Csökken az export súlya a vállalatoknál

Szolidabb árbevétellel és kisebb exporttal számolnak idén a vállalatok. Belföldön 2,3 százalékos, az exportban pedig 2 százalékos árbevétel-növekedést várnak a legnagyobb cégek. Az idei nyereséget illetően szintén 2 százalékos növekedésre számítanak, szektoronként azonban jelentős eltérések mutatkoznak – derül ki a K&H felméréséből.

Kép: Pixabay

Szolidabb árbevételre számítanak idén a hazai nagyvállalatok a belföldi és külföldi piacokon egyaránt. „A K&H nagyvállalati növekedési index eredményei alapján jelenleg a belföldi értékesítésben 2,3 százalékos, a külpiacokon pedig 2 százalékos árbevétel-növekedésre számítanak a cégek. Ezek a számok – főként a külföldi értékesítés esetében – jóval elmaradnak az egy évvel ezelőtt jellemző várakozásoktól (2,5, illetve 3,2 százalék). Ez egyúttal azt is jelenti, hogy míg korábban rendre az exportértékesítésben vártak nagyobb mértékű bevételnövekedést a cégek, most ez a tendencia megfordulni látszik, és immár a belföldi eladásból számítanak nagyobb növekedésre a vállalatok. Mindeközben a legtöbb cég a pénzügyi eredmények stagnálását valószínűsíti, és mindössze minden harmadik nagyvállalat (32 százalék) számít árbevétel-növekedésre a következő 12 hónapban” – tájékoztatott az általuk végezett felmérés eredményeiről Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője.

Csökken az export súlya

A döntéshozók elmondásai alapján idén várhatóan nem az export fogja hajtani a hazai nagyvállalatok árbevételeit. Ennek egyik oka, hogy csökkent a külföldi értékesítés aránya: a vállalatok 53 százaléka egyáltalán nem tervez idén exportálni (2014 első negyedévében ez csupán 28 százalék volt), és további 20 százalékuknál a teljes árbevétel ötödét sem éri el az export-árbevétel aránya. Másrészt a külpiacokon aktív cégeknek is csupán negyede számít árbevétel-növekedésre, ami az elmúlt két év legalacsonyabb értéke. (Ebben többek között az is nagy súllyal esik latba, hogy az orosz–európai szankciók miatt jelentősen visszaesett a keleti exportunk.)

A belföldi piacon valamivel kedvezőbb a helyzet: igaz, itt is csupán minden negyedik vállalat számít növekedésre – átlagosan 10 százalékos mértékben –, míg a többség (72 százalék) stagnálást valószínűsít.

A kormányzati törekvés továbbra is egyértelműen az Európán kívülre irányuló export támogatása. A most 20 százalék körüli szintet 30-33 százalékra akarják növelni.

Kedvezőbb profitkilátások

Míg az árbevételt tekintve a korábbiakhoz képest visszafogottabbak a várakozások, addig a profitkilátások valamelyest javulni tudtak: átlagosan 2 százalékos nyereségnövekedést várnak a cégek, ami az elmúlt egy év legmagasabb értéke. E mögött az áll, hogy bár jelenleg a vállalatok mindössze ötöde (21 százalék) számít profitnövekedésre – ami az elmúlt két évben szokásos 30 százalék fölötti arányhoz képest egyértelműen visszaesés –, eközben minimálisra csökkent (3 százalék) a tavalyinál kisebb profitra számítók aránya. A profitot illetően nagy eltérés látható az ágazatok között: a mezőgazdaságban 1,4, az ipari cégek között 1,9, a kereskedelemben 2,1, a szolgáltató szektorban 2,5 százalék profitbővüléssel terveznek az idei évre.

Magyar gazdaság: szendereg a robogás
A magyar gazdaság növekedési üteme tavaly év végén átmenetileg ismét felgyorsult, több mint 1 százalékponttal haladta meg az EU átlagát. A régióban azonban a szlovák, a román, a lengyel, a cseh és a bolgár fejlődés így is gyorsabb volt. Éves átlagban idén a lassulás folytatódása várható.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo