Beindult a lakossági fogyasztás

Májusban tovább nőtt a kiskereskedelmi forgalom. A 2,5 százalékos bővülés elsősorban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem, illetve az üzemanyag-értékesítés emelkedésének volt köszönhető. A pozitív trend elemzői várakozások szerint az esztendő hátralévő részében is megmaradhat.

Az idén májusban 2,5 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakához képest. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdai gyorsbecslésének adatai szerint az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 0,9, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben - tavaly március óta először - 2,1, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben az áprilisi 6,5 százalék után ismét 6,8 százalékkal emelkedett az értékesítés volumene.

Rezsicsökkentés, reálbér-növekedés - volt miből költeni

Az előző hónapban, áprilisban - tizenkét havi csökkenés után először - 3,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom volumene az egy évvel korábbihoz képest. Az év első negyedében márciusban 2,9 százalékos, februárban 1,2, januárban 2,3 százalékos volt a kiskereskedelmi forgalom visszaesése.

A Nemzetgazdasági Minisztérium értékelése szerint az előzetes adatok alapján elmondható, hogy az év eddig eltelt időszakában megfigyelhető pozitív tendencia folytatódik, a tárca szerint a lakossági fogyasztás élénkülésében szerepet játszhat a lakossági reálbérek, valamint a rezsicsökkentésből adódóan a rendelkezésre álló jövedelem növekedése.

Az idén összességében 2 százalékos bővülés is lehet

Pozitív fordulatról beszélnek piaci elemzők is, akik az esztendő hátralévő részében is bővülő eladásokra számítanak. Suppan Gergely, a TakarékBank szenior elemzője úgy fogalmazott, hogy a második negyedévben érdemi fordulat következett be a háztartások fogyasztásában, ezt támasztja alá, hogy az április növekedés után májusban is bővült a kiskereskedelmi forgalom. A kedvező adatokat előrevetítette a nagyot javuló fogyasztói bizalom, a vártnál dinamikusabban növekvő foglalkoztatás, valamint a 38 éves inflációs mélypont miatt megugró reálbérek.

Az elemző kifejezetten biztatónak tartja, hogy a növekedés egyre szélesebb bázison jelentkezik, májusban ugyanis nőtt mind az élelmiszer-jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalma, mind a nem-élelmiszer ágazatoké, továbbá az üzemanyag forgalom is bővült a meredeken zuhanó árak hatására.

A bérek és nyugdíjak idei reálnövekedése miatt a kiskereskedelmi forgalom a korábbi várakozásokhoz képest magasabb szinten stabilizálódhat, sőt az év második felében bázishatások miatt akár kissé tovább növekedhet is a szakember szerint: az idén összességében akár a 2 százalékot is megközelítheti a bővülés.

Fordulat a fogyasztásban

Keszeg Ádám, a Raiffeisen Bank elemzője szerint is fordulat következett be a fogyasztásban a második negyedévben. A kiskereskedelmi forgalom májusi alakulásában álláspontja szerint nagy szerepe volt az üzemanyag eladások 6,8 százalékos bővülésének, ami azonban részben szezonálisan és a későbbiekben is ingadozó lehet. Véleménye szerint ez kissé fölfelé torzítja a májusi adatot, de hangsúlyozta, hogy az alapfolyamatok is kedvezőek, hiszen a többi területen is bővült, ha kisebb mértékben is a fogyasztás.

Az elemző az esztendő hátralévő hónapjaiban is pozitív előjelű adatokra számít, várakozása szerint 2013-ban összességében szerényen, 0,4-0,5 százalékkal bővülhetnek a kiskereskedelmi eladások.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo