár nem tudott friss adatokkal szolgálni. Az ezzel foglalkozó cégek száma 2007-ben 55 volt és ezer főt foglalkoztattak. Az árbevételük elérte a 6,5 milliárd forintot, amiből az export 4,7 milliárd forintot tett ki.

Az ágazati akcióprogramok közül már elfogadták a járműiparit, a logisztikai ágazatét, és készül az információtechnológiai akcióprogram. A gyógyszeriparral együtt e négy ágazat kap kiemelt akciótervet.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo