Egyre szürkül, de még mindig rózsaszín a magyar jövőkép

Három hónapos növekedés után 2019 januárjában októberi szintjére ment le a GKI konjunktúraindexe. Kissé az üzleti és a fogyasztói várakozások is romlottak, s főleg ez utóbbiak az egy évvel korábbinál is kedvezőtlenebbek. Ugyanakkor mindkettő továbbra is erős optimizmust tükröz.

Az üzleti szférán belül januárban az ipari és építőipari bizalmi index csökkent, a szolgáltatói és a kereskedelmi viszont kissé emelkedett. Az iparban decemberhez képest egyaránt rosszabb lett az elmúlt időszaki termelés, a termelési kilátások, a rendelésállományok – ezen belül az exportrendelések – megítélése. Egyedül a készletekről alkotott vélemény javult egy keveset. Az egy negyedévvel korábbihoz képest kissé rövidült a szerződéssel lefedett termelési időszak, lassult az új rendelések beáramlása. A legnagyobb mértékben az építőipari kilátások romlottak, de még így is nagyon kedvezőek. Az előző háromhavi termeléssel és a rendelésállománnyal kapcsolatos elégedettség azonban érdemben nem változott.

Kép: Pixabay

A magas- és a mélyépítő cégek kilátásai egyaránt valamivel rosszabbak lettek, az előbbiek romlása már hónapok óta tart. A kereskedelmi bizalmi index három hónapos csökkenés után januárban hibahatáron belül javult, s ezzel az elmúlt öt évet jellemző viszonylag keskeny sáv közepéhez áll közel. Az eladási pozíció megítélése kissé kedvezőbb lett, a készleteké és a rendelésállományé viszont némileg rosszabb. A szolgáltatói bizalmi index 2019 első hónapjában minimálisan jobb lett a 2018 véginél. Az általános üzletmenet megítélése romlott, a forgalmi várakozások viszont javultak. Az átlagos kapacitáskihasználás magas volt, de a válaszadók csaknem fele jelezte, hogy tudná bővíteni a teljesítményét. Ennek fő akadálya a munkaerőhiány volt.

A foglalkoztatási szándék minden ágazatban gyengült, de kiugró mértékben az építőiparban jelentkezett. Ugyanakkor csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az áremelési törekvés az ipar kivételével minden ágazatban gyengült. A kereskedelemben azonban így is a cégek mintegy 40 százaléka készül áremelésre. A fogyasztók inflációs várakozása erősödött. A magyar gazdaság jövőjének megítélése minden ágazatban sokat romlott, különösen az építőiparban és az iparban, kevésbé a kereskedelemben, alig a szolgáltató szférában. A lakosság véleménye is valamivel rosszabb lett.

A GKI fogyasztói bizalmi index a decemberi, kismértékű javulás után januárban ugyanilyen mértékben romlott. Ez a szint az egyébként kiugróan optimista tavalyi év mélypontja környékén van. A lakosság saját várható pénzügyi helyzetét és megtakarítási képességét romlónak érezte, a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét viszont javulónak.

A nyolcvanas években közelebb voltunk az osztrák életszínvonalhoz
Az elmúlt hónapokban – az MNB egy sajtóközleménye alapján – újra terítékre került a fejlett gazdaságokhoz (különösen Ausztriához) való gazdasági felzárkózás kérdése, amit az egy főre jutó GDP alapján mértek. A GKI Gazdaságkutató ZRt. számításainak segítségével megmutatjuk, mennyire reális a 2030-ig tartó gazdasági felzárkózás.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo