Hogyan kerülhetnek tengeri szállítmányok dugóba?

Hétköznapi embereknek a közlekedési dugó a nagyvárosokra, az ünnepek előtti és utáni csúcsokra, de mindenképpen a közúti dugókra vonatkozik. Ezzel szemben az utóbbi 2-3 évben folyamatosan lehet az úton lévő hajóknál is dugóról beszélni. Ez nem más, mint úton feltorlódott hajók tömkelege, akik elhajózásra vagy kikötésre várakoznak a kikötők körül. De mit is jelent ez és mi van a háttérben?

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

Covid idején elhalasztott vásárlások feltorlódása

Gyulai Krisztina

Covid hullámok idején a bizonytalan helyzetek, a lezárások miatt a gazdasági szereplők a rendelések elhalasztása mellett döntöttek. Ebben közrejátszott többek között a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet, a világ országaiban eltérő időben történő lezárások, a termelési volumenek volatilitása. Ebből adódóan sok rendelést vagy le sem adtak, vagy a gyártó és/vagy a vevő egy későbbi időpontra tette át. Továbbá sok olyan ágazat is volt, ami a Covid igazi nagy vesztese. Így azon ágazatok akár komplett rendelései egy időre eltűntek a rendszerből.

Covid idején az üres konténerek miatt állt meg az élet a kikötőkben

A járvány alatt sok esetben egy-egy járvány sújtotta országban az üres konténerek kikötőkbe történő visszajuttatása okozott gondot. Egyszerűen a lezárt területeken vagy nem is tudták fogadni a konténert, vagy időben nem tudták visszajuttatni az üres konténert, hogy az visszajuthasson az áruforgalmi láncba. Ez a korábban nem látott jelenség képes volt lassítani a világkereskedelmet és növelte az áruk úton lévő idejét, mivel hirtelen a forgalomban lévő konténerek száma nem volt növelhető.

Lezárások közti és Covid utáni gyors felfutás a világkereskedelemben

Lezárások között és jelen pillanatban a koronavírus után a kereskedelem gyorsult, méretében pedig drasztikusan nő. Mára lemondhatjuk, hogy a kereskedelem a statisztikák alapján visszaállt a járvány előtti szintre. Mégis azt látjuk, hogy rések vannak a pajzson, a korábban megszokotthoz képest nagy a késedelem, ami mellé egy korábban sosem látott mértékű fuvardíj társul.

Hogy is van ez? Drágább, mint valaha, lassabb, mint valaha? Nem tervezhető az indulás és az érkezés. Túlfoglalások vannak, menetrend pedig csak papíron létezik. Átlagosan 30 napos késedelemmel kell egy – egy konténernél a tervezetthez képest számolni.

Valóság a tengeri dugók mögött

Jelenleg Amerikában a kikötőkben kezd helyreállni a rend, ezzel szemben az európai kikötők sorra „bedugulnak”. Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, … hajók rostokolnak a partok közelében kikötésre várva. Sokszor 1-2 hetes várakozások, nyugtalan vevők, bizonytalan termelési kilátások a késés következtében.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo