Ezen aggódnak leginkább a családi cégek

Növekvő optimizmus jellemzi a családi vállalkozásokat Európában, ugyanakkor sokan aggódnak a jövedelmezőség és a tehetséges munkaerő megszerzése miatt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A KPMG és a European Family Business 2013 decembere után újból megkérdezte a családi vállalkozásokat kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról. A 710 válaszadó 71 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Többségüknek december óta sikerült szinten tartani vagy éppen növelni forgalmukat, illetve munkavállalói létszámukat. A megkérdezettek mindössze 24 százaléka számolt be csökkenő forgalomról és 11 százaléka apadó dolgozói létszámról, szemben a decemberi 31, illetve 23 százalékkal.

A családi vállalkozások lehetnének az európai növekedés alapja – 
Kép: PP-archív

A válaszadók háromnegyede tervez beruházásokat: 55 százalékuk a főtevékenységébe szeretne invesztálni, 27 százalékuk nemzetközi terjeszkedésbe és 18 százalékuk diverzifikációba. A magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője, Mádi-Szabó Zoltán szerint mindez arra utal, hogy a vállalatok a beruházások során leginkább azok kockázatait próbálják minimalizálni. „A felmérésből az látszik, hogy rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik a nemzetközi terjeszkedésben a családi vállalkozások számára, sokan mégsem tesznek lépést ebbe az irányba. A válaszadók majdnem fele saját országára szeretne koncentrálni, és egyébként is csak olyan területek iránt érdeklődnek, amelyet valamilyen szinten már ismernek” – mondta Mádi-Szabó Zoltán.

De mi lesz hosszú távon?
A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.
A vállalkozások leginkább a jövedelmezőség visszaesése miatt aggódnak: 49 százalékuk szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, ami a következő fél évben előttük áll. 2013 végén még csak 38 százalékuk aggódott emiatt. A tehetséges munkaerőért folytatott harc is egyre élesebb a felmérés szerint: míg decemberben a válaszadók negyede, addig ma már 36 százaléka tartja ezt az egyik legégetőbb problémának.

„A második felmérés eredménye is azt erősítette meg, hogy a családi vállalkozások stabil alapul szolgálnak az európai növekedéshez. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a kihívásokat, melyekkel szembesülnek. A családi vállalkozások jövőbeni sikereinek érdekében enyhíteni kell a jövedelmezőséghez kapcsolódó nyomást, és támogatni kell őket a tehetséges munkaerő megtalálásában” – mondta el Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo