Csődben a horvát hajógyártás

2018. szeptember 05. szerda - 09:00 / PP/MTI
  •    

Csődbe kerülhetnek a legnagyobb horvát hajógyárak. Egy hétig tartó sztrájk után a munkások nem tudtak dolgozni, mert nincs alapanyag a termeléshez.

A horvát sajtó szerint szerint 65 millió eurójába kerülhet az államnak, hogy egy norvég cég visszamondta megrendeléseit, mert az állam garanciát vállalt a kivitelezésre. A vevő azonnal visszakérheti a pénzt a banktól, a bank pedig érvényesítheti a hitelgaranciákat – írták.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Az egyik lap úgy vélte, azzal, hogy az állam kezességet vállalt a hajógyári munkások kéthavi bérének kifizetésére, és ezzel megszüntette a sztrájkot, csak időt vásárolt és szociális békét biztosított, a problémát nem oldotta meg. A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az állam valamivel több mint 25 százalékos részesedéssel rendelkezik. 

A horvát kormány a pénzügyi problémákról értesítette az Európai Bizottságot (EB), jelenleg a testület hozzájárulását várja a szanáláshoz és szerkezetátalakításhoz, a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében.

A horvát lap ugyanakkor tudni véli, hogy a kormány mindössze egy vázlatot küldött az EB-nek, amelyben 600, főleg adminisztratív munkát végző alkalmazott elbocsájtásáról, végkielégítések kifizetéséről és a Kermas Energija d.o.o., mint új stratégiai partner bevezetéséről szól az Uljanik csoportba, amely 180 millió kunával tőkésítené fel a vállalatot.

Vége a hazai hajógyártásnak?
Az egykor világszínvonalú magyarországi hajógyártás kilencvenes években történt összeroppanása óta sem  tudott feltámadni – derül ki az OPTEN céginformációs szolgáltató adataiból.

Időközben azonban a kormány új stratégiai partner keresésébe fogott, mert a Kermas nem segített a hajógyárnak a bérek kifizetésében, sajtóhírek szerint ráadásul a kiválasztásánál is visszaélések történhettek. A horvát ügyészség (DORH) és a rendőrség megerősítette, hogy mindkét gyárban nyomozásba kezdett hivatali visszaélés gyanújával.

Horvátország még 2012-ben állapodott meg az EB-vel a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. Zágráb a hajógyárak támogatására 30,6 milliárd kunát (1320 milliárd forint) költött eddig.

A kormány januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik csoport részére, egy héttel korábban pedig a hajógyári munkások fizetésére, összesen több mint 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire. Amennyiben csődbe jut a vállalat, az komoly problémákat okozhat a költségvetésben – írták a lapok.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.