Az amerikaiakat nem lehet meggyőzni

A világ 7 nagy autópiacát, a teljes újautó értékesítés közel 80%-át lefedő Concorde Értékpapír Zrt adatbázisa alapján az év első harmada nem mutat rózsás képet. Már csak Indiában és Kínában látszik növekedés, miután Brazíliában az áprilisi -11% csökkenésbe fordította az első 4 hónap értékesítését.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahol már beindultak az eladásösztönző programok, ott akár erős kétszámjegyű növekedést is láthatunk áprilisban, így Németországban (+19%) és Kínában (37%) is brutális emelkedésnek lehetünk szemtanúi. A programok kifutása utáni értékesítési környezetet azonban jól szimulálja az Orosz (-53%) vagy az amerikai piac (-34%) ahol továbbra is a szabadesés jellemző.

 Európa

 A roncsautó prémium és egyéb autóeladást ösztönző program ellenére immár 12. hónapja esik az európai autóértékesítés. Áprilisban 12%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban, az eddig eltelt 4 hónapban pedig 16%-kal estek az eladások.

 A már 11 európai országban bevezetett roncsautó prémium erősen torzítja a jelenlegi számokat, ez a német (+19%) az osztrák (+13%) és az olasz (-8%) adatokon látszik leginkább, míg a nagyobb piacok közül Spanyolországban (-46%), Görögországban (-49%) vagy Dániában (-51%) továbbra is tart a lejtmenet.

A márkák közül azok az erősek, amelyek alacsony fogyasztású és friss modelleket kínálnak. A Volkswagen (-0,2%), a Skoda (+0,4%) és a Fiat (+5,4%) jelentős piaci részesedést tudnak szerezni, míg a prémium márkák a BMW-vel (-33%) és a Mercedes-szel (-27%) csak szenvednek.

 USA

Az amerikai fogyasztót továbbra is nagyon nehéz meggyőzni az újautó vásárlásról, ezt mutatja az áprilisi 34%-os mínusz az eladásokban. Annak ellenére estek drámaian az értékesítések, hogy az autógyártók tetemes árengedményeket adnak, az amerikai állam pedig a Chrysler és a GM által nyújtott garanciák mögé állt. (amennyiben Chrysler illetve GM autók garanciális javításra szorulnak, és azt az autógyártók fizetésképtelenség miatt nem tudják finanszírozni, a szövetségi költségvetésből teszik azt meg). A vásárlási kedvet az is visszavethette, hogy az USA-ban is bevezetésre kerülhet egy az európaihoz hasonló roncsautó prémium, és a potenciális vásárlók több ezer dolláros kedvezmény mellett vásárolhatnának új autót egy használt jármű leadása ellenében. A lehetséges vevők tehát kivárásra játszhatnak.

A hónap nagy vesztese ismét a Toyota volt, a teljes piacot meghaladó mértékben, 42%-kal estek az eladásai. A Chrysler értékesítése (-48%) már-már hagyományosnak is mondható gyengélkedést mutat, a GM (-33%) és a Ford (-32%) a magas árengedményeknek köszönhetően relatíve jól tartották magukat. A nyertesek a már az előző hónapokban is jól teljesítő koreai márkák voltak. A Hyundai (-14%) és a Kia (-15%) az idén eddig eltelt 4 hónapban közel annyi autót adott el, mint a tavalyi hasonló időszakban. Bár a koreai won jelentősen erősödött a dollárral szemben az elmúlt 2 hónapban, de még így is közel 20%-kal gyengébb, mint tavaly ilyenkor. Többek között ez segíti a 2 koreai gyártót, a Hyundai USA eladásainak ugyanis több mint fele, a Kia eladásainak pedig 100%-a importból származik.Az amerikai piac az eddig eltelt 4 hónapban 37%-kal zsugorodott.

 Kína

A kiskereskedelmi adók csökkentésének és az 5 milliárd jenes autóvásárlást támogató program hatásainak köszönhetően áprilisban 37%-kal nőttek az újautó eladások Kínában. Az idén januártól februárig tartó időszak 15%-os eladás bővülése arról tanúskodik, hogy ez lehet az az autópiac, ahol az európai és amerikai gyártók növekedést tudnak majd felmutatni. A GM eladásai például 50%-kal nőttek, az USA-ban már kevésbé népszerű kisteherautók, kisbuszok és terepjárók igen sikeresek Kínában. 

 Japán

Április a kilencedik egymást követő hónap volt, amikor csökkent a japán autóértékesítés. Az általunk figyelt 3 kategóriában (standard, small, mini) összesen 236.000 autót adtak el, ami 23%-os csökkenés 2008 februárjához képest. Az értékesítésben egyre nagyobb arányt képviselnek a „Kei car"-nak (mini) is nevezett kategóriához tartozó autók, ott az értékesítés csak 14%-kal esett, szemben a standard kategória -36%-ával szemben. Az idei első 4 hónapot tekintve az eladások 23%-os csökkenést mutatnak.

 Brazília

Áprilisban annak ellenére esett 11%-kal a személyautó értékesítés, hogy a kormány június 30-ig meghosszabbította az iparcikkekre kivetett, az újautó vásárlásra is vonatkozó adókedvezményt. Ezzel az év eddigi 4 hónapját tekintve már a brazil autóértékesítés is esést mutat. A piac 3 meghatározó szereplője (Volkswagen, Fiat, GM) közül csak a németek tudták növelni eladásaikat, főként a jelentős árengedményeknek köszönhetően. A GM feltehetően az esetleges csőddel kapcsolatos félelmek miatt 24%-kal kevesebb autót adott el áprilisban.

 Oroszország

 A hazai gyártású és az import autókat is figyelembe véve a teljes orosz újautó eladás 53%-kal csökkent év/év alapon, az év első 4 hónapját tekintve 44%-os a visszaesés. A növekvő munkanélküliség és a gazdasági lassulás okozta fogyasztói bizalom csökkenés rányomta bélyegét az autóértékesítésekre. A piac negyedét adó Lada eladásai 50%-kal estek, de az értékesítésben dobogós Chevrolet (-62%) és a Ford (-52%) is szépet zuhant. A kevés, növekedést felmutatni képes szereplő között van a Volkswagen (+3%) és a Citroen (+2%).

 India

 Az Indiai autóértékesítés a harmadik egymást követő hónapban is emelkedni tudott, áprilisban 4%-kal adtak el több autót, mint egy évvel korábban. Az év eddigi 4 hónapját tekintve India azon régiók közé tartozik, amelyek növekedést tudnak felmutatni tavalyhoz képest, bár a 4%-os bővülés egyelőre elmarad az elemzők által korábban 10%-ra becsült növekedési várakozástól.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo