Csökkenő reálkeresetek, visszaeső fogyasztás

Nőhetnek a bruttó, de csökkennek a reálkeresetek és a cégek jelentős része trükközni kényszerül majd idén. Várhatóan javul az ipari konjunktúra. A befektetők tartós megnyugtatása nélkül nem várható Magyarország kockázati megítélésének javulása a GKI elemzése szerint.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:sxc

A GKI 2012-ben a versenyszférában (az 5 fő feletti cégeknél) a bruttó keresetek évi 6,5 százalék körüli növekedését prognosztizálja. Ugyanakkor arra is számít, hogy cégek jelentős része nem tudja teljesíteni a kormányzati irányelvet, illetve különböző trükkökkel - például formálisan hatórás foglalkoztatás - bújik ki a minimálbér-emelés követelménye alól, vagy csökkenti a foglalkoztatást. (A hazai foglalkoztatási helyzetről beszélt az MSZOSZ és a KISOSZ elnöke egy viteaesten.) A reálkeresetek (a családi adókedvezménnyel együtt) összességében 2,5 százalékkal, a versenyszektorban 1,5 százalékkal, a költségvetésiben közel 5 százalékkal mérséklődnek. A reáljövedelmek és a lakossági fogyasztás 2,5 százalék körüli, tehát a reáljövedelmekhez hasonló csökkenése várható. A beruházások visszaesése idén is folytatódik, mintegy 4 százalékkal.

Az iparban 2012 második felétől várható a konjunktúra javulása, éves átlagban 4,5 százalékos ütem várható. Az építőiparban a hatéves visszaesés után 2012-ben újabb 5 százalékos visszaesés várható. A mezőgazdaságban az átlagon felüli 2011. évi termés után átlagos időjárás esetén csökkenés valószínű. A kiskereskedelmi forgalom 2,5 százalékos csökkenése csak tükrözi a gazdasági-jövedelmi folyamatokat, a pénzügyi szektor visszaesése viszont az egész gazdaság fejlődési képességét visszafogja. A GDP 1,5 százalékkal csökken. Az I. negyedévi markáns visszaesést az év vége felé szerény élénkülés követheti.

A befektetők tartós megnyugtatása nélkül nem várható Magyarország kockázati megítélésének javulása

A munkaerő-kereslet 2012-ben kissé, a 2011. évi növekedéshez hasonló mértékben, mintegy 0,8 százalékkal csökken. A munkanélküliség az utolsó három negyedévben alig változott. Idén az év elején ismét növekedés kezdődött, a szezonális okokon kívül a fel- és végelszámolási hullám, illetve a foglalkoztatási terhek növekedése következtében. A közmunkára szánt keretek 2012-ben jelentősen nőnek - a 2011. évi több mint háromszorosára - és a kormányzat visszaáll a korábbi 6-8 órás foglalkoztatásra. Ily módon a munkanélküliek lerövidített segélyezésénél megtakarított összeggel legalább azonos költségvetési kiadás jelentkezik. A banki hitelezés keresleti és kínálati oldalról is leépül. A bankok egyre inkább nem akarnak és nem tudnak hitelezni. A lakosság kerüli a hitelfelvételt, a vállalatok elhalasztják beruházásaikat és így hitelkeresletüket. Az önkormányzati szféra eladósodása is jelentős, emellett a reform is bizonytalanságot okoz, így új hitelekre ott sem lehet számítani. A hitelállományok leépítése várható.

Éves átlagban 5,3 százalékos, az év végén 5 százalék alatti inflációs ütem várható. (Márciusban az elemzők várakozásainál magasabbra ugrott az infláció.) A monetáris tanács februárban sem változtatott alapkamatán, bár egy tag már a csökkentés mellett szavazott. Ennek azonban legkorábban az IMF-megállapodás, vagy legalább az EU által hitelesített költségvetési konszolidációs pálya után lehet létjogosultsága. A tavaly kinevezett tagokon keresztül érvényesülő politikai befolyás rombolja a Monetáris Tanács hitelességét, a piaci hozamok a szokottnál erőteljesebben szakadnak el az alapkamattól, s a monetáris politika eszköztelenné, az ország pedig sebezhetőbbé válik. További ingadozások mellett éves átlagban 290 forint körüli árfolyam valószínű. A gazdaságpolitika a jelek szerint ennél nem is akar érdemben erősebb forintot, s inkább a kamatok - ilyen körülmények között mesterséges - csökkentésére törekszik.

A befektetők tartós megnyugtatása nélkül nem várható Magyarország kockázati megítélésének javulása. A sikeres állampapír-kibocsátások elfedik, hogy ezzel nagyon drága - hosszabb távon csak magas elsődleges többlet, azaz jelentős további restrikció mellett finanszírozható - forrásokhoz jutunk, illetve, hogy ennek következtében (más tényezőket változatlannak feltételezve) az államadósság szintje továbbra is növekvő. Az IMF-fel történő megállapodás esetén a jelenleginél jóval alacsonyabb kamatszint is elérhető lenne. Az időhúzás gazdaságilag igen nagy károkat okoz (az EU becslése szerint már 2013-ra a GDP 0,5 százalékával emeli a kamatkiadásokat).
(Az elemzés az államháztartásról, költségvetésről, IMF-EU megállapodásról szóló részét itt olvashatják.)

A GKI prognózisai 2012-re

 

2008

2009

2010

2011

2012

(tény)

szeptember

december

március

GDP termelés*

100,9

93,2

101,3

101,7

99

98,5

98,5

•-         Mezőgazdaság (1)

151,6

85,1

83,7

126,8

95

90

90

•-         Ipar (2)

96,3

85,1

113,4

105,9

104,5

105,5

104,5

•-         Építőipar (3)

91,2

96,3

91,1

92,0

97

95

95

•-         Kereskedelem (4)

100,2

83,0

98,4

99,7

98

98

97,5

•-         Szállítás és raktározás (5)

93,7

90,3

100,5

100,8

101

100,5

100

•-         Információ, kommunikáció (6)

103,0

113,1

104,8

102,1

102

101,5

100,5

•-         Pénzügyi szolgáltatás (7)

97,7

100,5

95,7

93,4

87

87

93

•-         Ingatlanügyletek (8)

99,9

102,5

100,2

98,4

91,5

91,5

97

•-         Szakmai,tud. műsz,admin. tev.(9)

102,4

96,1

96,9

99,2

90,5

90,5

97

•-                  Közigazgatás, oktatás, egészségügy (10)

100,3

100,2

97,2

99,7

99

99

98

•-         Művészet, szórakoztatás (11)

100,6

93,4

103,4

102,6

100

100

99

Magnövekedés (2)+(3)+(4)+(5)+(6)+(7)+(8)+(9)

98,0

91,8

103,4

101,1

98,4

98,9

100

GDP belföldi felhasználás

100,7

89,5

99,5

99,5

97,5

95,7

95,9

•-         Egyéni fogyasztás

99,8

94,3

97,3

100,1

97

97,5

97,5

•-         Állóeszköz-felhalmozás (beruházás)

102,9

89,0

90,3

94,6

100

96

96

Külkereskedelmi áruforgalom

 

 

 

 

 

 

 

•-         Export

105,7

89,8

114,3

108,4

108

108

107

•-         Import

105,5

85,2

112,8

106,3

107

106

105

Fogyasztói árindex (előző év = 100)

106,1

104,2

104,9

103,9

104,8

105

105,3

Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege

 

 

 

 

 

 

 

•-         milliárd euró

-6,8

1,4

3,8

3,5**

4,0

5,5

4

•-         a GDP százalékában

-6,4

1,5

3,9

3,5**

4,1

5,5

4

Munkanélküliségi ráta (éves átlag)

7,8

10

11,2

11

10,8

11

11

Államháztartási egyenleg a GDP százalékában (ESA)

-3,7

-4,6

-4,2

+4,0

-2,9

-2,9

-2,9

  */ Az új besorolási rendnek megfelelő korrigált prognózis
**/ GKI becslése
Forrás: KSH, GKI

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo