Ezt várja tőlünk az IMF

2012. január 27. péntek - 13:17 / PP/MTI
  •    

Magyarországnak fenn kell tartania gazdasága stabilitását, javítania kell költségvetési politikájának tervezésén és a gazdasági kormányzáson - jelentette ki Christoph Rosenberg, az IMF magyar misszióvezetője az IMF Survey-nek nyilatkozva.

Christoph Rosenberg
Christoph Rosenberg

Rosenberg elismerte, hogy a gazdasági stabilitás fenntartása terén Magyarországon tett "néhány pozitív lépést" és "nagyon ambiciózusnak" nevezte az idei költségvetést is. Rámutatott, hogy az ebben foglalt strukturális költségvetési kiigazítás "bármely ország szabványai szerint nagynak számít".

A kiigazítás Rosenberg szerint természetesen prociklikus: a kormány emeli az adókat és csökkenti a kiadásokat egy olyan időszakban, amikor a gazdaság lassul. De két év strukturális lazításai után erre annak biztosítására van szükség, hogy az adósság GDP-hez viszonyított aránya továbbra is csökkenő pályán maradjon, és ne terhelje továbbra is a gazdaságot. Mint mondta, ez azért is fontos, hogy megmaradjon a befektetői bizalom a finanszírozás költségeit ellenőrzés lehessen tartani. Rosenberg értékelése szerint a magyar monetáris politika is megfelelően szigorú, a forint további destabilizáló leértékelődésének megakadályozása érdekében.

Christoph Rosenberg szerint a magyar gazdaság előtt álló kihívások kezelése érdekében szükség van a költségvetési politika tervezésének javítására, annak kevésbé regresszívé tételére és növekedésbaráttá alakítására.

Nincs feltétel?
Semmilyen előfeltétele nincs a hiteltárgyalások megkezdésének a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) és az Európai Unióval (EU), a magyar kormány kész a tárgyalásokra, így azok bármikor megkezdődhetnek – jelentette ki Giró-Szász András kormányszóvivő pénteken az MTV Ma reggel című műsorában. Hangsúlyozta azt is: az Európai Bizottság által kifogásolt törvények megváltoztatása sem előfeltétele a hiteltárgyalások megkezdésének. Hozzátette: az egykulcsos adórendszer megszüntetése mint feltétel pedig az EU-ban "fel sem merült", az IMF pedig az elmúlt 2-3 évben legalább négy olyan országnak adott hitelt, ahol egykulcsos adórendszer van, és ebből kettő az Európai Unió tagja. Bizonyos kérdéseket csak óvatosan érintettek a csúcson. Az eurókötvényt, úgy látszik, Németország végleg megvétózza, és azt sem látná szívesen, ha az Európai Központi Bank (EKB) felvásárolná a bajban lévő országok lejáró államkötvényeit. A csúcson született döntés heti 20 milliárd euró értékben korlátozta az EKB állampapír-vásárlását. Inflációs hatástól így vélhetőleg nem kell tartani, de a probléma megoldásához sem feltétlenül elegendő – mondta el Rácz Margit, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének kutatási igazgatója az Inforádió műsorában.

Az egykulcsos adó bevezetésével kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy annak konkrét magyar változata és az egyes hozzá kapcsolódó rendelkezések az "optimálisnál kedvezőtlenebb gazdasági eredményeket hoztak, növelték bürokráciát, és túlságosan nagy terhet jelentettek a leginkább veszélyeztetettek számára". A misszióvezető az általa kifogásolt rendelkezések közé sorolta az alapvető adókedvezmény megszüntetését, a minimálbér meredek, 18 százalékos emelését, a munkaadók számára megfogalmazott bérrendszeri és kompenzációs ajánlásokat, valamint a jövedéki adó növelését és a normál áfa-kulcs 27 százalékra történő emelését. Az IMF aggálya az, hogy mindez csökkenti a reálbevételt és az alacsonyabb képzettségű munkavállalók foglalkoztatásának lehetőségeit is. Egyúttal bonyolultabbá, és kevésbé vonzóvá teszi az üzleti tevékenységet Magyarországon – tette hozzá.

Kép:Piac&Profit/FényesGábor
Kép:Piac&Profit/FényesGábor

Rosenberg szerint negatívan hatnak az üzleti környezetre a túlnyomórészt külföldi tulajdonban lévő kiskereskedelemre, valamint az energetikai, a kommunikációs, és a banki ágazatra kivetett "válságadók", valamint azok az intézkedéseket, amelyek beavatkoztak a már meglévő hitelszerződésekbe. Rámutatott, hogy Magyarországnak sürgősen új beruházásokra, köztük külföldi befektetésekre van szüksége, s hogy ezen a téren az ország a szomszédjaihoz és korábbi saját teljesítményéhez képest is lemaradt.

Nem csak költségvetési a probléma
A GKI szakértői úgy vélik, hogy súlyos hiba lenne az IMF-fel és az EU-val folytatandó tárgyalásokat költségvetési jellegűnek minősíteni. A jelenlegi pénzügyi-finanszírozási válság természete elsősorban bizalmi és politikai, csak másodsorban gazdaságpolitikai és harmadsorban költségvetési jellegű. Elkerülhetetlennek látszik, hogy a kormány hajlandó legyen olyan lényegi intézményi-törvényi változásokra, amelyek legalább jórészt visszaállítják az európai piacgazdaságokban szokásos jogbiztonságot.

 

A misszióvezető hangsúlyozta, hogy a gazdasági kormányzás javítása szintén növeli a politikai intézkedések kiszámíthatóságát. Christoph Rosenberg a leglátványosabb példaként a központi bank függetlenségéről folytatott vitát említette. Mint mondta, a "2011 végén elfogadott jogszabály azt a benyomás keltette, hogy a kormány megpróbálja befolyásolni a központi bankot a döntéshozatalban". Hozzátette: a kormánynak mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy egy, a legjobb nemzetköz gyakorlattal összhangban álló törvénymódosítással eloszlassa ezt a benyomást. "Világossá kell tenni: a monetáris politikát azok irányítják, akiket megbíztak ezzel, és nem a kormány" – fogalmazott Christoph Rosenberg. (Magyarország „az utóbbi időben hozott néhány olyan döntést, amelyekről úgy tűnik, nem felelnek meg teljesen az európai jognak" – mondta a BBC-nek  adott interjújában Olli Rehn, az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi kérdésekben illetékes alelnöke, aki szerint a jegybanktörvény módosítása az egyik előfeltétele az EU részéről a Magyarországgal kötendő megállapodásnak.)

Mint mondta, a fékeket és ellensúlyokat a 2010-ben meggyengített Költségvetési Tanács esetében is helyre kell állítani. Rosenberg az IMF aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a testület a jelenlegi formájában nem rendelkezik megfelelő erőforrásokkal és függetlenséggel ahhoz, hogy egy külső és objektív képet szolgáltasson a költségvetési fejleményekről.

A misszióvezető szerint Magyarországra, amely még nem tért magához az előző válságból, hosszú távon pozitív hatással lehetnek a Széll Kálmán Terv kínálati oldalon bevezetett intézkedései, de időt vesz igénybe, amíg azok hatni kezdenek.