„Gazdasági bérgyilkosok” kíméljenek!

A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap által nyújtott hitelek feltételei nem a kölcsönfelvevő országok igényeire, hanem gazdaságuk idegen érdekek által vezérelt befolyásolására hivatottak - állítja vitacikkében dr. Csató Mária közgazdász.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

John Perkins könyve, az „Egy gazdasági bérgyilkos vallomásai", nem véletlenül vált rövid idő alatt népszerűvé a maga őszinte és leleplező voltában, hiszen rávilágít annak a pénzügyi segítségnyújtásnak a Janus-arcúságára, amellyel a fejlett országok a rászoruló és kiszolgáltatott gazdaságokat becsalják az eladósodottság csapdájába, és a világméretekben zajló modern gyarmatosítás egyetlen alkalmazható eszközével, a pénzzel szerzik meg befolyásukat azok politikai berendezkedésének és gazdasági szerkezetének alakulása felett.

A nemzetközi intézményekkel folytatott hitelfelvételi tárgyalások megszakadása kapcsán mindenki azt fontolgatta, hogy mennyiben tekinthető reálisnak a pénzügyi függetlenség azonnali és ilyen módon történő kivívása, és a magyar állásponthoz való határozott ragaszkodás milyen következményekkel jár majd hazánk jövőbeni gazdasági helyzetének alakulására. A vélemények különbözősége „a cél és a hozzávezető út" polémiájában fogalmazható meg, vagyis a vita arról a kérdésről folyik, hogy a hitel lehívásának kizárólagos feltétele a vállalt hiánycél teljesítése, vagy az ahhoz kapcsolódó úgynevezett megszorító intézkedések felvállalása is beletartozik-e a teljesítendő kötelezettségek sorába.

Sokkoló magatartás

Mint ismeretes, az a tény, hogy a gazdaságpolitikai lépések megválasztása az ország belügyének tekintendő, vegyes visszhangot váltott ki az elemzők körében, amely azonban nem szűkölködik a pozitív elemekben sem. Túlzás nélkül mondható, hogy a nemzeti gazdasági stratégiákba való beleszólásnak és a történések folyamatos és beható ellenőrzésének visszautasítására még nem volt példa az IMF és a Világbank történetében, így sokkolta őket a magyar kormány viselkedése. Az eset annál inkább tekinthető nóvumnak, mert hazánk nem először kapott pénzügyi segítséget ettől a két szervezettől, és mindig fegyelmezetten teljesítette az ezzel járó kötelezettségeket.

Dr. Csató Mária
1978-ban szerzett közgazdászdiplomát a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen, majd 1983-ban annak Továbbképző Intézetében pénzügy szakon szakközgazdász-oklevelet. 1984-ben cum laude minősítéssel doktorált pénzügyekből. Szakmai pályáját az Állami Fejlesztési Bankban kezdte, majd az Országos Anyag- és Árhivatalban dolgozott. 1985-től különböző beosztásokban a Pénzügy-minisztériumban, a banktörvény hatálybalépését követően pedig az Állami Bankfelügyelet főosztályvezetőjeként vett részt a kétszintű bankrendszer létrehozásának és fejlesztésének munkálataiban. 1994-től a Magyar Export-Import Bank Rt. közgazdasági területének ügyvezető igazgatója, 1997-től 2002-ig vezérigazgató-helyettese és az igazgatóság tagja. 2002-től pénzügyi tanácsadó, jelenleg független pénzügyi szakértő, saját pénzügyi szolgáltató cégét vezeti.

A két pénzügyi intézmény 1945-ben alakult azzal a céllal, hogy sajátos munkamegosztásban segítse a világháború utáni újjáépítéshez és - ahogyan 1944-ben az Egyesült Nemzetek Bretton Woodsban lezajlott pénzügyi konferenciájának felszólalói fogalmaztak - egy új gazdasági rend kialakításához szükséges financiális forrásokhoz való hozzájutást. A köznapi beszédben csak Világbankként emlegetett Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank mindenekelőtt nagyméretű projektek hosszú távú finanszírozásához nyújtott hitelt, amelynek feltétele általában úgynevezett szerkezetátalakító programok elindítása volt, míg a Nemzetközi Valutaalap elsősorban a monetáris problémákat volt hivatott megoldani nemzetközi szinten.

Magyarország 1982-ben csatlakozott a két szervezethez, és ugyanebben az évtizedben megkezdte az első ipari szerkezetátalakító program végrehajtását, amelyhez kölcsönt kapott.

Ebben az időszakban zajlott le az árreform, amely a kompetitív árrendszer megteremtésére, a bankreform, amely a kétszintű bankrendszer létrehozására, továbbá az adóreform, amely a hozzáadott értékadó bevezetésére irányult. (A történelmi hűség kedvéért itt említendők meg a bérreformmal kapcsolatos intézkedések is, már amennyiben a bruttósítás irányába tett kezdetleges lépések reformértékűnek tekinthetők.) Különösen a pénzintézeti intézményrendszer átalakításával összefüggő munkálatok voltak látványosak; az ezen a területen végrehajtott szervezeti változtatások megelőzték a gazdaság egyéb szféráiban végbemenő folyamatokat. A Világbank képviselői rendszeresen látogatták az illetékes hatóságokat és minisztériumokat, személyes konzultációk keretében tájékozódtak az előrehaladás üteméről, és fellépésük legalább annyira volt számonkérő, mint tanácsadó jellegű.

Felmerül tehát a kérdés: lényegében mi is változott azóta?

Nem befolyásolás, beavatkozás

Minden egyes hitelfelvétel esetében a kölcsönt nyújtónak az a követendő magatartása, hogy meggyőződjék az adós jövőbeli törlesztési hajlandóságáról és fizetőképességéről. Amennyiben nemzetközi méretekben gondolkodunk, egy-egy kormány hitelképessé minősítése mögött a kölcsön futamideje alatt végrehajtott olyan, kontrollálható és elfogadott gazdaságpolitikai szándékok állnak, amelyek a hitelező pénzügyi szervezet megítélése szerint lehetővé teszik az adósságszolgálat ütemes teljesítését, egészen a hitel lejáratáig.

Az elvárás természetes és logikus, azonban az említett intézményrendszer - amelyet sokszor és sokan a globalizáció fő alappilléreként is emlegetnek - már a hitelekről szóló döntések során olyan mélységben avatkozik bele az egyes nemzetgazdaságok fejlődési irányaiba, amely azok állampolgárainak életét is közvetlenül érinti. A gazdaság importhelyettesítő vagy exportvezérelt pályára állítása nem az adott ország, hanem a nemzetközi intézményi befektetők érdekeit szolgálja, a privatizációs lépések megtételére vonatkozó presszió pedig adott esetben nem elsősorban a munkahelyteremtést, hanem a külföldi beruházók üzletbarát környezetének létrehozását segíti elő.

A kölcsönök tehát - már kondíciójukat is tekintve - nem a kölcsönfelvevő országok igényeire, hanem gazdaságuk idegen érdekek által vezérelt befolyásolására hivatottak. Mondhatjuk ugyan, hogy a nagy tapasztalattal rendelkező Világbank és IMF tudja, hogy mely feltételek teljesülése esetén biztosított a kölcsönök visszafizetése. Alapszabályuk ezért is tartalmazza azt, hogy kikötéseket tehetnek a hitelek felhasználását illetően, és a folyósítás e kritériumok teljesítésének a feltétele. A szakértők által kidolgozott különböző gazdasági modellekre alkalmazott hitelezési protokoll azonban nem mindig és maradéktalanul testreszabott, ezt a gyakorlatot a nemzetközi pénzügyi intézmények hitelezési gyakorlatát az utóbbi egy-két évtizedben ért kritikákban is élesen támadják.

Felelősök felelősség nélkül

Végeredményben az adósság csapdájában vergődő nemzetgazdaságok egyre növekvő kiszolgáltatottsága az, ami megkérdőjelezi a kölcsönök odaítélésének módját, különös figyelemmel arra is, hogy a Világbank alapszabálya IV. cikkelyének 10.§-ában foglaltakkal szöges ellentétben a hitelek a tagországok politikai életébe történő egyértelmű beavatkozással járnak. A kölcsönnyújtást kivétel nélkül kísérő megszorító intézkedések számonkérése olyan belpolitikai feszültségeket okoz(hat), amelyek kiéleződése óriási próbatétel az érintett kormányok számára, s amelyekért a felelősséget csak azok a hitelező intézmények nem vállalják, amelyeknek végső soron köszönhetők.

Magyarország gazdasági teljesítményének alakulása elsősorban a konvergenciaprogramban foglaltak alapján mérhető és védhető, ezen belül pedig az uniókonform költségvetés mérőszámainak átvétele biztosítja a tisztánlátást. Joggal merül fel tehát a kérdés: miért volt szükség a 2008. november 19-én aláírt Egyetértési Megállapodásban - és azt követően is - jóval szigorúbb feltételeket rögzíteni a hitellehívás egyes részleteihez kapcsolódó gazdaságpolitikai kritériumok és azokkal összefüggő beszámolási és ellenőrzési feltételek tekintetében? Ebben az esetben ugyanis vagy a helyzetfeltárással, vagy pedig a 2012-ig terjedő aktualizált konvergenciaprogrammal van a gond. Az ország teljesítőképessége csúcsra járatott; és emellett kockáztatni az újabb megszorítások ellenére kialakuló eladósodást, minden szempontból vállalhatatlan.

Csak emlékeztetőül: 2009 az IMF és az Európai Unió elvárásainak való megfelelés jegyében zajlott. Egymást követték a vizsgálatok, ellenőrzések, konzultációk és az újabb megszorító intézkedések megtételére vonatkozó ígéretek. A (kiegészítő) Egyetértési Megállapodás(ok)hoz fűződő addendumok és a Teljesítési Nyilatkozat(ok) alapján a hiánycél módosítása mellett - a GDP-arányos deficit 2010. évre rögzített mértéke 3,8% - ismételten további feltételek meghatározására került sor.

Kompromisszumok: nem mindegy, hogyan
Mindemellett tisztában kell lennünk azzal, hogy egyelőre, úgy tűnik, nem várhatunk engedményeket. Más elbírálás alá esünk, mint a konvergenciakritériumokat folyamatosan megsértő régi uniós országok, szigorúbb bánásmódban részesülünk, mint a - hozzánk hasonlóan - jelenleg még az euroövezeten kívüli tagállamok. Rebellis viselkedésünknek köszönhetően a válságból való kilábaláshoz nyújtott pénzügyi segélycsomag ellenében ránk erőszakolt reformokat, kívülről diktált intézkedéseket várnak el tőlünk, a korábban említett tűrőképességi mélységekig belenyúlva az állampolgárok mindennapi életébe. Hiszen nem véletlen, hogy a választásokat azért nyerte meg ez a kormány, mert olyan változásokat ígért, amelyek a legneuralgikusabb, akut problémákat hivatottak megoldani.
Minden kampánynak szükségszerű velejárója a populizmus mint politikai ideológia, amely az átlagember szimpátiájának elnyerésére irányul. A jelenlegi szituáció abban különbözik a korábbi voksolások utáni helyzettől, hogy a kormány meg is szándékozik tartani az ígéreteit... és ez nagy különbség. A megoldások módját, realitását, perspektivikus létjogosultságát, egyáltalán a „hogyanját" lehet vitatni, a jobbítás szándékával szükséges is a ma még nyers koncepciókat árnyaltabbá és közérthetőbbé tenni. Magyarországot vonzóvá kell tenni a külföldi tőke számára, de nem úgy, hogy a nemzeti érdekek háttérbe szoruljanak. Közeledik a kompromisszumok megkötésének ideje, és valóban jó lenne mély konfliktusok elkerülésének akaratával tárgyalóasztalhoz ülni.
Miután az IMF és az Európai Unió a mindenkori magyar kormánnyal kötötte, illetve köti meg a szerződéseket, valószínűleg nem lehet teljesen eltekinteni a korábbi elkötelezettségektől - ez nyilván nemzetközi jogi állásfoglalások tárgyát képezi majd. Ezzel együtt az események precedensértékűnek tekinthetők országunk és gazdaságunk jövőbeni sorsát illetően, amelynek alakulása a társadalmi komfortérzet fokozódásának irányába látszik elmozdulni. Nem „gazdasági bérgyilkosokra" van tehát szükség, hanem világméretű dimenziókban gondolkodó és cselekvő összefogásra, amelytől elvárható a globalizáció pozitív hatásának kibontakozása országhatárokon belül és kívül.

Dr. Csató Mária

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo